חיסון נגד שפעת בהריון? כדאי

(0)
לדרג

מחקר חדש מצא כי מתן החיסון כנגד שפעת במהלך ההריון הפחית את הסיכון לחלות במחלה ב-70%, ולא לווה בעלייה בשיעורי התמותה של עוברים

מאת: ד"ר עמית עקירוב

חיסון נגד שפעת במהלך ההריון מפחית את הסיכון לשפעת, ואינו מלווה בעלייה בשיעורי התמותה של עוברים, כך עולה ממחקר שתוצאותיו התפרסמו בינואר 2013 בכתב העת New England Journal of Medicine.

במהלך מגיפת השפעת ב-2009, המליץ ארגון הבריאות העולמי על חיסון כנגד שפעת פנדמית (ולא החיסון כנגד שפעת עונתית) לנשים הרות בטרימסטר השני והשלישי, והמחקר מבוסס על ניתוח הנתונים ממאגר ארצי אודות כ-113,000 הריונות בנורבגיה.

לפי התוצאות, מתוך למעלה מ-113,000 הריונות של עוברים יחידים, 492 הסתיימו בתמותה עוברית (4.3 מקרי תמותה ל-1,000 לידות). מבין קרוב ל-100,000 הריונות מחוץ לתקופת הזמן של הפנדמיה, תועדו 410 מקרי תמותה עוברית (4.1 מקרי תמותה ל-1,000). מרבית החיסונים ניתנו במהלך הטרימסטר השני וכ-26,000 תינוקות נולדו לאחר חיסון האם.

בקרב נשים מחוסנות נרשמו 78 מקרי תמותה עוברית. בקרב כ-87,000 נשים לא-מחוסנות שהרו במהלך תקופת הפנדמיה תועדו 414 מקרי תמותה עוברית. למעלה ממחצית מבין 46,491 הנשים (54%) שהיו בטרימסטר השני או השלישי במהלך גל הפנדמיה - קיבלו את החיסון.

שיעורי החיסון היו גבוהים יותר בנשים עם מחלות כרוניות, ונמוכים יותר בנשים צעירות ובמעשנות. ב-2,278 נשים הרות נקבעה אבחנה קלינית של שפעת, עם 16 מקרי תמותה עוברית. סך הכל, נמצא כי מתן החיסון במהלך ההריון הפחית את הסיכון למחלת השפעת ב-70%.

החוקרים לקחו בחשבון את מצב החסינות והחשיפה הפנדמית, גיל, לידות קודמות, מצב משפחתי,נטילת תוספים תזונתיים במהלך ההריון, עישון במהלך ההריון, היסטוריה קודמת של תמותה עוברית ומחלות כרוניות, כולל אסתמה, יתר לחץ דם ומחלות לב.

כאשר החוקרים בחנו את הנתונים אל מול נשים הרות מחוץ לחלון הפנדמיה, הסיכון לתמותה עוברית עלה ב-25% בנשים. הסיכון לתמותה עוברית היה גבוה ב-91% בנשים הרות שאובחנו עם שפעת. ייתכן כי חיסון במהלך ההריון הפחית את הסיכון לתמותה עוברית, אך ירידה זו לא הייתה משמעותית סטטיסטית. כמעט כל החיסונים ניתנו במהלך גל הפנדמיה, כאשר הסיכון לתמותה עוברית במהלך הפנדמיה היה גבוה יותר ב-25% בנשים הרות לא-מחוסנות.

בואו לדבר על זה בפורומים הבאים:
פורום שפעת חזירים
פורום שפעת ומחלות חורף

האם אתן גם סובלות משפעת? אבחנו את עצמכן ולחצו כאן.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום