כאבי ראש? בידקו ויטמין D

(4)
לדרג

מתוצאות מחקר חדש ומקיף עולה כי יש קשר ישיר בין כאבי ראש לרמות נמוכות של ויטמין D. הממצאים אינם כוללים מיגרנה

מאת: ד"ר עמית עקירוב

האם יש קשר בין כאבי ראש לחוסר בויטמין D? מתברר שכן. מתוצאות מחקר שהחל כבר ב-1976 ותוצאותיו פורסמו ב-2012 בנורבגיה, עולה קשר בין כאבי ראש, שאינם על-רקע מיגרנה, ובין רמות נמוכות של ויטמין D.

החוקרים מצאו עליה של 20% בהיארעות כאבי ראש במשתתפים עם הרמות הנמוכות ביותר של ויטמין D, בהשוואה לאלו עם הרמות הגבוהות ביותר של הויטמין. מנגד, לא זוהה קשר בין רמות ויטמין D בדם ובין מיגרנה.

המחקר כלל כ-11,600 משתתפים, והתמקד תחילה במחלות לב וכלי דם, אך לאורך השנים כלל גם מצבים ומחלות כרוניות אחרות, דוגמת מצב ויטמין D וכאב כרוני. המשתתפים נדרשו להשיב לשאלות בנוגע לכאבי ראש ומיגרנות בשנה האחרונה, ואף לפרט את משך הכאב,התדירות ועוצמתו.

725 משתתפים העידו כי סבלו ממיגרנה, אם כי רק כמחצית מהם ענו על הקריטריונים הממשיים להגדרת מיגרנה, וכנראה סבלו מכאב מסוג אחר. כ-3,300 משתתפים דיווחו על כאבי ראש אחרים, וכ- 1,000 מתוכם לא ענו על הקריטריונים למיגרנה. במודל נלקחו בחשבון גם פרמטרים כמו גיל, מין, מדד מאסת גוף ומחלות כרוניות.

כאמור, התוצאות הראו סיכוי גבוה משמעותית לכאבי ראש שאינם על-רקע מיגרנה בקרב חולים בקטגוריה התחתונה של רמות ויטמין D. הממצא נותר משמעותי במודל שני, שלקח בחשבון גורמים אפשריים נוספים העשויים להשפיע כמו פעילות גופנית, צריכת אלכוהול ורמת השכלה. מנגד, לא זוהה קשר בין כאבי ראש ובין רמות ויטמין D בדם בקרב מעשנים בהווה.

בואו לדבר על זה בפורום מיגרנה וכאבי ראש.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום