איך לאבחן מחלות ממאירות?

(0)
לדרג

משרד הבריאות פרסם הנחיות והמלצות למניעה וגילוי מוקדם של מחלות ממאירות. מה עושים? פשוט קוראים ובודקים אם אתם נמצאים באחת מקבוצות הסיכון

מאת: מערכת zap doctors

משרד הבריאות פרסם הנחיות והמלצות בכל הנוגע למניעה וגילוי מוקדם של מחלות ממאירות. אז מה אפשר וצריך לעשות? קודם כל, צריכה להידלק נורה אם יש חשד למחלה ממארת במשפחה, כמו למשל במקרה של ריבוי סרטן מאותו סוג במשפחה, ריבוי קרובי משפחה עם ממאירות, או תחלואה בסרטן בגיל צעיר.

בחלק מהמקרים ניתן לבצע בדיקות לגילוי מוטציות בגנים האחראים להופעת מחלות ממאירות, ובתנאי שהבדיקה הגנטית עשויה לאפשר מניעה או גילוי מוקדם של המחלה, או לשנות החלטה טיפולית. אם אכן אלו המקרים, מומלץ בהחלט ייעוץ גנטי (מגנטיקאי מוסמך או מרופא מומחה). תהליך הייעוץ יכלול המלצות ביחס לקרובי המשפחה.

יש מספר מחלות ותסמונות גנטיות הגורמות סיכון גבוה לתחלואה ממארת, ולגביהן בדיקה גנטית בהחלט עשויה לאפשר גילוי מוקדם או אף מניעה של המחלה הממארת. המחלות הן Familial Adenomatous Polyposis, Von Hippel Lindau Syndrome, Medullary Thyroid Carcinoma ו- Retinoblatoma.

סרטן השד והמעי הגס

ומה בנוגע לגילוי ואבחון של סרטן השד? ובכן, משרד הבריאות ממליץ על בדיקת ממוגרפיה אחת לשנתיים, עבור נשים בגילאי 50-74 שאינן בסיכון מוגבר. לנשים מגיל 40 שיש להן בת משפחה מדרגת קרבה ראשונה שאובחנה כחולת סרטן השד, מומלץ להיבדק אחת לשנה. כך גם לנשים שיש להן מחלת שד שפירה עם אטיפיה בביופסיה, או לנשים הנמצאות בקבוצת סיכון גבוהה מסיבות אחרות, ולפי שיקול דעת הרופא המטפל שלהן.

לגבי סרטן המעי הגס והחלחולת, אם מדובר בגילאי 50-74, מומלץ לבצע אחת לשנה בדיקה בעלת רגישות גבוהה לגילוי דם סמוי בצואה. אם מדובר במטופלים עם בן משפחה מדרגת קרבה ראשונה שאובחן כחולה בסרטן המעי הגס, מומלצת בדיקת קולונוסקופיה מדי חמש שנים החל מגיל 40.

אם מדובר במטופלים עם בן משפחה מדרגת קרבה ראשונה עם תסמונת סרטן מעי גס לא פוליפוזי תורשתי,(HNPCC/Lynch Syndrome) מומלצת בדיקת קולונוסקופיה שנתית מגיל 25 שנה ואילך.

במקרה של מטופלים עם בן משפחה מדרגת קרבה ראשונה עם תסמונת מעי פוליפוזי מורשת, מומלצת בדיקת קולונסקופיה שנתית מגיל 15 שנה ואילך. כמו כן, לחולים במחלת מעי דלקתית ( (IBD מומלצת בדיקת קולונסקופיה תקופתית לפי המלצת הרופא המטפל.

סרטן הריאה והשחלות

ומה בכל הנוגע לסרטן הריאה? ההמלצה היא לבצע צילום רנטגן של הריאות אחת לשנה למי שהיו חשופים תעסוקתית לאסבסט.

ואלו ההמלצות בנוגע לגילוי מוקדם של סרטן השחלה. אם יש במשפחה סרטן שכזה שאובחן לפני גיל 50, חשוב לפנות לייעוץ גנטי, כך גם במקרה של קרבה משפחתית למי שנתגלה אצלו סרטן המעי הגס או רירית הרחם, ואובחן לפני גיל 50.

עבור נשים שנמצאות בסיכון מוגבר לסרטן השחלה, מומלץ לעבור החל מגיל 25 בדיקה תקופתית (מדי 6 חודשים) הכוללת בדיקה גינקולוגית ובדיקת על-קול (אולטרסאונד).

סרטן הרחם והעור

ועתה לסרטן הרחם. ההמלצה של משרד הבריאות היא לבצע משטח מצוואר הרחם כל שלוש שנים, החל מגיל 25 ועד גיל 65. בסל התרופות נכללת בדיקת משטח צוואר הרחם לנשים בנות 35-54. בנוסף לגילוי המוקדם, לסרטן צוואר הרחם אפשרות למניעה ראשונית, באמצעות חיסון למניעת סרטן צוואר הרחם.

ומה בנוגע לסרטן העור ומלנומה? ובכן, אנשים בסיכון גבוה לחלות בסרטן העור או במלנומה צריכים לבצע מעקב עצמי תקופתי אחרי שומות ונגעים עוריים, ולבצע בדיקת עור תקופתית על ידי רופא עור או כירורג פלסטי.

מי נמצא בדרך כלל בסיכון גבוה? מקרים של חשיפה לקרינה מייננת כטיפול במחלת הגזזת בעת הילדות; קיום בן משפחה מדרגת קרבה ראשונה שחלה במלנומ; קיום 20 שומות מלנוציטריות ומעלה בכל שטח הגוף לאחר גיל 17 שנה; קיום שומות לא טיפוסיות בנבדק או בבן משפחה מדרגת קרבה ראשונה, וכן אם אתם נחשפים באופן שגרתי לשמש מעל שעתיים מדי יום, בין השעות 10:00-16:00.

מרגישים לא טוב? כדי לאבחן את עצמכם לחצו כאן.

בואו לדבר על זה בפורום טיפול בסרטן.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום