הלבנת שיניים: כך עושים זאת נכון

(0)
לדרג

האם ללכת לרופא או שמא אפשר לעשות זאת לבד בבית? איך אפשר לשמור על התוצאה לאורך זמן? מהן תופעות הלוואי האפשריות? התשובות לפניכם

מאת: מערכת zap doctors

עוד בנושא: רפואת שיניים, הלבנת שיניים בלייזר

מי מאתנו לא חולם על חיוך מושלם, שחושף שיניים צחורות, ללא כתמי קפה או ניקוטין. החלום הזה נמצא בהישג יד. הדרך לשיניים לבנות פשוטה יחסית, ובעזרת שיטות שונות ניתן להלבין את השיניים כך שינצנצו בכל פעם שתפתחו את הפה.

"צבע השיניים תלוי בהרבה גורמים", אומר ד"ר חאג' יחיא נאפע, רופא שיניים מחיפה. "בראש ובראשונה הוא תלוי בגנטיקה. בדיוק כמו שצבע העיניים וצבע העור מושפעים מהגנים, כך גם צבע השיניים, אולם ישנם גורמים נוספים שמשפיעים על הצבע שמתפתחים עם הזמן. למשל נטילת תרופות מסוימות על-ידי האם ומחלות מסוימות שלקתה בהן בזמן ההיריון, בתקופת התפתחות השיניים. מצבים אלה עלולים לגרום לשיניים להתפתח לא נכון וכתוצאה מכך הצבע שלהן עלול להיפגע או שמלכתחילה השיניים יבקעו מלוות בכתמים".

לדברי ד"ר נאפע, "שן שעוברת חבלה או טיפול שורש עלולה לאבד עקב כך חיות, וחוסר החיות גורם לשן להאפיר. לצד אלה אפשר למנות את כל הסיבות הידועות לפגיעה בצבע השן כמו עישון, שתיית קפה וצריכת צבעי מאכל. ולבסוף, גם הגיל עושה את שלו, וככל שאנו מתבגרים השיניים מתכהות".

הלבנת שיניים
הלבנת שיניים

כך מלבינים שיניים

קיימות כמה שיטות להלבנת שיניים. ראשית יש להפריד בין עבודה שמתבצעת על-ידי רופא לעומת הלבנה המתבצעת באופן עצמאי. ד"ר נאפע: "יש משחות שיניים מלבינות, אותן ניתן למצוא בבתי המרקחת והן לא דורשות מרשם רופא. משחות אלה מכילות חומרים מלבינים, אך הן אינן מלבינות לעומק וקשה להגיע איתן לתוצאות זהות לאלה שנקבל בהלבנה שבוצעה על-ידי רופא שיניים. "משחת שיניים מלבינה יכולה להלבין את השיניים בדרגה אחת או אפילו פחות בעוד שהלבנה אצל רופא שיניים משיגה שיפור של שלוש עד שמונה דרגות.

"שיטה נוספת היא מדבקות הלבנה, שגם אותן ניתן למצוא בבתי המרקחת והשימוש בהן נעשה כך שמניחים אותן על השיניים הקדמיות פעמיים ביום במשך 30 דקות לתקופה של שבועיים. הלבנה זו מביאה לדרגת הלבנה קלה ומחזיקה מעמד לתקופה קצרה יחסית" .

אפשרות נוספת היא עצמאית בחלקה, כלומר דורשת מעקב של רופא שיניים. "בשיטה זו רופא השיניים מכין סד מיוחד המותאם לשיני המטופל שעליהן נמרח חומר הלבנה. הסד בנוי כך שהוא יוצר חפיפה מקסימלית בין השיניים לחומר ההלבנה. הסד מולבש על השיניים ונשאר לכארבע שעות. תהליך זה ניתן לעבור גם בזמן שינה ויש לחזור עליו מדי יום במשך כמה שבועות. מדי פעם יש לבקר אצל הרופא המטפל לצורך מעקב. מדובר בשיטה הנחשבת לשיטה הביתית המועדפת לצורך הלבנת שיניים".

ההלבנה הטובה ביותר המבוצעת אצל רופא השיניים. "שיטה זו נחשבת לשיטה הכי מהירה, בעיקר משום שרופא השיניים משתמש בחומרים מלבינים ללא השפעה על מבנה השיניים.

הרופא מניח שכבת הגנה על החניכיים מסביב לשיניים ועושה בידוד לרקמות הרכות בפה כך שהחומר יגע רק בשיניים. לאחר מכן הוא מורח את החומר על השיניים ומשתמש במנורה מיוחדת המאיצה את ההלבנה. פעולה זו נעשית במפגש אחד אצל הרופא, ובדרך כולל אורכת כשעה עד שהשיניים מגיעות לצבע הרצוי".

הלבנת שיניים כמעט לכולם

ד"ר נאפע ממליץ לנשים בהריון ולנשים מניקות לא לעבור הלבנת שיניים, וכך גם לילדים מתחת לגיל 16 ואנשים עם שיניים רגישות במיוחד, שהתהליך עלול להיות כואב מאוד עבורם. גם לאנשים עם רגישות לחומרים שבהם משתמשים לצורך ההלבנה לא מומלץ לעבור את התהליך. מי שעברו שחזורים קדמיים כמו סתימות, כתרים וציפויים יכולים אמנם לעבור הלבנה, אולם זה ידרוש להחליף אותם כדי שצבעם יותאם לצבע השיניים החדש, שכן השחזורים עצמם אינם מגיבים להלבנה. "לא הייתי ממליץ למי שהציפיות הגבוהות שלהם אינן תואמות את מצב השיניים לעבור טיפול להלבנת שיניים", אומר ד"ר נאפע. "למעט האמורים לעיל, כל עוד המטופל עם שיניים בריאות וחניכיים בריאות, אין שום מניעה להלבין את שיניו".

ומה עם סכנות?

"כל עוד אנחנו משתמשים בחומרים נכונים, המוכרים מדעית ומאושרים על-ידי רשויות הבריאות, והתהליך מבוצע כהלכה אי אפשר לדבר על סכנה ממשית", מרגיע ד"ר נאפע. "עם זאת, בהחלט אפשר לדבר על תופעות לוואי כתוצאה מהטיפול המתבצע אצל רופא השיניים, ואלה הן רגישות יתר בשיניים לעיתים עד כדי כאב, כמו גם אדמדמות בחניכיים או הופעת כתמים לבנים. אולם בכל המצבים מדובר בתופעה החולפת כעבור כמה ימים".

דווקא בטיפול הביתי יש צורך להיזהר, כפי שמסביר ד"ר נאפע: "בשיטה הביתית לפעמים צריך לעצור את התהליך לפני קבלת התוצאה הרצויה עקב רגישות יתר בשיניים או התפתחות תגובה אלרגית על החניכיים".

חשיבות ההיגיינה

התוצאה המתקבלת מטיפול הלבנת שיניים אינה לכל החיים. "מטופל שמקפיד על היגיינה נכונה הכוללת צחצוח שיניים פעמיים ביום, שימוש בחוט דנטלי ובמי פה וכן צחצוח במשחות שיניים המכילות חומר מלבין פעם עד פעמיים בשבוע, וגם נמנע מאותם הרגלים הגורמים לצביעת שיניים, וכמובן מבקר אצל שיננית ואצל רופא השיניים מדי חצי שנה, ייהנה משיניים לבנות לאורך זמן, אולם בהחלט יתכן שיהיה צורך לחזור על הטיפול", אומר ד"ר נאפע.

בואו לדבר על זה בפורום טיפולי שיניים אסתטיים.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום