איך להתגונן מפגיעות קור?

(0)
לדרג

בקור קיצוני, קשישים, תינוקות ופעוטות נמצאים בסיכון גבוה להיפותרמיה. אז מה אפשר לעשות כדי להקדים תרופה למכה?

מאת: מערכת zap doctors

הסערה הגדולה המתחוללת בימים האחרונים מביאה איתה נזקים לא רק לכבישים ולרכוש, אלא גם לבריאות. הסכנה השכיחה ביותר היא היפותרמיה, והיא מסוכנת בעיקר בקרב קשישים, תינוקות וילדים עד גיל ארבע. מדובר במצב שבו חום הגוף יורד מתחת ל-35 מעלות, כשירידה מתחת ל-32 מעלות נחשבת מסוכנת ביותר, ואף עלולה לגרום למוות.

אז איך אפשר להתכונן ולהתגונן? ד"ר יוליה וסרמן, מנהלת המחלקה הגריאטרית של המרכז הרפואי זיו בצפת, אומרת כי בכל הנוגע לאדם מבוגר, חשוב מאוד בימים כאלה לבדוק מה מצבו באופן קבוע, לדאוג לו למספיק אוכל, לקו טלפון תקין, ולמעשה לכל מה שהוא צריך כדי לעבור את התקופה הזו.

"רצוי לחמם את הבית לטמפרטורה של 24 מעלות ולבדוק האם התנורים בטיחותיים", אומרת ד"ר וסרמן. "בנוסף, יש להקפיד על לבוש נוח ומחמם ועל מעט פעילות ותנועה, במידת הניתן, כדי להזרים את הדם ולשמור על חום הגוף. חשוב להקפיד על שתיית מים מרובה על מנת למנוע התייבשות, כמו גם אכילת אוכל חם העוזר לשמור על חום הגוף.

"כמו כן, חשוב לדאוג לקבל מבעוד מועד חיסונים נגד שפעת ודלקת ריאות, ובכל הנוגע לנטילת תרופות, חשוב להתייעץ עם רופא המשפחה או הרופא המטפל, כי יש תרופות שעלולות להגביר את הרגישות לקור.

לחמם את הילדים

ומה בנוגע לתינוקות, פעוטות וילדים? אסתר עמבר, אחות אחראית במחלקת הילודים במרכז זיו, אומרת כי קודם כל חשוב להלביש אותם כראוי. אבל זה לא אומר שצריך לשים עליהם עוד ועוד שכבות, אלא להלביש אותם בבגדים קלים וכובע, ולכסות בכיסוי חם, זאת כדי שיוכלו לנוע בחופשיות. "מומלץ להימנע ככל הניתן מהצמדת מיטת התינוק לקיר חיצוני של החדר, ולרפד אותה בשמיכה רכה או בסדין פלנל, במקום להשכיב את התינוק על השעוונית הקרה המכוסה בסדין בלבד", מוסיפה עמבר.

לדברי עמבר, מומלץ להציב מד-חום על קיר החדר שבו שוהה התינוק ולדאוג שהחדר מחומם ל- 21-23 מעלות. לתינוקות במשקל הנמוך מ-2,500 גרם, יש לדאוג לחמם החדר ל- 23-24 מעלות. "יש להקפיד על בחירת אמצעי חימום בטוח למניעת חימום יתר של התינוק ולמניעת תאונות", היא אומרת. "מומלץ להשתמש ברדיאטור או בתנור חשמלי שתלוי על הקיר. אם החימום מייבש את האוויר, ניתן להחזיר את הלחות על ידי הנחת כלי עם מים ליד מקור החום".

בואו לדבר על זה בפורום רפואת ילדים.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום