קנאביס מעלה סיכון לאירוע מוחי

(0)
לדרג

מחקר חדש מצא קשר ישיר בין עישון קנאביס באופן קבוע ובין הסיכון לאירועים מוחיים, במיוחד אצל גברים. כזכור, מחקר אחר מצא קשר בין קנאביס לסיכון לאוטם לבבי

מאת: ד"ר עמית עקירוב

הסיכון לאירועים מוחיים על-רקע שימוש בקנאביס אינו רק מיתוס, כך עולה מתוצאות מחקר חדש שפורסמו במהדורת פברואר 2013 של כתב העת Stroke. עישון הקנאביס, מתברר, מלווה בהיצרויות תוך-מוחיות העלולות להוביל לאירועים מוחיים. היצרויות אלו זוהו במעשני קנאביס קבועים, ונעלמו עם הפסקת העישון.

לדברי החוקרים, ישנם 59 דיווחי מקרים אודות אירועים מוחיים על-רקע שימוש בקנאביס. מרבית המקרים היו בגברים (פי 4.9 יותר מנשים). 49 מתוכם סווגו כאירועים מוחיים, חמישה הוגדרו כהתקפים מוחיים חולפים, ומקרה אחד סווג כאירוע מוחי עקב דימום. בארבעה חולים עלה חשד לאבחנה של אירוע מוחי, אך לא היה לכך אישור רשמי, מאחר ולא בוצעה בדיקת הדמיה.

החוקרים הוסיפו כי במקרים רבים נראה כי אירועים מוחיים אירעו בזמן עישון הסם, או בתוך חצי שעה מהעישון, זאת בדומה למחקר אחר שמצא כי קנאביס מעלה את הסיכון לאוטם לבבי בשיעור של פי 4.8 במהלך השעה לאחר השימוש בו.

יחד עם זאת, החוקרים מציינים כי הקשר בין אירועים מוחיים וקנאביס הוא מורכב, ויש לקחת בחשבון גורמים אפשריים אחרים כמו פעילות מינית או צריכת אלכוהול נלווית. עוד ייתכן כי ישנה נטייה גנטית להתפתחות אירועים מוחיים עם שימוש בקנאביס, אך דרושים מחקרים נוספים בנושא.

החוקרים משערים כי פחות מ-10% מהאירועים המוחיים מופיעים באנשים מתחת לגיל 45. אירועים מוחיים אלו נובעים לרוב מתסחיף לבבי או דיסקציה של עורקי הצוואר. כ-30-60% מהאירועים בקבוצת גיל זו הם מסיבה לא-ידועה.

מרגיש לא טוב? כדי לאבחן את עצמך לחץ כאן.

בואו לדבר על זה בפורום הפסקת עישון - איך להפסיק לעשן?

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום