איפה האוכל? הגרסה הבריאותית

(0)
לדרג

תנו לעצמכם מתנה לכבוד השנה החדשה, ואמצו לכם הרגלי תזונה בריאים וחדשים. מה זה אומר? להתרחק מסוכר וממזון מהיר, להתקרב לירקות ופירות, ובעיקר ללמוד להגיד "לא" לפעמים. שיהיה בתיאבון

מאת: ענת טימין

פתיחת השנה האזרחית החדשה כבר מאחורינו, ונראה כי זה בהחלט הזמן המתאים לבחור אילו יעדים נציב לעצמנו לשנה הקרובה. אחד מהם בהחלט צריך להיות אימוץ אורח חיים בריא יותר. איך עושים זאת? יש כל מיני דרכים, ביניהן כמובן פעילות גופנית ואפילו פעילויות חברתיות, אבל שום דבר לא יעבוד היטב אם לא נאמץ גם תזונה נכונה.

הדבר החשוב הראשון הוא לאכול ארוחת בוקר טובה. ארוחת הבוקר היא החשובה ביותר ביום, היא שוברת את הצום של הלילה, מזינה את הגוף ומסייעת לו לפעול. אם אין ברשותכם זמן לארוחה גדולה, השתדלו לקחת אתכם סנדוויץ', פרי, יוגורט, חטיפי גרנולה וכדומה. דברי מאפה דוגמת קרואסונים, מאפים או כעכים פחות מומלצים. הם עשירים בקלוריות ובעלי ערך תזונתי נמוך.

כמה שיותר ירקות (צילום: אילוסטרציה)
כמה שיותר ירקות (צילום: אילוסטרציה)

ירקות בכל מצב

המלצה נוספת היא לשלב פירות וירקות. זה לא רק בריא, אלא גם טעים. אפשר בהחלט לחתוך אותם, ולהניח לצד מטבלים בריאים כמו טחינה, שמן זית וחומץ בלסמי, או יוגורט דל שומן. כמו כן, מומלץ לשלב ירקות גם בסנדוויצ'ים, מרקים וחביתות, זאת כדי לעלות את הערך התזונתי שלהם. ואם אתם חייבים קינוח, ותרו על העודה, וקנחו בפרי או בסלט פירות.

אמנם מזון מהיר הוא טעים ונוח ונגיש, אבל בדרך כלל הבריאות היא ממנו והלאה, לכן השתדלו לבקר במזללות המהירות כמה שפחות, ואם אין ברירה אלא לאכול בחוץ, נסו לבחור במזונות כמו עוף בגריל, סלטים, או תפוחי אדמה אפויים.

מה לשתות? מים בבקשה

בכלל, נסו להתחיל עם מרק או סלט כך שאת המנה העיקרית לא תאכלו במלואה, או אפילו התחלקו במנה העיקרית עם חבר. והכי חשוב - השתדלו לא להגיע מורעבים מידי למסעדה. כמו כן, תמיד כדאי לבחור במים במקום בשתייה ממותקת.

סוכר הוא לא דבר בריא, ובלי שום קשר לארוחות עצמן, נסו לוותר על משקאות מתוקים. רק שתדעו, פחית קולה רגילה מכילה בתוכה כ-8 כפיות סוכר, ולכן הפחתה שלה מורידה משמעותית את צריכה הסוכר היומית.

אם זה אפשרי, נהלו מעין יומן אישי המתעד מה אתם אוכלים, כמה ומתי. אתם עלולים להיות מופתעים מהרגלי האכילה שלכם, ועצם ההפתעה הזו תגרום לכם לייצר שינוי. אין צורך לבצע מעקב צמוד אחרי כל הארוחות בכל יום, אלא פשוט לקחת יום בשבוע ולבדוק אותו, ועל פיו לקבוע את ההמשך.

כשאת אומרת "לא" למה את מתכוונת

אחד ההרגלים שהכי קשה להיפטר מהם זה לאכול כשלא רעבים. אתם מכירים הכי טוב את עצמכם, ואם אתם יודעים שתמיד אתם מתיישבים מול מחשב או טלוויזיה עם משהו לאכול נסו להילחם בזה ככל יכולתכם, ואם אין ברירה, פשוט תביאו אתכם ירקות חתוכים.

חשוב גם לדעת לומר "לא", זה אולי קשה בהתחלה, אבל ככל שתגידו יותר פעמים "לא", כך זה יהיה קל יותר, הרי הפיתויים מסביב הם גדולים. ואם אכן הצלחתם לעמוד בכל התנאים, ולאמץ לכם הרגלים של תזונה נכונה, אז, מתוך עמדה של כוח, תפרגנו לעצמכם ותתנו לעצמכם במתנה צ'ופר אחד ביום.

מה זה אומר? פשוט פינוק קטן ויומי. לפעמים הוא יכול לעמוד בקריטריונים של התזונה הבריאה, דוגמת תערובת פיצוחים, פירות הדר או אגוזים. לפעמים הוא יכול להיות שוקולד, עדיפות למריר 70% קקאו או חטיף אחר בגודל מנה (עד 100 קלוריות). ובאחריות, אם תאכלו בריא ותקחו מנת ששוקולד, היא תרגיש לכם הרבה יותר טעימה..

הכותבת היא דיאטנית קלינית מומחית לסוכרת במרכז DMC לטיפול בסוכרת.

בואו לדבר על זה בפורום דיאטה, תזונה והשמנת יתר.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום