גיל המעבר: להחזיר חיים למין

(0)
לדרג

יובש וגינאלי הוא אחת התופעות היותר כאובות של גיל המעבר, והוא נובע מהירידה בכמויות האסטרוגן בגוף. טיפול הורמונלי מקומי פותר לחלוטין את הבעיה

מאת: מערכת zap doctors

גיל המעבר מביא עמו סדרה של תסמינים לא נעימים, שאחד המטרידים שבהם הוא יובש וגינאלי. היובש גורם לכאבים בעת קיום יחסי מין, לעלייה בשכיחות של דלקות בדרכי השתן והוא מלווה גם בירידה בחשק המיני. פרופ' ברי קפלן, רופא נשים בכיר בבית החולים בילינסון ויור האגודה לגיל המעבר, מסביר כי כל התופעות הללו נובעות מירידה ברמות האסטרוגן, שגורמת לשינויים מבניים בנרתיק ובצינור השתן.

סביב גיל 50 מתחיל אצל רוב הנשים תהליך של ירידה בכמות ההורמונים. תהליך זה הוא יריית הפתיחה לגיל המעבר- תקופה שבה נפסקת בהדרגה הפעילות ההורמונלית בגוף האשה. הדעיכה ההורמונלית מובילה לאי פריון ומלווה במגוון תסמינים, בהם שינויים פיזיים ורגשיים, גלי חום, יובש וגינאלי, ירידה בחשק המיני, הפרעות בשינה ואוסטיאופורוזיס.

יובש וגינלי
יובש וגינלי

מי הזיז את האסטרוגן שלי

הירידה בכמות האסטרוגן משנה גם את המבנה של הנרתיק וצינור השתן בגוף האשה, מסביר פרופ' קפלן. הנרתיק וצינור השתן הם איברים המורכבים מ-30-40 שכבות תאים. כאשר כמות האסטרוגן מתמעטת שכבות התאים מידלדלות באופן משמעותי. העובי של קירות הנרתיק ושל דפנות צינור השתן יורד והופך להיות מורכב משתיים עד שלוש שכבות תאים בלבד.

לדברי פרופ' קפלן תהליך זה הוא מנת חלקן של רוב הנשים, ומדובר בתופעה הפוגעת מאוד באיכות החיים של הנשים. הכאבים וההשלכות של התהליך מתגברים עם הגיל והופכים ממושכים וחמורים ככל שהאשה מזדקנת. בעקבות תהליך זה האשה חשה כאבים הולכים ומתגברים באיזור הנרתיק, אומר פרופ' קפלן. "תחושת היובש והצריבה מתחזקת ומופיעה יותר ויותר. הנשים מדווחות על קושי גדול בקיום יחסי מין ועל תחושות קשות בעת מתן שתן. נשים רבות מאובחנות בטעות כסובלות מדלקות בשתן ומקבלות טיפול לא נכון. הרופאים מתקשים לקשר בין תחושות הכאב והצריבה בעת מתן השתן לבין גיל המעבר, ונותנים טיפול אנטיביוטי שלא לצורך.

החדשות הטובות הן שיש טיפול קל ופשוט שעוזר בצורה יעילה ומושלמת לטיפול בתופעת היובש הווגינאלי. מדובר בטיפול הורמונלי מקומי, הניתן בכדורים או במשחה, ואשר השימוש בו מסייע לחידוש שכבות התאים. הנשים המטופלות מדווחות על הקלה מיידית ועל חזרה למצב של טרם גיל המעבר תוך העלמת כל התסמינים המעיקים הקשורים ליובש הווגינאלי בתוך שבועיים לכל היותר. הטיפול גם יעיל מאוד בהפחתת דלקות השתן שהופכות למנת חלקן של נשים רבות בגיל המעבר. מחקר רחב היקף שנערך בראשותו של פרופ' ראול רז, מנהל היחידה המרחבית למחלות זיהומיות של קופח כללית, ושפורסם בNew England Journal of Medicine, הצביע על ירידה של 40% בדלקות בדרכי השתן בקרב נשים בנות 70 שהשתמשו בטיפול הקיים.

חתונה קתולית

נשים רבות טועות לחשוב כי הטיפול, בהיותו טיפול הורמונלי, הוא טיפול מסוכן, אומר פרופ' קפלן. חשוב לי להדגיש - הטיפול בטוח ב-100%. מדובר בטיפול מקומי. ההורמונים הכרוכים בו אינם נספגים בדם ולכן אין בו כל סכנה ואין ממה לחשוש. אפילו נשים שסבלו ממחלות סרטן הורמונליות וצריכות לנקוט משנה זהירות בכל הנוגע לטיפולים הורמונליים יכולות להשתמש בטיפול מקומי זה לאחר תאום עם הרופא האונקולוג. אין צורך לפחד מהטיפול ובוודאי לא להימנע ממנו. צריך להשתמש בטיפול וליהנות מיעילותו ומתרומתו לבריאות האשה.

הטיפול היעיל מסייע לא רק להעלמת התסמינים הקשים שחווה האשה בעקבות הפגיעה המבנית בצינור השתן ובנרתיק, אלא גם למניעת החמרה. התהליך של פגיעה באיברים הללו איננו נעצר, והוא מתפתח ומחמיר עם הגיל. מלבד ההחרפה בתסמינים, שעלולים לפגוע מאוד בתפקוד האשה, רוב הנשים שאינן מטופלות יסבלו בסופו של דבר מניוון של הנרתיק ו/או של דרכי השתן.

כדי להימנע ממצבים בעייתים אלה יש לקבל את הטיפול פעמיים בשבוע למשך כחמישים שנה, מתבדח פרופ' קפלן אולם מבהיר כי זו אכן המטרה - להתמיד בטיפול במשך כל החיים, תוך מודעות לכך שהפסקתו תגרום להתחדשות התהליך ולשובם של התסמינים במהירות.

בואו לדבר על זה בפורום גיל המעבר בשיתוף האגודה לקידום בריאות נשים.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום