מין העובר: בן לו היה לי

(0)
לדרג

הקדמה הטכנולוגית הפכה את בחירת מין הילוד להליך פשוט, אולם הסוגיות האתיות בעניין זה מורכבות. מה מותר ומה אסור לעשות כדי להשפיע על מין העובר

מאת: מערכת zap doctors

הרפואה המודרנית והקדמה הטכנולוגית גרמו למהפכות של ממש בתחומים רבים בחיינו, כאשר אחד התחומים המשמעותיים הוא תחום תכנון המשפחה ובעיקר היכולת שלנו לבחור את מין הילוד. כיום קיימים אמצעים שונים שיכולים להבטיח לנו שנביא לעולם בן או בת לפי העדפותינו.

ישנן כמה שיטות המאפשרות שליטה במין הילוד. האחת היא השבחת זרע, שבמסגרתה מעשירים את הזרעונים מהמין הרצוי ועימם מבצעים הזרעה מלאכותית. השנייה היא מיון הזרעונים בנוזל הזרע וברירת הזרעונים המכילים את המין הרצוי לשם הזרעת האשה. והשלישית היא טכנולוגיה הכוללת הפריה מלאכותית ויצירת עוברים, בירור מין העוברים שנוצרו והחזרת העוברים מהמין הרצוי לרחם.

בחירת מין יילוד
בחירת מין יילוד

סוגייה אתית מורכבת

האפשרות לבחור את מין העובר יוצרת דיונים אתיים מורכבים הכוללים שאלות ערכיות, חוקיות, חברתיות ומוסריות. "האפשרות לבחור את מין העובר יכולה גם להיות דבר מבורך", אומר ד"ר גיל סיגל, ראש המרכז למשפט רפואי וביו-אתיקה בקריה האקדמית אונו. "במקרים מסוימים היא מונעת תחלואה, מאזנת את המשפחה, מאפשרת תכנון משפחה אופטימלי ועוד. אולם, בוודאי שחשוב מאד לפקח על העניין ולהבטיח שהוא לא פוגע בערכים חשובים ושלא יתאפשר שימוש לרעה בטכניקות הקיימות.

"קיימת סכנה של העדפת בנים על בנות שקיימת במדינות רבות ובתרבויות שונות ומגוונות. תיתכן, אגב, גם השפעה הפוכה - לא רבים מודעים לכך, אך באירופה ובארצות הברית יש שאיפה גדולה יותר להוליד בנות, בעוד שבמזרח כפי שכולנו יודעים ההעדפה הברורה היא לבנים.

"חלק מהאנשים גם חוששים מפני התערבות במעשי הטבע ופגיעה באיזון הטבעי בין המינים. טיעון תיאורטי זה ראוי להתבטל מאחר שאיננו משמעותי. אפשר להשפיע על האיזון הטבעי באופן כזה רק אם ייעשה שימוש נרחב מאד בטכנולוגיה זו, דבר שאיננו אפשרי בפועל, מאחר ומדובר בטכנולוגיה יקרה ובמשאבים רפואיים רבים. אני לא חושש מזה מה שכן מעורר בליבי חשש זה העובדה שהשימוש בטכניקה הכוללת הפריה חוץ גופית עלול לפגוע בבריאות העובר. כמו כן, ישנה פגיעה בערך השוויון מאחר ומדובר בטכניקה יקרה ובפועל אנשים בעלי יכולת כלכלית יוכלו 'לתכנן את משפחתם' בעוד אחרים נעדרי יכולת כלכלית לא ייהנו מ'פריבלגיה' זו".

פיקוח חוקי

לאור החששות הללו, חוקקו מדינות רבות חוקים שיגבילו את האפשרות לשימוש ברעה בטכניקות החדשניות ויאפשרו פיקוח והבטחת השימוש בהן במקרים מוגבלים. בחלק גדול ממדינות המערב יש התייחסות מפורשת בחוקים לסוגיה של בחירת מין הילוד", אומר ד"ר סיגל. "על פי חוקי רוב המדינות, אין להתיר בחירת מין העובר מטעמים לא רפואיים. גם בישראל זהו המצב, ולפי החוק, הליך בחירת מין העובר באמצעות הפריה חוץ גופית הוא הליך אסור, פרט למקרים מסוימים הקבועים בחוק. הורים המעוניינים בכך צריכים לפנות לוועדה של משרד הבריאות שתברר את נסיבותיהם, ורק אם יתקיימו תנאים מסוימים יותר להם לבחור את מין העובר.

"יתר השיטות לבחירת מין העובר אינן אסורות באף מדינה, וברירת זרעונים מותרת ואף מיושמת. מכיוון שתאי הזרע הם אלו שבסופו של דבר קובעים את מין העובר, מנסים להפרות את הביצית בזרעונים המכילים את המין הרצוי, עלי די טיפול מקדים במנת הזרע והפרדת הזרעונים לפי המין. אולם זה שמותר לעשות כן לא אומר שהדבר מומלץ - עדיין אין הצלחה מוחלטת בשימוש בטכניקה זו, והסיכון הבריאותי לעובר כנראה די משמעותי, ולכן לא הייתי ממהר להמליץ לבני הזוג להשתמש בה".

הוועדה תאשר שימוש בהפריה חוץ גופית לשם בחירת מין הילוד רק כאשר מדובר במקרים שבהם שלידת ילד ממין מסוים תמנע תחלואה של הילד; או בזוגות שלהם לפחות ארבעה ילדים משותפים מאותו המין ללא ילדים בני המין השני, ואשר קיים סיכון ממשי וניכר לפגיעה מהותית ומשמעותית בבריאות הנפשית של אחד ההורים או שניהם, או של הילד העתיד להיוולד, אם לא יבוצע ההליך המבוקש.

"למרות החוקים במדינות הללו, ובוודאי במדינות שבהן אין חקיקה, ישנו שימוש בשיטה הנפוצה ביותר לבחירת מין העובר - ביצוע הפלות סלקטיביות של בני המין הלא-רצוי, אומר דר סיגל. זה לא קורה רק במדינות 'חשוכות' כמו סין והודו, שבהן הגיעו ממדי ההפלות למה שרבים מכנים 'רצח עם', אלא גם במדינות מערביות. כמובן שמדובר שבהיקף קטן הרבה יותר, אולם רבים נוקטים בגישה הליברלית לפיה 'מה שלא אסור-מותר', ובעצה אחת עם הרופא מפילים את העובר מהמין הלא רצוי. עובדה זו בוודאי מעירה את הצורך בהתייחסות יותר ברורה ומפורטת לעניין בחירת מין הילוד, ולאכיפת איסור על הפלות בשל סיבה זו, או לכל הפחות, הסדרת העניין וקביעת התנאים בהם הפלות כאלה יאושרו".

לפני שבועיים התקיים בקריה האקדמית אונו הכנס הארצי בנושא הייעוץ הגנטי. הכנס עסק בסוגיות העולות ממתווה המשתנה של ייעוץ גנטי באילוצי נגישות, טכנולוגיה, אחריות מקצועית וזכויות מטופלים. לדברי ד"ר סיגל "בכנס הוחלט על פניה למשרד הבריאות כדי לטפל במספר בעיות בוערות ובראשן העדר נגישות לשירותי ייעוץ בפריפריה ולאוכלוסיות מוחלשות, ולהסדרת יחסי העבודה והפיקוח בין הרופאים ליועצות".

בואו לדבר על זה בפורום פריון האישה והפריה חוץ גופית.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום