חשיפה לאקרילאמיד פוגעת בעובר

(0)
לדרג

ממחקר חדש ומקיף עולה כי אכילת מזון עתיר אקרילאמיד, דוגמת תפוחי אדמה אפויים, במהלך ההריון, מובילה להיקף ראש ומשקל לידה נמוכים יותר

מאת: ד"ר עמית עקירוב

עוד בנושא: תזונה נכונה בהריון, בעיות פוריות

חשיפה לאקריאלמיד בתזונה מובילה להיקף ראש ומשקל לידה נמוכים יותר, כך עולה ממחקר חדש שתוצאותיו פורסמו בדצמבר 2012, בכתב העת Environmental Health Perspectives.

כרקע למחקר הסבירו החוקרים כי אקרילאמיד נפוץ מאוד בתזונה, הוא סווג כקרצינוגן אנושי סביר ותועדה לגביו רעילות התפתחותית בחולדות. החוקרים למעשה ביקשו לבחון את הקשר בין חשיפה לפני הלידה לאקרילאמיד ובין תוצאות הלידה.

מה שהם עשו בפועל זה למדוד את רמות אקרילאמיד ותוצריו בדם טבורי, (כעדות לחשיפה המצטברת בחודשים האחרונים להריון) בלמעלה מ-1,000 נשים עם הריון יחיד שגויסו מדנמרק, אנגליה, יוון, נורבגיה וספרד, במהלך השנים 2006-2010. התזונה האימהית נבחנה על פי שאלוני תזונה.

מהתוצאות עולה קשר משמעותי בין חשיפה לאקרילאמיד ובין משקל לידה והיקף ראש נמוכים יותר.

ההבדל המשוער במשקל הלידה בתינוקות ברבעון העליון, בהשוואה לרבעון התחתון של רמות אקרילאמיד, עמד על 132 גרם; ההבדל המקביל בהיקף הראש עמד על 0.33 סנטימטרים.

הממצאים היו דומים בתינוקות לנשים לא-מעשנות, עם מגמה עקבית במדינות שונות, ונותרו על כנם לאחר שנלקחו בחשבון גורמים הקשורים במשקל לידה נמוך. כמו כן, צריכת מזונות עתירי אקרילאמיד בתזונה האימהית, דוגמת תפוחי אדמה אפויים, לוותה ברמות אקרילאמיד גבוהות יותר בדם טבורי ובמשקל לידה נמוך יותר.

בואו לדבר על זה בפורום תזונה בהריון.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום