דם טבורי: ל"ביוקורד" אין היתר

(0)
לדרג

לפי בדיקת משרד הבריאות, בנק הדם הטבורי הפרטי בנק החיים של "ביוקורד" פועל ללא רישיון מתאים ומעבד את מנות הדם שנאספו באתר שבו נמצאו ליקויים

מאת: מערכת zap doctors

לקראת שידור תחקיר "כלבוטק", לפיו ייתכן כי מנות הדם הטבורי ב"בנק החיים של ביוקורד" לא נשמרות כהלכה, מפרסם הבוקר (א') משרד הבריאות הבהרות שספק אם ירגיעו את ההורים המוטרדים: "באתר העיבוד של החברה מבוצעות פעולות שאסור לבצע ללא אישורו של משרד הבריאות", נמסר. "עם זאת, בדיקת המקום שבו מצויים המקררים שבהם שמורות מנות הדם הטבורי הקיימות, העלתה שהמנות נשמרות בתנאים סבירים".

בישראל פועלים מספר בנקי דם טבוריים פרטיים השומרים דם טבורי הנאסף בתהליך הלידה עבור היילוד ומשפחתו תמורת תשלום. בנוסף פועלים בנקי דם טבורי השומרים מנות דם טבורי שנתרמו לטובת כלל הציבור, והמנות משמשות כתחליף להשתלת מח עצם לחולים שלא נמצא להם תורם מתאים.

ליקויים רבים בבדיקת משרד הבריאות

בנובמבר האחרון נכנסו לתוקפן תקנות בנושא רישוי בנקי דם טבוריים (פרטיים וציבוריים), ולקראת מהלך זה נערכו ביקורת משרד הבריאות בשורה של בנקים. בבנק הדם הטבורי הפרטי "ביוקורד בנק החיים" בניהולו של מיקי שחם, נערכה בדיקה עוד לפני כניסת התקנות, בעקבות תלונה שהתקבלה מהמעבדה שבה בוצעו הבדיקות והעיבוד של מנות הדם הטבורי שנאספו מלקוחות הבנק. בעקבות הבדיקה נאסר על הבנק להפעיל אתר חדש לעיבוד מנות דם טבורי, לפני שיתקבל אישור משרד הבריאות לאותו אתר. מנות הדם הטבורי של לקוחות הבנק עובדו לפיכך לתקופה מוגבלת באתר עיבוד מתאים אחר. מאוחר יותר חשפה בדיקה של המשרד כי שחם ו"ביוקורד" החלו בכל זאת להפעיל אתר עיבוד החדש ללא אישור של המשרד כבר בחודש ספטמבר.

ההורים התבקשו לחפש בנק אחר

באתר נערכה במקום ביקורת דחופה ובה נמצאו ליקויים רבים, שבעקבותיה שחם ול"ביוקורד" התבקשו להפסיק מיידית לאסוף מנות דם טבורי חדשות מלקוחות, ולהודיע ללקוחות שנרשמו לשירות וטרם ילדו על כך שלא ניתן יהיה לאסוף את המנות שלהם. במקביל ניתנה הוראה ל"ביוקורד" ולמנהלה להמשיך ולשמור את המנות שכבר שמורות בהקפאה אצלם, עד לקבלת הנחיות אחרות.

במשרד הבריאות מדגישים כי נכון לשעה זו, לבנק הדם הטבורי "ביוקורד בנק החיים" אין היתר ממשרד הבריאות והוא אינו עונה לדרישות לקבלת היתר. אתר עיבוד מנות הדם הטבורי אינו מורשה ואין לו אישור משרד הבריאות, לעיבוד דם טבורי לקראת הקפאה וכן לביצוע הבדיקות הנחוצות למנות הדם (ספירת מספר התאים במנה ורמת החיות של התאים המדדים המעידים על תקינות המנה). נכון לשעה זו לבנק הדם הטבורי "ביוקורד" אין מנהל רפואי או מערך אבטחת איכות הולם, ובאתר העיבוד נמצאו שורה של ליקויים שאינם מאפשרים מתן היתר לבנק בשלב זה.

כל תלונת לקוח תיבדק

לפי חוק הדם הטבורי, חברת ביוקורד חייבת להמשיך ולשמור את מנות הדם הטבורי של הלקוחות שהפקידו אצלה מנות, בהקפאה ובתנאים תקינים - עד לקבלת הוראות נוספות ממשרד הבריאות.

במקביל, הורה המשרד ל"ביוקורד" להעביר לו לבדיקה כל מקרה שבו לקוח ביקש או יבקש להעביר את מנת הדם הטבורי שלו לבנק דם טבורי אחר, וכן כל מקרה שבו הבנק מבקש להפסיק ולשמור מנה עקב אי תשלום של הלקוח. משרד הבריאות יוסיף ויעקוב אחר פעילות הבנק מקרוב ויקבל החלטות בהתאם למצב.

בואו לדבר על זה בפורום דם טבורי.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום