ד"ר, הילד מצפצף

(0)
לדרג

ילד בן שבע הגיע למיון כשהוא לא מסוגל לדבר ומפיו בוקעים רק צפצופים ושריקות. מנתח א.א.ג שלף מקנה הנשימה שלו משרוקית

מאת: מערכת zap doctors

נתנאל בן השבע הוא ילד חרדי שכבר מדקלם בקלות קטעים מהחומש, אבל השבוע, כשניסו הוריו לדבר איתו, הם גילו לתדהמתם שמפיו יוצאים רק צפצופים ושריקות. הם מיהרו להזמין אמבולנס, והגיעו עם הילד למיון ילדים בבית החולים כרמל בחיפה.

"ניגשתי לנתנאל וניסיתי לדובב אותו שיספר לי בדיוק מה קרה, אבל במקום מילים יצאו לו צפצופים מוזרים כמו ברווז", מספרת ד"ר מיוראל קונופניקי, מנהלת חדר המיון לילדים. לדבריה, היא הסתכלה באמצעות המכשור המצוי בחדר המיון לתוך חלל הפה והגרון של נתנאל, אולם לא הצליחה להבחין בשום עצם זר שחוסם את האזור.

הרופאה יצרה קשר עם ד"ר רמי שוקרון ממחלקת אף אוזן וגרון, שמיהר להגיע למקום. "בבדיקה הילד נראה שלו ורגוע ולא ניכרו קשיי נשימה או סימני מצוקה", מספר ד"ר שוקרון. "אבל הצפצופים המוזרים שיצאו לו מהגרון הבהירו שתקוע איפשהו גוף זר ואנחנו חייבים להוציא אותו במהירות".

המסע לעומק הקנה

פרופ' אילנה דואק, מנהלת מחלקת א.א.ג וניתוחי ראש וצוואר בבית החולים כרמל, מסבירה כי הסכנה בגופים זרים אצל ילדים היא חסימה של דרכי האוויר, הקטנות ממילא. "החסימה יכולה להגיע במקרים קשים עד לחנק ולסכנת חיים", היא אומרת. "בנוסף, ישנה סכנה של דימום וקרע בסימפונות, סכנה לבצקת וסיבוכים רבים בדרכי הנשימה".

ד"ר שוקרון הוריד את נתנאל במהירות לחדר הניתוח, אולם גם לאחר צילום רנטגן שנערך לו שם לא התגלה הגורם החוסם את דרכי הנשימה שלו. לבסוף החדיר ד"ר שוקרון לקנה הנשימה של הילד ברונכוסקופ חדשני המצויד במצלמת וידאו משוכללת, והחל לרדת בזהירות לאורך הקנה.

"אחת הבעיות בהחדרת ברונכוסקופ היא הנשימה של הילד", מסביר ד"ר שוקרון. "הברונכוסקופ מאפשר לנו מצד אחד לראות מה קורה בריאות, אבל מצד שני הוא חוסם את מעבר האוויר למטופל". כדי להתגבר על הבעיה הזרים ד"ר שוקרון במהלך הניתוח דרך הברונכוסקופ גם אוויר לתוך הריאות של נתנאל וכך הצליח להמשיך בבדיקה.

רק אחרי דקות מורטות עצבים, ואחרי שעבר המכשיר את ההתפצלות של הקנה לשני הסימפונות, התגלה לעיני ד"ר שוקרון הגורם לצפצופים: משרוקית פלסטיק קטנה שהייתה נעוצה עמוק בתוך הקנה.

נדיר, אבל קורה

התברר כי הילד שיחק עם משרוקית הברווז בבית, וכדי להפיק צליל איכותי שאף בחוזקה את האוויר פנימה. תוך כדי השאיפות החזקות התנתק החלק הפלסטי המנגן של המשרוקית, והיא נשאבה לתוך קנה הנשימה ונתקעה שם.

בעדינות ובמיומנות, תוך שימוש במלקחיים מיוחדות הנמצאות בקצה הברונכוסקופ, שלף ד"ר שוקרון את המשרוקית - וכולם נשמו לרווחה. "בילדים קטנים ובתינוקות אנחנו מוצאים ומוציאים לא מעט גופים זרים כמו חרוזים וחלקי משחקים קטנים", מסכם ד"ר שוקרון. "בילדים גדולים יותר זה די נדיר, אבל הנה הוכחה לכך שזה יכול לקרות גם בגיל שבע ולכן גם הילדים וגם ההורים חייבים להיות זהירים בעניין הזה. הסיפור הזה יכול היה להיגמר הרבה פחות טוב, ואני מאוד שמח שהצלחנו".

בואו לדבר על זה בפורום רפואה דחופה (מיון).

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום