אמצעי מניעה למניקה

(0)
לדרג

בניגוד לסברה הרווחת הנקה היא לא אמצעי מניעה בטוח. מומלץ להשתמש באמצעי מניעה יעיל כמו בהתקן התוך רחמי או בגלולות שאינן משפיעות על ההנקה

מאת: מערכת zap doctors

בשעה טובה ילדת תינוק בריא ויפה, את מיניקה אותו בהצלחה ואפילו ביקרת אצל רופא הנשים לאחר שישה שבועות וקיבלת אישור לכך שהכל בסדר ואפשר לחזור לקיים יחסי-מין עם בן זוגך. אבל האם דאגת לאמצעי מניעה מתאים או שאת סומכת על ההנקה שתגן עלייך מפני הריון נוסף?

"ההנקה מפחיתה את פוריותה של האישה ביחס למצבה בזמן שהיא לא מניקה, אולם רמת ההגנה שהיא מעניקה אינה מושלמת", אומר ד"ר יואב פלד, מומחה לרפואת נשים ולטיפול בתסמיני גיל המעבר. "ההנקה מונעת הריון בכך שההורמון פרולקטין המופרש ברמה גבוהה במהלך תקופת ההנקה פוגע בציר ההורמונלי שמאפשר ביוץ, כמו גם בתגובת השחלות להורמוני הביוץ, ובכך מעכב הריון, אולם מדובר ברמת הגנה נמוכה מרמת ההגנה מפני הריון שלה אנו מצפים מאמצעי מניעה מודרניים".

אמצעי מניעה למניקה
אמצעי מניעה למניקה

ממה מושפעת רמת ההגנה של ההנקה?

"רמת ההגנה מושפעת מגורמים רבים. כך, למשל, הנקה מלאה כולל הנקה בלילות והנקה המתבצעת במרווחים קצרים מעניקות הגנה טובה יותר מהנקה חלקית או הנקה במרווחים גדולים. גורם נוסף הוא תזונתה של האם - ככל שהאם רעבה יותר ורמת תזונתה ירודה הרי ההנקה מונעת הריון באופן יותר יעיל. כשמצבה התזונתי של האם תקין, כמו בישראל, רמת היעילות של ההנקה פחותה יותר.כמו-כן, ככל שרמת המציצה של התינוק חזקה יותר, כך ההגנה טובה יותר".

די ברור שזוגות המעוניינים להמתין עם הריון נוסף צריכים לחשוב על אמצעי מניעה בטוחים ולא לסמוך על רמת ההגנה של ההנקה. אולם כאשר אישה מניקה ומחליטה להשתמש באמצעי מניעה מסוים, היא צריכה לקחת בחשבון שהשימוש בו עלול להשפיע על יכולתה להניק.

האפשרויות הבטוחות הן שימוש בהתקן תוך רחמי או בגלולות. "יש הטוענים כי החדרת ההתקן בתקופה שקרובה ללידה מעלה את הסיכון לחדירתו לחלל בטן או לפליטתו החוצה מחלל הרחם", אומר ד"ר פלד, "אולם מחקרים אחרים שוללים טענה זו ומראים כי בטיחות התקנת ההתקן זהה בכל שלב. יחד עם זאת, יש לזכור כי מדובר בהליך פולשני".

מה לגבי גלולות?

"ישנם שני סוגי גלולות - גלולה משולבת, הכוללת הורמון בעל השפעות אסטרוגניות והורמון בעל השפעות פרוגסטגניות, וגלולה המכילה מרכיב פרוגסטטיב בלבד.

ישנם חילוקי דעות בספרות הרפואית לגבי השפעת ההורמונים בגלולה המשולבת על החלב. מחקרים קודמים הראו כי לשימוש בגלולה המשולבת יש השפעה שלילית על תנובת החלב של המניקות. דבר זה בעייתי במיוחד במקרים של מניקות עם תנובת חלב נמוכה מלכתחילה. מחקרים חדשים יותר הראו כי החשש מפני פגיעה בתנובת החלב הינו מופרז וכי ניתן להשתמש בגלולות אלו גם בזמן ההנקה. אולם יש לזכור כי מספר המחקרים שנערכו בתחום זה הינו מצומצם, וכי עיקרון הזהירות המונעת מחייב שימוש בגלולה המשולבת רק במקרים בהם לא ניתן להשתמש באמצעי מניעה אחר".

סוג נוסף של גלולות, כאמור, כולל מרכיב פרוגסטטיב בלבד וכך ניתן להשתמש באמצעי מניעה בטוח ללא חשש מפגיעה בתנובת החלב. "קיימות מספר גלולות למניעת הריון המכילות מרכיבים פרוגסטגנים שונים", אומר ד"ר פלד. "ההבדל הוא ברמת ההגנה השונה שכל אחת מהן מעניקה. ישנן גלולות שרמת ההגנה שהן מציעות נמוכה ביחס לגלולות משולבות, אך השילוב של ההנקה ושל הגלולה מביא לרמת הגנה יעילה כנגד הריון. מתוך קבוצה זו של גלולות המכילות פרוגסטטיב בלבד הגלולה המכילה את המרכיב הפרוגסטגני דזוגסטרל ובשמה המסחרי סרזט מעניקה את ההגנה הטובה ביותר, והגנתה דומה להגנת הגלולה המשולבת וזאת מבלי לפגוע בחלב אם".

בואו לדבר על זה בפורום גלולות ואמצעי מניעה.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום