אוטיזם: ל-28% יכולות מיוחדות

(0)
לדרג

מחקר חדש מעלה כי בערך שליש מהילדים שאובחנו על הרצף האוטיסטי מפגינים יכולות מיוחדות כגון זיכרון יוצא דופן, תפיסה מרחבית וקריאה

מאת: מערכת zap doctors

הפרעת ספקטרום אוטיסטי מאופיינת בקשיים בתחומי היחסים החברתיים והתקשורת לצד בעיות בוויסות החושי, התנהגויות חזרתיות ותחומי עניין צרים ולעתים ייחודיים. עם זאת, לצד הקשיים מראים חלק מהילדים יכולות מיוחדות בתחומים שונים כגון מוזיקה, קריאה וזיכרון יוצא דופן.

במחקר שנערך לאחרונה באוניברסיטת אריאל בשיתוף עם המרכז לאוטיזם במרכז הרפואי אסף הרופא נבדקו יכולות מיוחדות בקרב כ- 400 ילדים שאובחנו על רצף האוטיזם. החוקרות, ד"ר אסתר בן יצחק, ד"ר דיצה צחור ואביבה בינט, מצאו כי כ-28% מהילדים על הספקטרום מראים יכולת מיוחדת בתחום אחד לפחות. היכולת הנפוצה ביותר שנמצאה היא זיכרון יוצא דופן כ- 40% מהילדים בעלי היכולות המיוחדות מראים יכולת בתחום זה. כ-20% מהילדים מראים יכולת באחד או יותר מהתחומים מוזיקה, תפיסה מרחבית וקריאה. מעט ילדים מראים יכולת בתחומים חשבון וציור.

בהשוואה בין ילדים על רצף האוטיזם עם יכולות מיוחדות ובלעדיהן, נמצא כי לילדים עם יכולות מיוחדות יש תסמיני אוטיזם מוחלשים ויכולות תפקודיות גבוהות יותר מאשר לילדים ללא יכולות מיוחדות. החוקרות משערות כי קבוצת הילדים עם היכולות המיוחדות מהווה תת-קבוצה ייחודית בקרב כלל הילדים על רצף האוטיזם, שראוי לבדוק אותה גם באופן גנטי.

"ילדים על הרצף האוטיסטי שמראים יכולות מיוחדות הם בעלי סיכוי טוב יותר לתפקוד מיטבי", אומרת ד"ר אסתר בן יצחק מהמחלקה להפרעות בתקשורת באוניברסיטת אריאל. "בטיפול בילדים אלה יש מקום לנצל את היכולות המיוחדות לתפקוד בתחומים נוספים. כמו כן, יש מקום למחקר עתידי שיבדוק את התפקוד הייחודי לאורך שנים, ויראה כיצד ניתן לשפר אותו ולעזור לילדים לממש את היכולות שלהם".

בואו לדבר על זה בפורומים:

פורום אוטיזם - תמיכה
פורום אוטיזם, אספרגר ו-PDD

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום