דם טבורי: פרטי או ציבורי?

(0)
לדרג

כמה זמן אפשר לשמור דם טבורי? באילו מנות אי אפשר להשתמש? ומדוע האשכנזים יכולים להיות רגועים יחסית בכל הנוגע לתרומה ברגע האמת?

מאת: מערכת zap doctors

הורים יעשו הכל על-מנת לדאוג לבריאות ילדיהם. דוגמה לכך היא העלייה בביקוש לשירות של איסוף דם טבורי באופן פרטי במטרה לעשות בו שימוש בעת הצורך לטיפול במגוון מחלות. הדם המופק מחבל הטבור של התינוק והשליה מהווה מקור לתאי גזע ולכן ניתן לעשות בו שימוש חוזר במקרים מסוימים. אולם נשאלת השאלה האם יש צורך להשקיע אלפי שקלים בשירות או אולי אפשר להסתפק בבנק הדם הטבורי הציבורי הקיים בארץ?

דם טבורי
דם טבורי

דם טבורי עבור כולם

לפני שמגיעים למסקנות, הבא נעשה קצת סדר בדברים. בבנק הדם הטבורי הציבורי נשמרות מנות הדם לרווחת הציבור ולא לילד שממנו נלקח הדם. מחלות המטופלות באמצעות השתלת תאי אב (תאי גזע) מדם טבורי ציבורי הן לוקמיה, מחלות כשל של מח העצם, מחלות חסר חיסוני, מחלות גנטיות מולדות ומחלות ממאירות נוספות. הכמות שנקבעה לשימוש בבנק ציבורי לשימור דם טבורי היא 900 מיליון תאים מגורענים ואם יש פחות מכמות זו לא משתמשים במנת הדם.

כיום יש שלושה בנקי דם טבורי ציבורי של שרותי מגן דוד אדום, "בדמייך חיי" ובמרכז הרפואי שיבא, המקבלים יחד תקציב של 3 מיליון שקל בשנה ממשרד הבריאות ונעזרים בתרומות של גופים שונים כמו ידידי מגן דוד אדום והאגודה למלחמה בסרטן. לדברי פרופ' אילת שנער, מנהלת בנק הדם הציבורי ושירותי הדם של מד"א, "עלות כל בדיקה והקפאת מנה היא 5,000 שקל ועקב חוסר תקציב אוספים מדי שנה כ-5,000 מנות דם טבורי. בפועל מקפיאים רק 1,000-1,500 מנות אשר עומדות בקריטריונים הנדרשים מבחינת כמות ואיכות". עוד היא מוסיפה, כי "בעולם יש רישום בינלאומי של ארגון BMDW בו רשומים כ-20 מיליון תורמים פוטנציאליים ו-561 אלף מנות בנק טבורי מארצות שונות. אולם, הבעיה בישראל היא שיש פיזור אתני והרבה נישואי תערובת, ולכן הסיכוי למצוא מנה מתאימה נמוך משום שחייבים שיהיה מבנה גנטי זהה של התורם ושל הנתרם. רוב התורמים הם מעדות אשכנז והמטרה כיום היא לאסוף ולשמר מנות דם ממגוון המוצאים של האוכלוסייה בישראל".

הכל נשאר במשפחה

ההנחה של הורים רבים היא ששמירת דם טבורי פרטי תפתור את הבעיה, משום שיהיה ניתן לעשות שימוש בדם מתאים במידת הצורך, אולם מסתבר שאין ערבון מלא לכך. כיום ישנם ארבעה בנקי דם טבורי פרטי שאחראים על איסוף הדם מחדר לידה ושמירתו במעבדה המיועדת לכך. למרות שמובטח כי כאשר הילד יחלה במחלה יהיה ניתן לעשות שימוש בדמו, פרופ' שנער מבהירה: "אם ילד חלה בסרטן ויידרש טיפול, הרופאים לא ישתמשו בדמו מתרומת הדם מלידתו משום שהיא עלולה להיות נגועה במחלה ויעדיפו תרומה מתורם זר. כאשר מציינים שהדם יכול לסייע בטיפול במחלות, הכוונה היא למחלות כמו אלצהיימר או פרקינסון שעשויות להופיע בעתיד הרחוק".

יש לציין כי במרבית המקרים בהם נזקקו לתרומת דם הרופאים הסתייעו בבנק דם טבורי ציבורי. מנות הדם נשמרות במשך כעשרים שנה תחת חנקן נוזלי, וכאשר משתמשים באחת המנות יוצרים קשר עם הורי הילד התורם ומוודאים שהוא בריא ולא חלה במחלה כלשהי במהלך השנים. בנק דם טבורי פרטי יכול לעזור במקרים בהם אחד הילדים חולה במחלה ממאירה ונולד אח בריא שממנו אפשר לקחת תרומת דם טבורי.

אם החלטתם לשמור דם טבורי, חשוב לבדוק היטב את רמת השירות של החברות השונות. פרופ' שנער ממליצה לבדוק כיצד מתבצע תהליך איסוף ושימור הדם, אילו אישורים יש, מי הרשות המפקחת, מהם הקריטריונים של ההקפאה ומה עושים כאשר אין מספיק תאים להקפאה. כמו-כן, מומלץ להסתכל באתר משרד הבריאות בהנחיות חדשות ולוודא שאכן החברה פועלת לפיהן.

בואו לדבר על זה בפורום דם טבורי.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום