נכות: המדריך לזכויות רפואיות

(0)
לדרג

לעיתים ההחלטות הנקבעות בוועדות הרפואיות של ביטוח לאומי לא מובנות, אבל הן מתקבלת על-פי כללים ברורים, ובמקרים רבים אפשר להגיש ערר או לפנות לבית דין

מאת: מערכת zap doctors

הגשת תביעה בביטוח לאומי יכולה להיות מאד מלחיצה. מונחים לא ברורים, החלטות ללא הסברים ובמקרים רבים לפני שאתם מבינים מה קורה בוועדה רפואית, היא כבר מסתיימת. ריטה מלכה, מנהלת תיקי לקוחות בבר מדיקס, לסיוע לחולים בוועדות רפואיות, מפרטת על סוגי הנכויות:


נכות כללית

אנשים שלא יכולים לתפקד עקב בעיות רפואיות מקבלים קצבת נכות כללית. יש לציין כי באוגוסט 2009 נכנס לתוקפו תיקון לחוק הנכות (חוק לרון) המעודד נכים להצטרף למעגל העבודה ועדיין לקבל את קצבה בהתאם להכנסתם.
ועדה רפואית קובעת נכות עבור כל אחד מהליקויים הרפואיים. לאחר מכן משקללים את כל אחוזי הנכות. ישנם שני קריטריונים לסף הנדרש לעבור את הוועדה הרפואית:

40 אחוזי נכות, כאשר אחד מהליקויים לפחות הינו 25 אחוזים.

60 אחוזי נכות המהווים מצרף של בעיות רפואיות שונות.

במידה ועוברים את הסף הנדרש התובע יזומן לועדת שיקום אשר תקבע אובדן כושר עבודה. יש ארבע דרגות שונות של אובדן כושר עבודה שעל פיהן משולמת קצבאות הנכות: 60, 65, 74 ו-75 אחוזים. במידה והחלטת הוועדה הרפואית על גובה הקצבה אינה לשביעות רצונכם, אפשר להגיש ערער תוך 60 יום ולפרט את הנימוקים לטענתכם.

מלכה מציינת, כי הוועדה הרפואית נמשכת דקות ספורות ופעמים רבות אנשים מרגישים לחץ ומתח במהלכה. לכן היא ממליצה להגיע מוכנים וממוקדים לוועדה עם כל המסמכים הרפואיים הנדרשים. לדבריה, "לחלק מהמחלות ישנם סיבוכים שיכולים לשנות את הסף הנדרש לקצבה, כמו למשל סוכרת עם סיבוכים נוספים ברגליים או בעיות לבביות עם תופעות לוואי כמו עייפות או קוצר נשימה. חשוב להביא חומר רפואי המפרט את המחלות שלפעמים לאנשים נראות שוליות יחסית לבעייתם הגדולה, אך הן חשובות בעת ההחלטה בוועדה הרפואית".

תאונת עבודה

פיצוי על אובדן הכנסה בעקבות אירוע שהתרחש תוך כדי ועקב העבודה. הביטוח הלאומי משלם ימי מחלה במשך תקופה של עד שלושה חודשים ולאחר תקופה זו מומלץ לפנות לוועדה רפואית שתקבע אחוזי נכות קבועים או זמניים. חשוב לדעת כי ניתן להגיש תביעה עד שנה מיום התאונה.

איחור בהגשה יגרום לקיזוז סכום הפיצוי, לכן גם אם מצבכם טוב בתום השלושה חודשים, מומלץ לגשת לוועדה רפואית שתקבע את המצב הבריאותי הנוכחי ובמידת הצורך בעתיד להגיש תביעה על החמרת מצב.

מחלת מקצוע

מחלה הנגרמת כתוצאה מתנאי עבודה כגון חשיפה לחומרים כימים מסוכנים, עבודה ממושכת בשמש, חשיפה לרעש מתמשך הגורמת לפגיעה בשמיעה או עבודה פיזית הגורמת לפגיעה בשורש כף היד. במידה ויש פגיעה כלשהי עקב עבודה ניתן להגיש תביעה לביטוח לאומי, בה ישנה הוכחה על כך שהפגיעה קרתה עקב עבודה, ובהתאם לקבל פיצוי כספי חד פעמי או קצבה.

ניידות

קצבה הניתנת במצב של מגבלה בגפיים התחתונות, אך לא כל בעיה ברגליים מהווה בסיס לתביעה. למשל התביעה תוכר לאנשים הסובלים משיתוקים, קטיעות, קיצור גפה, מומים מלידה וכו'. לעומת זאת חולים סוכרתיים עם בעיות ברגליים הנובעות מנוירופתיה (פגיעה עצבית) לא מקבלים קצבה אך יכולים להגיש בקשה לתו חניה לנכה ופטור מתשלום אגרת רישוי למשרד הרישוי.

שירותים מיוחדים

הקצבה מיועדת לאנשים שאינם מסוגלים לתפקד בבית וזקוקים לעזרה בפעולות כגון אכילה, לבוש, רחצה וניידות, או זקוקים להשגחה מתמדת. הם יכולים להיות במצב סיעודי זמני עקב החלמה ממחלה קשה או כאלו עם מגבלות הדורשות קצבה קבועה.

בואו לדבר על זה בפורום זכויות רפואית.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום