עליה בפגיעות ילדים מתאונות ביתיות

(0)
לדרג

אלפי ילדים הגיעו בשנה שעברה לטיפול ברמב"ם, לאחר שנפגעו בסביבתם הביתית. אז מה אפשר לעשות כדי להקדים תרופה למכה, במיוחד בימי החורף

מאת: מערכת zap doctors

כ-7,000 ילדים ובני נוער הגיעו ב-2012 לטיפול במלר"ד רמב"ם (המחלקה לרפואה דחופה), כתוצאה מפגיעה שמקורה בתאונת דרכים או תאונות ביתיות. נתון זה מהווה שליש מכלל הילדים המגיעים לטיפול במיון בית החולים, ומצביע על עליה של כ-5% במספר נפגעי התאונות בקרב ילדים, לעומת 2011.

מדוח שפירסם החודש ארגון "בטרם" לבטיחות ילדים, עולה כי תמותת ילדים מתאונות בצפון הארץ גבוהה משמעותית בהשוואה לתמותת ילדים מתאונות מאזור המרכז, עם 32 מקרי תמותה בצפון, לעומת 8 מקרים באזור המרכז. עוד נמצא כי שיעור מקרי התמותה של ילדים ערבים גבוה פי 2.3 בהשוואה לילדים יהודים.

מנתונים שנאספו במהלך 2012 במסגרת פרויקט משותף לרמב"ם וארגון "בטרם" לבטיחות ילדים, עולה כי רוב הילדים נפגעים כתוצאה מנפילות. במהלך 2012 כ-4,800 ילדים טופלו בביה"ח בשל חבלה, חתך או פציעה שנגרמו מנפילה.

להשגיח כל הזמן

"חשוב לזכור כי נפילה ממרפסות, חלונות ומדרגות גבוהות עלולות להיות מסוכנות מאוד, אך גם נפילה של תינוק רך ממיטת הוריו או שידת ההחתלה עלולה להיגמר באסון. חשוב לא להשאיר תינוקות ופעוטות ללא השגחה במקום ממנו הם עלולים ליפול", אומרת תמר זעפרן, מנהלת שלוחת "בטרם" ברמב"ם.

על פי הנתונים, סיבת הפגיעה השנייה בשכיחותה בקרב ילדים בשנה החולפת היא תאונות הדרכים, ולאחריה בליעת גופים זרים. עוד עולה מהנתונים, כי כ-180 ילדים הגיעו במהלך 2012 לרמב"ם כאשר הם סובלים מכוויות בדרגות שונות.

יש לציין כי בעונת החורף והגשמים עולה הסיכון לתאונות, ובמיוחד לכוויות. כזכור, בשבוע שעבר אושפזו במחלקת הילדים ברמב"ם אם ובנה בן החודשיים וחצי מטבעון, לאחר שנכוו ממים רותחים שנשפכו על שניהם.

רחוק מחומרים ומכשירים

ד"ר איתי שביט, מנהל מיון ילדים ברמב"ם מציין כי תאונות ופציעות רבות יכולות להימנע בקלות: "חשוב שההורים יקפידו על יצירת סביבה ביתית שתאפשר לילד לגדול ולהתפתח בבטחה בלי לפגוע בסקרנותו הטבעית, אך יש להקפיד לעקוב ולהשגיח אחר הילדים, ולהרחיק אותם מחומרים, מכשירים ואזורים מסוכנים".

אז מה אפשר לעשות כדי להתגונן, במיוחד בחורף? קודם כל לא לשתות שתייה חמה עם תינוק על הידיים; להרחיק מילדים נוזלים חמים - מרק, תבשילים ואפילו מכשיר אדים חמים; לחמם באמצעים בטוחים כמו רדיאטור או מזגן; להתקין גלאי עשן שיתריע במקרה של שריפה, ולהלביש היטב את התינוקות כדי למנוע מכת קור. כך נעבור את החורף בשלום.

בואו לדבר על זה בפורום "בטרם" - בטיחות ילדים.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום