מושתלי איברים: סיכון לסרטן העור

(0)
לדרג

הגורם העיקרי לגידולים בעור הוא אור אולטרא-סגול (UV), שמקורו בקרני השמש. לפיכך, חולים שעברו השתלה צריכים להימנע מחשיפה לשמש

מאת: ד"ר מריאנה זמיר

השתלת איברים היא אחד מפלאי הרפואה העכשווית, שביכולתו לשנות חיי אדם. חולים מושתלים מאריכים חיים כיום הרבה יותר מאשר לפני עשורים ספורים. עם זאת, ההשתלה מלווה פעמים רבות בבעיות בריאותיות שונות, והמשמעותית ביותר היא סיכון מוגבר לגידולים ממאירים.

גידולים ממאירים שכיחים פי 3-4 פעמים יותר בקרב חולים מושתלים, מאשר באוכלוסייה הכללית. הגידולים הממאירים הנפוצים ביותר בקרב המושתלים הם גידולי העור, שאינם מלנומה (Non-melanoma skin cancer). הסיכוי המצטבר לגידולים אלו עולה במהלך השנים שלאחר ההשתלה; 20 שנה לאחר ההשתלה, עולה שכיחותם המדווחת ביותר מ-80% (בהשוואה לשכיחות המדווחת לגידולי עור טרם ההשתלה), באזורים סוב-טרופיים כמו ישראל ואוסטרליה.

הגידול הנפוץ ביותר בקרב חולים מושתלים הינו סרטן תאי קשקש (Squamous cell carcinoma ). חולים מדוכאי חיסון ככלל ומושתלי איברים בפרט, מצויים בסיכון מוגבר ללקות בסוג זה של סרטן העור. הסיכוי של חולה מושתל לחלות ב-SCC גבוה פי 65 מאשר הסיכוי באוכלוסייה הכללית. גידולים מסוג זה מופיעים אצל חולים מושתלים בגיל צעיר יותר בעשר עד חמש-עשרה שנה, בהשוואה לאנשים ללא דיכוי חיסוני. ברוב המקרים מדובר בבליטת עור, אזור אדום ומחוספס או כתם כהה. הנגעים מתאפיינים בגדילה מהירה יחסית ונוטים להישנות מקומית, למרות טיפול כירורגי מתאים. הנגעים מופיעים בעיקר בחלקי הגוף החשופים לשמש: פנים, צוואר, עורף, אפרכסות האוזניים, אמות ושוקיים.

סרטן העור
סרטן העור

להימנע מחשיפה לשמש

הגורם העיקרי לגידולי עור מסוג זה הוא אור אולטרא-סגול (UV), שמקורו בקרני השמש. לפיכך, חולים מושתלים, שנמצאים בסיכון מוגבר, צריכים להימנע מחשיפה לשמש בכלל ובמיוחד בשעות החמות של היום בין 00 :10 ל- 16:00 אחרי הצהריים. בחודשי הקיץ יש להקפיד על לבישת שרוולים ומכנסיים ארוכים, אם נחשפים לשמש בשעות אלו. חשוב גם להשתמש במסנן קרינה (קרם הגנה) בעל מקדם גבוה SPF מעל 50 שמסנן קרניUV B ו-UVA גם יחד על בסיס יומיומי, במשך כל ימות השנה. יש למרוח את התכשיר בכל האזורים החשופים פנים, צוואר, עורף, אוזניים (אם התספורת קצרה), אמות, זרועות, שוקיים וברכיים עם מריחות חוזרות מדי שעתיים, כל זמן החשיפה.

על חולים מושתלים לבצע בדיקת עור עצמית מידי שבועיים. בבדיקה יש לשים לב לכל פריחה או נגע עורי חדש, או משתנה, לעומת הבדיקה הקודמת. אם הנגע לא נעלם בתוך שבעה עד עשרה ימים, יש לפנות בהקדם לרופא העור המטפל. אם מדובר בנגע שגדל במהירות, יש צורך בבדיקת רופא עור דחופה.

על חולים מושתלים להימצא במעקב סדיר של רופא עור מומחה. חשוב לבחור ברופא מטפל קבוע, שמודע לבעיות המיוחדות של החולים המושתלים, נמצא בקשר עם הרופא הנפרולוג המטפל וזמין לביקורים בהתראה קצרה. יש ליידע את רופא העור כבר בפגישה הראשונה לגבי ההשתלה, סוגים ומינונים של התרופות, שהחולה מקבל, במיוחד התרופות למניעת דחיית האיבר המושתל, ולקבוע ביקורי מעקב בתדירות מתאימה.

הכותבת עובדת במרפאה למעקב עור בחולים בסיכון מוגבר לסרטן העור, מדוכאי חיסון ומושתלי איברים, מחלקת עור ומין, הדסה עין כרם, ירושלים

בואו לדבר על זה בפורומים הבאים:

פורום סרטן העור וניתוחי מוז (MOHS)
פורום סרטן העור ונקודות חן (שומות)

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום