היפרדות רשתית: מהם "זבובים" בעיניים?

(5)
לדרג

הבזקי אור, נקודות חדשות הצפות מול העין או מסך/וילון המכסה חלק משדה הראייה יכולים להעיד על היפרדות רשתית. אם אתם סובלים מתופעות אלה, גשו מיד לרופא העיניים

מאת: ~~ ד"ר נדב בלפר~~

רשתית העין היא רקמת עצב המרפדת את קיר גלגל-העין ומחוברת ישירות אל המוח דרך עצב הראייה. כמו הפילם במצלמה, הרשתית אחראית להפוך את התמונה המגיעה כאנרגיה של אור לאנרגיה חשמלית (בתאי העצב) ולהעבירה אל המוח. מרכז הרשתית נקרא "מקולה", וזהו האזור האחראי על ראיית פרטים קטנים ומדויקים. הרשתית ההיקפית מעניקה לנו שדה ראייה היקפי.

מהי היפרדות זגוגית?
חלל העין מלא בג'ל הקרוי זגוגית. היפרדות זגוגית הינה תהליך שכיח מאוד וכמעט לא מלווה במחלה. תופעה זו שכיחה מעל גיל 50 ועשויה להופיע גם בגיל צעיר יותר. הופעת הסימנים היא פתאומית, הג'ל נדחף קדימה ונהפך לנוזלי. בכך נוצרים כוחות משיכה על הרשתית.

במצב זה רואים החולים מעין ברקים או הבזקי אור שמקורם בפענוח מוטעה של כוחות המשיכה של הרשתית. בנוסף, רואים החולים גם עכירויות נעות בתוך גלגל העין. הסיבה לכך היא שבזמן שהג'ל צף לפני הרשתית, ניתן לראות את צילם של האזורים היותר סמיכים שלו על הרשתית.

ברוב המקרים לא נדרש טיפול, ומעבר לאי הנוחות אין ממצאים חריגים המצריכים טיפול ניתוחי וכדומה. רוב האנשים מתרגלים לגופים החדשים בשדה ראייתם תוך מספר חודשים הודות לשילוב של שתי תופעות: האחת היא שקיעה הדרגתית ואיטית של החלקיקים, בהשפעת כוח הכובד, ויציאתם ממרכז ציר הראייה. השנייה היא יכולתו המופלאה של המוח להתרגל לשינויים ולהתעלם רוב הזמן מההפרעה.
הפרדת רשתית הפרדת רשתית

מהי היפרדות רשתית?
במצב של היפרדות זגוגית חשוב לבדוק את החולה, כי לעיתים מלווה התופעה בחור ברשתית או בהיפרדות רשתית . במיעוט מהמקרים שתוארו לעיל, יכול להיווצר קרע (חור) ברשתית. גם מקרה זה יכול להסתיים ללא נזק ממשי.

לעיתים אנו רואים בבדיקה ממצאים אקראיים של קרעים ישנים ברשתית שעברו תהליך הצטלקות ולא הותירו נזק ממשי, אבל המקרה הקשה יותר הוא כאשר הקרע אינו מצטלק, נוזל מתחיל לחדור דרכו אל מתחת לרשתית, ובכך גורם להפרדתה מהשכבות שמתחתיה. ניתן לדמיין זאת כמו מעין בועה או שלפוחית המתמלאת נוזל.

מהו הנזק בהיפרדות רשתית?

הרשתית מכילה תאים רגישים וחשובים לראייה. מדובר בקולטני האור שקולטים וממירים את האור לגירוי עצבי המועבר למוח. קולטנים אלה ניזונים מהשכבות שמתחתם ובזמן בו השכבות מנותקות זו מזו, יתחילו התאים לסבול ובסופו של דבר להתנוון. הנזק לתאים הללו הוא בלתי הפיך, שכן הם אינם מתחדשים.

מהי שכיחותה של היפרדות רשתית?

היפרדות הרשתית כתוצאה מתהליכי ההזדקנות הטבעיים יכולה להופיע בכל גיל, אולם שכיחותה המרבית היא בגילאי ה-50 וה-60. היא מופיעה בשכיחות גדולה ובגיל מוקדם יותר בקרב קצרי-רואי וכן בקרב אנשים שעברו ניתוחי עיניים מסוגים שונים (להוציא את ניתוח הלייזר להסרת משקפיים), וכן לאחר טראומה לעין או לראש.

האם ניתן למנוע היפרדות רשתית?

לא ניתן למנוע את היפרדות הרשתית, אולם ניתן לאתר אותה כשהחולה רואה הבזקים ועכירויות נעות שהן חדשות. לעיתים מאתרים את המצב כשהקרע ברשתית כבר הופיע (יש מצבים בהם מיקום הקרע הוא בהיקף הרשתית ולכן אינו מפריע לראייה). במקרים אחרים ייתכן שהמצב החמיר והרשתית זזה ממקומה. במקרה זה ירגיש החולה הפרעה בראייה המתבטאת או בירידה באיכותה או בהפרעה בשדה הראייה.

מהם הטיפולים הקיימים להיפרדות רשתית?

אם החולה נבדק ולא התגלה קרע ברשתית, יש צורך במעקב ובהגברה של המודעות לשינויים בלבד. עם הזמן, הבזקי האור יחלפו מעצמם, אולם העכירויות אינן נעלמות לעולם.

אם החולה נבדק ונמצא שיש לו קרע ברשתית, מומלץ להגביל את הקרע על ידי טיפול לייזר, שבמהלכו יוצרים כוויות סביב שולי הקרע ומונעים בכך מנוזלי זגוגית העין לחדור תחת הקרע אל מתחת לרשתית ולהפרידה. לרוב הטיפול אינו כואב.

אם מתגלה בבדיקה רשתית מופרדת - יש כבר צורך בניתוח. ישנם מספר סוגי ניתוחים לבעיה זו:

ניתוח "הזרקת גז לתוך העין" - נעשה כשעיקר הקרע מופיע בחלקה העליון של הרשתית - הגז סוגר את פתח הקרע שברשתית ובכך מונע מנוזלי הזגוגית לחדור אל מתחת לרשתית. ניתוח זה נעשה בהרדמה מקומית ויתרונו הוא בפשטותו. בנוסף להזרקת הגז, סוגרים את הפתח שברשתית על ידי צריבה בלייזר או על ידי הקפאתו באזור הקרע כדי למנוע את כניסת הנוזלים. בהתוויה הנכונה, יש כ-70% סיכוי להחזרה של הרשתית למקומה ללא צורך בניתוח מורכב.

"ניתוח חיגור" מתאים למקרים בהם לא מומלצת הזרקת גז בלבד (למשל אם יש הרבה קרעים, קרע תחתון, תהליך הצטלקותי בזגוגית העין ועוד). תופרים חגורה העשויה מסיליקון סביב גלגל העין באזורים המקיפים את הקרע. חגורה זו לוחצת מבחוץ את קיר גלגל העין לכיוון הרשתית המופרדת ומקלה על ספיגת הנוזל מתחת לרשתית.

"כוויה בהקפאה" ניתוח במהלכו זה סוגרים את הקרע על ידי הקפאה הגורמת לכוויה מבחוץ דרך כל שכבות העין. ההקפאה נעשית נקודתית סביב הקרע, תוך הסתכלות ישירה של הרופא המומחה על מקום הטיפול.

"ויטרקטומיה" - מדובר בניתוח עדין ומורכב ביותר ובמהלכו מוכנסים מכשירי הניתוח לעין דרך פתחים עדינים ומוציאים ממנה את כל הזגוגית (הג'ל) שבעין ואת רקמת הצלקת. להסרת הג'ל אין תופעות לוואי מאחר שאינו נחוץ לתפקוד העין. במהלך הניתוח ינוקז הנוזל שמתחת לרשתית ותיחסם הכניסה לנוזל חדש.

אופציה נוספת היא החלפת הג'ל בעין על ידי גז או שמן סיליקון.

המכשור הניתוחי המתקדם והעדין יותר משתפר ומשתכלל כל העת, ומאפשר סיכוי טוב יותר מבעבר לטיפול במצב עדין, מסוכן ומסובך זה.

ד"ר נדב בלפר הוא מומחה רשתית, מקטע קדמי, קטרקט וטראומה. מנתח בכיר במרכז הרפואי הרב-תחומי "שבע עיניים", מנהל מרפאת עיניים במרפאות חוץ במרכז הרפואי האוניברסיטאי "סורוקה" ומנתח בכיר במחלקת העיניים ב"סורוקה".

רואים טוב? בואו לאבחן את עצמכם אונליין

בואו לדבר על זה בפורום רשתית.

מוגש מטעם רשת "עיניים" (תוכן פרסומי)

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום