סינוסיטיס: לשחרר את הסתימה

(78)
לדרג

חסימת דרכי הניקוז של חלל הסינוסים יכולה לגרום לתסמינים לא נעימים. הפתרונות העיקריים: שתייה מרובה, אוורור החדר, מכשיר אדים ושימוש בתרסיסים לאף

מאת: עומר פורת

מהו סינוסיטיס?

סינוסיטיס היא דלקת או זיהום באחד או יותר מחללי הסינוסים, הנגרמת מסיבה זיהומית או מסיבה אחרת, וגורמת לחסימת הניקוז של חלל הסינוסים. סינוסיטיס חריפה מאופיינת בסתימה של מעבר הניקוז עקב היווצרות מוגלה לאחר התקררות וסינוסיטיס כרונית המאופיינת בהתקפים חוזרים ונשנים.

מהם הסינוסים?

הסינוסים, או בעברית גתות האף, הינם חללי אוויר, הממוקמים באזור עצמות הגולגולת שבקדמת הראש. הסינוסים מרופדים ברירית של מערכת הנשימה המפרישה כל הזמן ריר, ומתנקזים אל האף ואל תעלת האוזן והגרון.

ניתן למצוא ארבעה סוגים שונים של סינוסים:

  • סינוסים מקסילריים (גתות הלחי) - ממוקמים מתחת לארובות העיניים משני צידיהן.

  • סינוסים פרונטליים (גתות המצח) - ממוקמים מעל לעיניים.

  • סינוסים אתמואידים (תאי הכוורה) - ממוקמים במרכז הפנים, מאחורי האף.

  • סינוסים ספנואידים - ממוקמים בתוך קופסת הגולגולת.

אף סתום, כאבי עיניים, נזלת וכאבים באזור העיניים שמחריפים עם הורדה והרמת הראש, מעוררים חשד לסינוסיטיס. צילום: שאטרסטוק

מהן הסיבות להיווצרות סינוסיטיס?

לסינוסיטיס כמה סיבות, בהן מחלה זיהומית בה נסתמים מעברי הסינוסים לחלל האף והזיהום גורם להפרשה מוגברת מהריריות הסותמת את פתח ניקוז הסינוס; חסימות פתחי ניקוז הסינוסים, לרוב עקב פוליפים או אלרגיה; וגידולים, לרוב שפירים, הגורמים לסתימת ניקוז הסינוסים.


מהם התסמינים של סינוסיטיס?

במרבית המקרים הסיפור הקליני של החולה מעיד על המחלה. חולה שמתלונן על אף סתום, כאבי עיניים, נזלת וכאבים באזור העיניים שמחריפים עם הורדה והרמת הראש, מעורר חשד לכך שהוא סובל מסינוסיטיס, ועליו לפנות לרופא לבדיקה מקיפה וקבלת טיפול מתאים. הפנייה המיידית לרופא נחוצה כדי למנוע מצב של סינוסיטיס בלתי מטופל, שעלול לגרום לפגיעה בחלל העין והמוח.

על ידי הסתכלות על חלקו הקדמי של האף באמצעות רנטגן, או במקרים מסוימים באמצעות בדיקה אנדוסקופית עם הרדמה מקומית, ניתן לקבל אבחנה כללית להימצאות סינוסיטיס חריפה ובהתאם לכך לקבל טיפול תרופתי דוגמת אנטיביוטיקה, תרסיס אף להקלה על הגודש ושטיפת הסינוסים במי מלח בעזרת תכשירים שונים.

הסימפטומים הנפוצים של סינוסיטים הם נזלת או גודש משמעותי באף, הפרשות מוגלתיות מחלל האף, כאבי ראש בעיקר באזור הפנים מעל הסינוס החולה, כאבי עיניים מעל ובתוך העין, חולשה, עייפות ורגישות באזור הכואב המורגש בצורת נקישות קלות על אותו אזור.

מהו הטיפול בסינוסיטיס?

מומלץ מאוד להרבות בשתיית נוזלים ולתת לגוף לנוח, בדומה למחלות אחרות. כדאי לאוורר את החדר שבו שוהים, להקפיד על לחות באמצעות מכשיר אדים (עדיפות לאדים קרים) ולהקל על תסמיני המחלה באמצעות תרסיסים לאף (לא יותר מחמישה ימי טיפול) או שטיפה של חלל האף במי ים או במכשיר ייעודי שניתן לרכוש בבתי מרקחת. אם התסמינים אינם חולפים לאחר 10 ימים, או שמופיעים כאב ראש חריף, נפיחות בפנים או גודש בלתי ניתן להקלה באף, מומלץ לפנות לרופא משפחה או רופא אף אוזן גרון.

דרך נוספת היא להיעזר בטיפול הומאופתי באמצעות תכשירים כמו סינבסין המשלבים סינבריס, הידרסטיס, קליום, ביכרומקום ואכינצאה, ויכולים להקל משמעותית על תסמיני הסינוסיטיס, להפחית את מספר התקפי הסינוסיטיס ואת עוצמתם.

למעשה, ההומאופתיה מחזקת את מערכת החיסון בדרכים טבעיות, בטוחות ויעילות ויכולה לעזור גם במניעת סינוסיטיס כרוני לסובלים מכך. דרכים נוספות לחיזוק המערכת החיסונית הן פטריות מרפא (קוריולוס ורסיקולר, אגריקוס, סמבוק שחור, פרופוליס ועוד); הפחתת צריכה של מוצרי חלב וסוכר לבן; וטיפול בשיטות טבעיות.

אחת משיטות הטיפול הטבעיות היא שימוש בשמן מנטה עם תוספת קמפור, שפותח את מערות האף, מטהר את הנשימה, מחטא ומעורר סירקולציה. יש להשתמש במספר טיפות שמן מנטה ושמן קמפור בתוך סיר מים חמים, ולנשום את האדים, או לחלופין לשים במכשיר אדים ארומתרפי.

אופציה טיפולית נוספת היא מגבת עם טיפות שמן אקליפטוס, שאותה מגלגלים על אזור הסינוסים, פעם עם מגבת חמה ופעם עם מגבת קרה, לצד שימוש בצמחי מרפא וויטמינים שונים כמו ויטמין C.

הסינוסים הינם חללי אוויר, הממוקמים באזור עצמות הגולגולת שבקדמת הראשץ איור: שאטרסטוק

האם סינוסיטיס היא מחלה אופיינית לעונת החורף?

בניגוד למחלות החורף, הסינוסיטיס תוקפת גם כאשר הקור והגשמים דועכים מעט, בעיקר בשל השימוש במזגנים והשינויים הקיצוניים במזג האוויר, שמובילים לא אחת לאותו גודש באף ויתר התסמינים. גם האלרגיות השונות שפורצות בעונות מעבר עלולות לקבל ביטוי בסינוסיטיס כאשר יחמירו, ולכן משאירות את הסינוסיטיס איתנו לאורך כל השנה. כל שנותר הוא להשתדל לחזק את המערכת החיסונית, לטפל בתסמיני המחלה כאשר מופיעים ולהבריא.

עומר פורת הוא רוקח M.Sci, B.Pharm.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום