מבצע תינוק: מרעיון להריון

(1)
לדרג

מה חשוב לדעת לפני שמתחילים לנסות להיכנס להריון, מאילו הרגלים צריך להיפטר ואילו הרגלים אחרים צריך לאמץ, ובעיקר - מה עושים כשזה לא קורה לפי הציפיות

מאת: ד"ר אונית סלע-גוטמן

בגמרא נאמר "שלושה שותפים יש באדם: הקדוש ברוך הוא, אביו ואמו". כדי להרות אם כך , צריך שיתוף מלא של כל השלושה. באופן גס נהוג לומר שהסיכוי להריון אצל זוג פורה ובריא למחזור נע בין 20 ל-30%. לפיכך, 85% מהזוגות יכנסו להריון תוך שנה אחת, 93% תוך שנתיים, וזאת ללא כל התערבות רפואית.

לכן ההמלצה בקרב זוגות שרק עכשיו התחילו בנסיונות להרות, הוא לא לבצע כל מעקב, אלא פשוט לתת לזמן לעשות את שלו. רק אחרי שנה של ניסיונות שלא צלחו, כדאי להתחיל בבירור. כלל זה אינו כולל זוגות שהחלו לנסות בגיל מבוגר (מעל גיל 38). במקרה כזה יש מקום לפנות לבירור כבר לאחר 4-6 חודשים.

אז מה עושים במקרים של מחלות רקע כמו טיפולי כימותרפיה והקרנות, דלקות אגן חוזרות, אנדומטריוזיס, ניתוח בטני כמו תוספתן פרוץ בילדות, ניתוח להורדת אשכים טמירים או לתיקון וריקוצלה?

במקרים הללו יש מקום לבירור מוקדם יותר לשלילת פגיעה בפוריות עקב הטיפול או מחלת הרקע, ואם כן ולתת לכך מענה מיידי. בכל מקרה, במידה ויש מחלת רקע המחייבת נטילת תרופות, חשוב לא לנקוט שום פעולה לפני שמתייעצים עם הרופא.

שינוי בהרגלי החיים

בכל מקרה, תמיד מומלץ לאמץ אורח חיים בריא לקראת ניסיונות הכניסה להריון. מה עוד מומלץ לפני שמתחילים לנסות? לסיים טיפולי שיניים, להפסיק לקחת אמצעי מניעה ולהקפיד לקחת חומצה פולית המפחיתה סיכון למומים. חשוב גם לבצע יעוץ גנטי למחלות שכיחות לפי מוצא.

בכל מקרה, פעילות גופנית ושמירה על תזונה מאוזנת, לצד הימנעות מעודף משקל או תת-משקל (BMI אידיאלי לפני הריון בין 20-25), חיוניים מאוד לסיכויי ההצלחה. בנוסף, מומלץ להימנע מתרופות שייתכן ומשפיעות לרעה על הביוץ כמו משככי כאבים, וכן להפחית בצריכת קפאין, וכמובן - להפסיק לעשן.

חשוב לדעת, מרבית ההריונות מושגים כשיחסי המין היו תוך שלושה ימים לפני הביוץ, לכן יש לכוון את קיום היחסים למועד זה, אם כי קיימים גם מקרים של הריונות שהושגו שישה ימים לאחר הביוץ ושלושה ימים לאחר מכן.

למעשה, זרע יכול לשרוד באישה ולהפרות ביצית שלושה עד חמישה ימים לאחר חדירתו. הביצית ניתנת להפריה בין 12 ל-24 שעות לאחר הביוץ. כמו כן, ידיעת תזמון הביוץ חשובה ביותר במטופלות במרפאת פריון לשם תזמון הזרעה או שאיבת ביציות. 15% ממקרי אי הפריון נובעים מבעיות בביוץ, ולכן חשוב לברר מהו מועד הביוץ.

הווסת, קוים לדמותה

המחזור החודשי הוא תהליך בו מבשילה ביצית מידי חודש בתוך השחלה ויוצאת אל החצוצרה וממנה לרחם, מתוך תקווה לפגוש זרע שיפרה אותה ליצירת עובר. במידה ולא חלה הפריה, רירית הרחם מתקלפת ונושרת בצורת הדימום הווסתי.

מחזור הווסת משתנה באורכו מאישה לאישה. סך הכל, יש מעט מאוד נשים (15%) בעלות מחזור ווסת מסודר ומדויק של 28 ימים. לרוב, השונות רבה יותר ונעה באופן גס בין 25-35 ימים, ולפחות 20% מהנשים חוות מחזורי ווסת שאינם סדירים. אורך המחזור אינו מעיד על פריון האישה, אך מחזורי ווסת מועטים יכולים להעיד על בעיית פריון. הביוץ מופיע בדרך כלל כ-14 ימים לפני הווסת הבאה, מה שמאפשר לזוג לתזמן יחסים סביב הביוץ.

אז איך עוד אפשר לדעת מתי מתרחש הביוץ ? קודם כל על פי מדידת חום גוף. הביוץ מופיע יום לפני עליה בחום גוף. עליה זו של 0.5-0.2°C מושפעת מהעליה ברמת הפרוגסטרון. לשם כך יש צורך במדידה קבועה במדחום רגיש בשעה קבועה בבוקר, לאחר השכמה לפני קימה מהמיטה.

בכל זאת, חשוב לזכור כי השיטה אמנם פשוטה, זמינה וזולה, אך יש לה חסרונות. עלולים לפי שיטה זו להחמיץ את מועד הביוץ מכיוון שהמדידה מצביעה כבר על קיומו של ביוץ, מכיוון ש חום הגוף נופל לנקודה הנמוכה ביותר יום לפני הביוץ או יום לאחריו.

ערכות ושיטות נוספות

עוד דרך היא כמובן באמצעות ערכות הביוץ, שנותנות תמונה מדויקת ב-99%. בכל הנוגע לערכות הללו חשוב לזכור כי קיימות ערכות שונות, כמו סנסוטסט, לייף ועוד, המזהות את העליה בהורמון ה-LH שמופיעה באמצע המחזור ונמשכת כ-50 שעות מתחילתו לסיומו. ל-LH זמן מחצית חיים קצר, לכן, המבחן יהיה חיובי ליום או יומיים בלבד.

ערכות נוספות מתבססות על זיהוי אסטרוגן ברוק. מדובר בערכת ביוץ רב פעמית באמצעות רוק (כמו Ovalook) המתריעה ארבעה ימים לפני הביוץ, לפי ריכוז המלחים ברוק המושפע מרמת האסטרוגן בדם. עדיף להשתמש בערכה בבוקר לפני האוכל והשפעתו על הרוק.

אבל יש עוד שיטות, כמו למשל על פי ריר צוואר הרחם. הריר הצווארי משתנה לאורך מחזור הווסת בהשפעת השינויים ההורמונליים. הימים של שיא הפרשת הריר מעידים בדרך כלל על הימים הפוריים ביותר. שיטה זו טובה לנשים המכירות את גופן, ואינן חוששות מהחדרת אצבע לנרתיק ומישוש הריר הצווארי.

והעיקר, לא להתייאש כלל

מה שעוד אפשר לעשות הוא פשוט לנהל מעקב רפואי. ניתן לבצע תזמון ביוץ הכולל מדידת רמות הורמונים בדם ושילוב עם בדיקת על-שמע (Ultra-sound): מעקב זקיקים לאיתור זקיק מוביל, בחינה של קיום ריר הצוואר, ובחינת מראה ועובי רירית הרחם. מעקב זה הוא היעיל ביותר, אך דורש התערבות חיצונית והפרעה למהלך היומי ולכן מומלץ לא לבצעו בתחילת הדרך. דרך נוספת היא תזמון ביוץ באופן תרופתי. ניתן להיעזר בתכשירים על בסיס ההורמון HCG הקיימים בשוק. אבל חשוב לזכור כי הם אינם מומלצים בתחילת התהליך.

כך או כך, למרבית הזוגות די בקיום יחסים פעמיים בשבוע סביב מועד הביוץ, לפחות אחת ליומיים מחמישה ימים לפני הביוץ ועד ליום שלאחריו. אבל חשוב לזכור, גם אם ההריון המיוחל לא מגיע במהירות, אנא לא להתייאש מוקדם מדי, פשוט תמשיכו לנסות, ושיהיה בהצלחה.

הכותבת היא מומחית לפריון האישה.

בואו לדבר על זה בפורום הריון ולידה.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום