טיפול הורמונלי חלופי: רק בזמן

(0)
לדרג

מי שתתחיל לקחת טיפול הורמונלי חלופי ממש בתחילת גיל המעבר תיהנה מיתרונות רבים נפשיים ובריאותיים. למי שנזכרה מאוחר הטיפול כבר לא יועיל, ולרוב אף יזיק

מאת: מערכת zap doctors

טיפול הורמונלי חלופי יכול למנוע מחלות לב וכלי דם. יש אינסוף מחקרים שמוכיחים זאת", קובע נחרצות יו"ר האגודה לגיל המעבר, פרופ' ברי קפלן, רופא נשים בכיר בבית חולים בילינסון. אם כן, מדוע יצאו לטיפול ההורמונלי החלופי מוניטין גרועים של טיפול המעודד תחלואה?

נשים רבות נמנעות מטיפול הורמונלי חלופי על אף שהוא יכול לסייע להן בטווח המיידי ובטווח הארוך. לצד המחקרים שמוכיחים כי הטיפול מסייע במניעת תחלואה ותורם לבריאות האשה, ישנם גם מחקרים המעידים על עלייה בתחלואה בעקבות נטילת הטיפול. אז איך מיישבים את הסתירה? פרופ' קפלן: זה פשוט מאוד - טיפול הורמונלי חלופי הוא יעיל ביותר רק אם הוא ניתן בזמן. ישנו חלון הזדמנויות טיפולי, שלאחר שהוא נסגר הטיפול יכול לפגוע בבריאות האשה, אך כל עוד הוא פתוח יש לתת לאשה את הטיפול כדי שתיהנה מתרומתו".

חלון ההזדמנויות הטיפולי הוא התקופה שבה נשים נכנסות לגיל המעבר, ואף קצת קודם לכן. אצל רוב הנשים מדובר בתהליך שמתחיל בגיל 50, עקב ירידה ברמות ההורמונים פרוגסטרון ואסטרוגן. השינויים ההורמונליים הגורמים להפסקת הווסת גוררים שלל תסמינים המקשים על תפקודן היומיומי ופוגמים באיכות חייהן - גלי חום, יובש וגינאלי, ירידה בחשק המיני, הפרעות בשינה ואוסטיאופורוזיס. חלק מהנשים חוות את התסמינים בצורה קיצונית וקשה ביותר. טיפול הורמונלי חלופי הניטל בשלב זה מסייע מאוד להפחתה בתסמינים הללו ואף תורם לבריאותן הכללית של הנשים.

עניין של זמן

טיפול הורמונלי חלופי שניתן לאשה בזמן ולא בשלהי גיל המעבר מסייע מיידית בהעלמת התסמינים הנלווים לתקופה זו. הטיפול גם הוכח כמונע מחלות לב, מחלות כלי דם, אלצהיימר וסוגי סרטן שונים. במשך כל החיים ועד לגיל המעבר האסטרוגן המופרש בגוף האשה מגן על האיברים השונים בגופה, וכשרמתו מתחילה לרדת ההגנה הזו נעלמת. בשל הגנתו נשים צעירות לא נוטות לחלות במחלות הללו, אך כשההגנה נעלמת התחלואה מגיעה ומהר. טיפול הורמונלי חלופי מותאם מבטיח את המשך ההגנה.

פרופ' קפלן מדגיש כי חשוב להבין ולהפנים שלגיל האישה משמעות מכרעת בהצלחת הטיפול ההורמונלי החלופי ובבטיחותו. לדבריו, טיפול הורמונלי חלופי שניתן בגיל 50, שבו תסמיני גיל המעבר הם חמורים ביותר, הוא יעיל יותר, נחוץ יותר, תורם הכי הרבה ואף בטוח יותר. רק אם הטיפול יינתן בגיל כזה הוא ימנע תחלואה ותמותה, כאשר בגיל אחר הוא עלול לעודד את אלה.

"במחקרים רבים ורחבי היקף הוכח מעבר לכל ספק כי בקרב נשים צעירות המתקרבות לגיל המעבר שנטלו טיפול הורמונלי חלופי יש פחות תחלואה ופחות תמותה", הוא אומר. "לעומת זאת, אשה שעברה את תחילת גיל המעבר ואיבדה לתקופה ארוכה את ההגנה של האסטרוגן, לא תוכל להסתייע בטיפול ההורמונלי החלופי. בגיל המעבר, בהעדר כמות מספקת של אסטרוגן, מתחיל תהליך של פגיעה באיברי הגוף - העורקים מתחילים להסתייד, האיברים השונים מתנוונים ונפגעים ומנגנונים שונים ניזוקים. מתן טיפול הורמונלי חלופי בשלב זה, שבו הנזק כבר נעשה, מחיש את הפגיעה באיברים ובמערכות הגוף. למשל, אצל אשה שכבר החלו בגופה, לדוגמה, הסתיידויות בכלי הדם, נטילת טיפול הורמונלי חלופי עלולה לגרום לשחרור דפנות כלי הדם וחסימת כלי דם חיוני, מה שעלול לגרום לשבץ מוחי, התקף לב ועוד. הנשים שנחשפו במחקרים השונים כחולות עקב הטיפול הן נשים מבוגרות שלא קיבלו את הטיפול בזמן. הנזק שנגרם להן לא יכול להיגרם לנשים צעירות".

יש למה לקוות

לדברי פרופ' קפלן, מאחר שיש חשיבות מכרעת לתזמון של הטיפול, מומלץ לכל אשה המתקרבת לגיל המעבר להגיע לקבל ייעוץ. "הפרסומים השונים המבליטים את הסכנות של הטיפול ההורמונלי החלופי מטעים את הנשים, שנמנעות מלהשתמש בכלי טיפולי נפלא שיכול רק לתרום להם", הוא אומר. "זה נורא בעייני שנשים בוחרות לסבול מתסמינים קשים, ובהמשך אף לחלות, למרות שיכלו למנוע זאת.

"חשוב גם להבליט את המחקרים המעידים על יעילותו של הטיפול ולא רק מה שמאיים. למשל, מחקר ענק ב-BRITISH MEDICAL JOURNAL הראה כי נשים בריאות לחלוטין יצאו נשכרות מהטיפול ההורמונלי בהשוואה לבנות גילן הבריאות שלא נטלו את הטיפול. הן בריאות יותר ומתות פחות. הטיפול ההורמונלי החלופי הוא טיפול מונע נהדר ויעיל במיוחד, חבל לוותר עליו בשל טעויות ואי דיוקים. כל אשה חייבת לעצמה לבחון את האפשרויות ולסמוך על הרופא שיבחן את היתרונות והחסרונות של מתן טיפול הורמונלי חלופי, בהתחשב בגיל האשה ובמצבה הבריאותי. אין ממה לחשוש, ההפך, יש למה לקוות. חשוב גם לדעת שעם הזמן הטיפול ההורמונלי החלופי הופך יעיל יותר ובטוח יותר לשימוש. בעבר נעשה שימוש בפרוגסטרון שהזיק לחלק מהנשים, כיום עברנו להשתמש בפרוגסטרון חדש, שאיננו מסוכן כלל וכלל.

אשה שמחליטה ליטול טיפול הורמונלי חלופי תוכל ליהנות מתרומתו למשך זמן רב, כאשר היא נמצאת כל הזמן במעקב אצל הרופא שלה. לרוב, לאחר תקופה - כשתסמיני גיל המעבר חולפים וכאשר האישה אינה מעוניינת בהמשך טיפול, הטיפול מופסק בצורה הדרגתית.

בואו לדבר על זה בפורום גיל המעבר וטיפול הורמונלי חילופי.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום