בעיות בקיבה: להפנט את הכאב

(0)
לדרג

הטיפול המקובל בבעיות דרכי העיכול הוא תרופות או ניתוח, אך ניתן לטפל בבעיות אלה גם באמצעות היפנוזה. כך זה עובד

מאת: מערכת zap doctors

כבר 200 שנה שההיפנוזה מהווה שיטת טיפול אלטרנטיבית, שאף הוכחה מדעית. בהיפנוזה תודעת המטופל מושפעת לטובת ריפוי ורגיעה, דרך רמזים מילוליים של המטפל. המטפל, אשר לפי החוק הישראלי חייב להיות רופא או פסיכולוג, מעביר למטופל מסרים חיוביים במטרה שישפיעו לטובה על המצב הבריאותי שלו, ופועל יוצא מכך הוא שיפור במצב הבריאותי ואף החלמה מלאה.

היפנוזה על קצה המזלג

היפנוזה היא מצב של תשומת לב ממוקדת, בדומה למה שמרגיש מי ששקוע בקריאת ספר, בצפייה בסרט ואפילו בחלום בהקיץ: מעין ניתוק סביבתי. למצב כזה מבקש המטפל להביא את המטופל בתהליך היפנוטי, זאת בהתאמה למצבו הפיסי ולטיפול הנדרש. ד"ר גיל מורלי, רופא בכיר במחלקת גסטרואנטרולוגיה, הדסה עין כרם, מסביר: "במצב של היפנוזה ניתן להכיל תהליכים עמוקים הקשורים לתת המודע. תהליכים אלה קשורים לתפקוד של המוח הימני, האחראי בין השאר על הדמיון, האינטואיציה, הזיכרונות, ובעיקר על השליטה בגוף, וכן על התהליכים המנטליים הלא מודעים. תהליכים אלה גורמים למוח לשדר לאיברים מסוימים מסרים, המשפיעים על תפקודים פיזיולוגיים שונים.

"במצב היפנוטי", ממשיך ד"ר מורלי, "סוגסטיות (שכנוע עצמי) באמצעות מלים ודימויים יכולות להשפיע באופן משמעותי על התפקוד הגופני של האדם באמצעות התפקוד המחשבתי שלו".

היפנוזה רפואית
היפנוזה רפואית

היפנוזה ומערכת העיכול

ישנן לא מעט הפרעות תפקודיות של מערכת העיכול, ותסמונת המעי הרגיש (IBS-Irritable Bowel Syndrom) היא הנפוצה שבהם: למעלה מ-10% מהאוכלוסייה הבוגרת סובלים ממנה. "התסמונת נובעת מליקוי בתנועת המעיים בשילוב עם סף רגישות נמוך לכאב בטן, הגורמים לתופעות שונות המביאות לסבל רב ואף משבשות את מהלך סדר החיים", מסביר ד"ר מורלי, "כך שכמעט בכל מחלה יש מרכיב פסיכולוגי, כולל מחלות מעי דלקתיות כגון קרוהן. כאן נכנסת לפעולה ההיפנוזה, אשר מטרתה לעזור בריפוי המחלה או בהקלה של הסימפטומים, ובכך לשפר את איכות החיים.

"השלב הראשון והקריטי", מפרט ד"ר מורלי, "הוא היווצרות קשר טוב בין המטפל למטופל. ברגע שהמטופל מאמין במטפל, אזי המטופל משתף פעולה עם המסרים שהמטפל מעביר לו ומסרים אלה נקלטים יותר עמוק בתודעה ובתת-מודע של המטופל ומשפיעים יותר".

הטיפול ההיפנוטי פונה לכל האוכלוסייה, ובלבד שהמטופל יהיה פתוח מספיק לתת הזדמנות להיפנוזה ולקבל את המסרים של המטפל. "כל אחד יכול להתנסות בהיפנוזה", אומר ד"ר מורלי, "סקרים שנעשו מצביעים על שיעורי ההצלחה אשר נעים בין 70% ל-85%. "על-פי מחקר שערכתי בעצמי על מעל למאה חולים עם תסמונת של המעי הרגיש, נמצא שיפור משמעותי ב-85% מן החולים.

"טיפול ממוצע נע בין 8 ל-12 מפגשים הנערכים אחת לשבוע במשך כ-45 דקות, במהלכן חווה המטופל את התהליך ההיפנוטי ותוך כדי עבודה רוכש מיומנויות להשגת היפנוזה באופן עצמאי, כך שיוכל לטפל בגופו גם בתחומים אחרים.

"למעשה, מטרת הטיפול היא להביא את המטופל לשלוט במערכת העיכול שלו, ולמרות שלא התגלה קשר ישיר בין בעיות גסטרו לבין מתחים נפשיים, הרי שידוע שלחץ ומתח מחמירים כל בעיה פיסית גופנית. לכן הגיוני שנפעיל את המחשבה כדי להשפיע באופן חיובי ומרגיע על דרכי העיכול ובכלל זה המעיים והקיבה".

אחד היתרונות הגדולים של ההיפנוזה הוא שאין לה תופעות לוואי, ובתנאי שהיא מבוצעת על ידי מטפלים מוכרים ובשביל התוויות מקובלות. "יתרה מזאת", מרחיב ד"ר מורלי, "מטופלים מדווחים על שיפור כללי באיכות החיים ולא רק שיפור בכל הקשור למערכת העיכול, כך שאין סיבה לא לשלב היפנוזה יחד עם טיפולים אלטרנטיביים אחרים, הרווח בסופו של דבר הוא כולו שלהם".

בואו לדבר על זה בפורום היפנוזה רפואית.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום