חרדות: נוירופידבק כבר ניסיתם?

(9)
לדרג

לשיטות הוותיקות לטיפול בהפרעת חרדה הצטרפה טכנולוגיית הנוירופידבק: משוב שמתקבל מפעילות המוח מלמד את המטופל להרגיע את תחושת החרדה

מאת: פרופ' ליאון גרינהאוס וד"ר אירנה נתנאל

חרדה היא חוויה המוכרת לכולנו. למעשה, אין אדם שלא חווה תחושת חרדה לפחות פעם אחת במהלך החיים. לפי נתונים מחקריים, אחד מכל חמישה אנשים יפתח במהלך חייו הפרעת חרדה כלשהי.

מהי הפרעת חרדה?

תחושה של סכנה אופיינית לבני אדם ולבעלי חיים כאחד, והיא מהווה מנגנון הישרדותי חשוב. חוויה של חרדה היא בעלת שני מרכיבים מרכזיים: האחד הוא מודעות לתחושות גופניות (למשל דפיקות לב, רעד בידיים או ברגליים, הזעה, כאבי בטן וכו') והמרכיב השני הוא מודעות לעובדה שהאדם מתוח, לחוץ או עצבני. בנוסף לכך, חרדה יכולה להתבטא בקשיים בריכוז, בבלבול, בתחושה של מציאות שונה, בירידה ברמת התפקוד, בפגיעה ביכולת הלמידה ועוד.

רוב האנשים יכולים לחוות חרדה זמנית וחולפת במצבי לחץ חריג. במצבים כאלה תחושת החרדה משתמשת מנגנון אזעקה המאותת ומתריע על סכנה פנימית או חיצונית. כאשר מנגנון זה פגום, נוצרת הפרעת חרדה אשר יכולה להופיע בצורות שונות כמו התקפי פאניקה או ציפייה מתמדת לאסון מתקרב (הפרעת חרדה מפושטת).

נוירופידבק להפרעות חרדה
נוירופידבק להפרעות חרדה

כיצד חרדה פוגעת בחיינו

אדם שסובל מהפרעת חרדה מאבד מעצמאותו באופן הדרגתי ולעתים מבלי לשים לב לכך, והופך להיות יותר ויותר תלוי באנשים הסובבים אותו. הוא מפסיק להיות אדון לעצמו ונופל בשבי של החרדה, שמכתיבה לו מה לעשות ומה לא לעשות, עד איפה להתרחק מהבית ולאן.

החרדה מצמצמת את החיים ומשכנעת שהבית הוא המקום הכי מוגן והכי בטוח. כך, האדם שסובל מחרדה מוצא את עצמו מתקשה לצאת מהבית אפילו לפעילות שבעבר גרמה להנאה. הפחד מגביל, פוגע בתפקוד התקין, משבש את החיים וגורם למצוקה משמעותית מאוד. החרדה גורמת לוותר על רצונות, הנאות, חופש פעילות ומונעת מהאדם חופש פעולה.

עם זאת, באופן פרדוקסלי, ככל שגובר השימוש בהתנהגות של בריחה והימנעות, כך גוברים הפחדים, התלות וחוסר האונים. באופן כזה האדם נקלע למעגל קסמים שמקבע, מנציח ומחזק את החרדה. הבשורה הטובה היא שניתן ללמוד כלים של שליטה בחרדה, לפתח מיומנויות של התמודדות יעילה, לפרוץ את מעגל הקסמים ולהדחיק את החרדה לחלוטין.

טיפול בהפרעת חרדה

רוב האנשים שסובלים מהפרעת חרדה יכולים להיעזר בטיפול. הפרעות חרדה מטופלות על ידי מגוון רחב של טיפולים: טיפול תרופתי, טיפול פסיכולוגי וטיפולים אלטרנטיביים רבים (תרופות טבעיות, צמחי מרפא, היפנוזה, מדיטציה, יוגה, טאי-צ'י, שיאצו, טיפול באמנות ועוד). הגישה הפסיכולוגית שהוכיחה את עצמה כיעילה ביותר לטיפול בחרדה היא פסיכותרפיה התנהגותית-קוגניטיבית. בשל היותה ממוקדת מטרות וקצרת מועד, היא גם השיטה המשתלמת ביותר מבחינת עלות/תועלת.

כיום, בעידן של התפתחויות טכנולוגיות, מצטרפים לטיפול בחרדה גם טיפולים בטכנולוגיה של ביופידבק ונוירופידבק. בשנים האחרונות הולכים ומתרחבים יישומים קליניים המבוססים על נוירופידבק. כך, למשל, מחקרים מראים יעילות הטיפול בהפרעות קשב וריכוז והיפראקטיביות, באפילפסיה, בהפרעות שינה, בהתמכרויות, בהפרעות אכילה ועוד.

כיצד עובד טיפול בנוירופידבק?

טיפול נוירופידבק מבוסס על ההנחה כי שינויים בתפקוד הנוירונאלי של המוח יכול להוות סיבה להפרעות נפשיות שונות. הטיפול בנוי על משוב שמקבל המטופל לגבי פעילות החשמלית של המוח. ההנחה היא שלכל אדם יש יכולת לשלוט בפעילות של מוחו ולווסת את פעילותו על מנת לשפר את תפקודו של המוח. כך גם במקרה של הפרעת חרדה: ניתן ללמוד לווסת את תדרי גלי המוח במטרה להרגיע מערכות שאחראיות על הרגש ועל תחושת החרדה כגון המערכת הלימבית.

מדידת הפעילות החשמלית של המוח נעשית על ידי אלקטרודות המוצמדות לראשו של המטופל. הנתונים המתקבלים על צג המחשב משקפים את סך כל הפעילות החשמלית המתרחשת במוח ברגע נתון. על מנת לאסוף מידע מקיף ככל הניתן, משתמשים באלקטרודות רבות המפוזרות בחלקים השונים של הקרקפת. אלקטרודות אלה אוספות מידע מהחלקים השונים של המוח.

לאחר האבחון והניתוח של התמונה המתקבלת המטפל קובע את תהליך האימון במטרה להגיע לפעילות המוחית הרצויה. במהלך הטיפול המטופל לומד ליצור את דפוס גלי המוח הרצוי. התוצאות החיוביות של הטיפול יראו שיפור בוויסות העצמי וירידה בתחושת הלחץ והחרדה. בשנת 2009 פורסם מחקר שמדווח על תוצאות חיוביות של שימוש בנוירופידבק להורדת רמת החרדה. נוירופידבק מתאים לילדים ולמבוגרים וניתן ליישמו בכל גיל. יעילות הנוירופידבק היא ארוכת טווח, כך שהלמידה שנרכשה פעם מלווה את המטופל לכל החיים.

גם אנשים שלא סובלים מהפרעות נעזרים בנוירופידבק בהצלחה רבה במגוון תחומים, למשל שיפור תפקודים קוגניטיביים או ביצועים מוטוריים (מתאים במיוחד לספורטאים, רקדנים ומוזיקאים). בשנת 2002 פורסם מחקר של נאס"א שמדווח על הצלחת ניסוי שבו השתמשו בנוירופידבק כדי לצמצם טעויות בטיסה.

ד''ר אירנה נתנאל, פסיכותרפיסטית מוסמכת לטיפול התנהגותי - קוגניטיבי CBT, במרכז לטיפולים מתקדמים "מיינד קליניק"

פרופ' ליאון גרינהאוס, מנהל המרכז הירושלמי לבריאות הנפש

בואו לדבר על זה בפורום דיכאון - אבחון וטיפול.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום