עור יבש בחורף: מה עושים?

(13)
לדרג

החורף מביא עמו ירידה משמעותית בלחות שבאוויר והעור של רובנו מגיב בהתאם: סדקים, חספוס, גירוד ופריחה. איך תגנו על עורכם מפני מזג אוויר יבש? 9 טיפים שכדאי ליישם

אגודות וארגונים
053-9374656 (מספר מקשר)
שירותי אסתטיקה רפואית
054-2646114

יובש בעור הוא מטרד של ממש - מגרד ומציק, צורב ושורף, ובטווח הארוך גם מזיק לעור ומזרז את התקמטותו. "לעור נדרשת מידה מסוימת של לחות כדי לשמור על בריאות וחיוניות, ובלי הלחות הזו הוא נפגע", מסבירה ד"ר להבית אקרמן, רופאת עור ומין. "חשוב מאוד לשמור על העור, להגן עליו ולמנוע ממנו להתייבש. אחד המנגנונים הטבעיים של שמירת הלחות החיונית לעור הוא הפרשת חלב מבלוטות החלב המצויות בדרמיס לתוך שכבת הקרן בעור. החלב הזה יוצר מעין מעטפת שמקשה על ייבוש העור. כאשר מנגנון זה אינו מספיק, חשוב להזין את העור בלחות חלופית".

האם ניתן להצביע על קבוצות סיכון ליובש בעור?

אכן ישנן אוכלוסיות רגישות החשופות יותר להתייבשות העור. תינוקות וקשישים, למשל, סובלים יותר מעור יבש. הראשונים, מכיוון שהפרשת החלב בעורם לא מפותחת מספיק, והאחרונים משום שהיעילות של המנגנון הזה פוחתת עם הזמן. יש גם אנשים עם נטייה גנטית לסבול מיובש בעור, והם יסבלו יותר בהשוואה לאנשים אחרים באותם תנאי מזג האוויר. גם הסובלים ממחלות עור, כגון "אסתמה של העור", פסוריאזיס וכיוצא באלו, נוטים לסבול הרבה יותר בחורף.


עור יבש במיוחד בחורף. צילום: שאטרסטוק

מהם הגורמים להתייבשות העור?

הנטייה ליובש בעור קיימת כל השנה, אך בחורף כולנו סובלים מתופעה זו במיוחד. כאשר מזג האוויר הופך לקר, האוויר מתייבש, כלומר יש פחות לחות באוויר. העור שלנו נוטה להתייבש בקלות רבה יותר בתקופה זו ומנגנון השימון הטבעי איננו מספק. גם השימוש במזגנים לחימום תורם להתייבשות העור. השימוש במזגנים בקיץ פחות בעייתי כי יש הרבה לחות באוויר. בשל העדר הלחות העור נסדק ומתקלף, ועלול להתכסות בפריחה.

מהם התסמינים הנלווים לעור יבש?

כשהעור מתייבש ניתן להבחין בכך באופן מידי. ראשית, הוא מתחיל לגרד, הופך למחוספס יותר, ומתחילים להופיע קילופים וסדקים. בהמשך, כאשר העור היבש לא מטופל ולא מוחזרת לחות לעור, יכולה להופיע פריחה בצורה של משטחים אריתמיים שמכוסים בקשקשת. הקשקשת היא תוצאה של נשירה מואצת של תאי עור מתים. כשהעור יבש, אחד הביטויים הוא נשירה מואצת ויצירת קשקשת. כמו כן יופיעו סדקים עמוקים מאוד שעלולים לדמם. היובש גורם לכאב, גרד ואי נוחות ומראהו לא אסתטי.

מהן דרכי הטיפול והמניעה של עור יבש?

הדבר החשוב ביותר הוא לספק לעור לחות חלופית. אספקת לחות תמידית וממושכת תמנע מראש הופעת יובש וגם, כמובן, תעזור במקרה שהיובש כבר הופיע והחל להציק ולגרד. כדי למנוע הופעת יובש יש למרוח תכשירים שונים המספקים לחות ואשר מותאמים למצב העור, לסוגו ולאיבר עצמו. במקרה שכבר מופיע יובש יש לשקול שימוש בתכשירים עשירים בלחות שהם גם טיפוליים, כמובן בהתייעצות עם רופא.

הנה עוד כמה טיפים שיעזרו לכם לעבור את החורף בלי להתייבש:

1. הזנה בלחות: יש להשתמש בתכשיר לחות לכל העור פעם עד פעמיים ביום (ואפילו יותר), בהתאם לדרגת החומרה של היובש. שכבת השומן שבתכשירים יוצרת מעין מעטה הגנה שחוצץ בין המים והאוויר הקר לבין העור וכך העור נשמר. את התכשיר מומלץ למרוח מיד לאחר המקלחת - יש להספיג את העור במגבת בעדינות ומיד למרוח לחות על העור - לפני שהמים יתייבשו על העור ויחמירו את היובש שלו. מומלצת גם מריחת התכשיר בבוקר לפני היציאה מהבית, ובמקרי יובש - למרוח בכל פעם שמרגישים צורך.

2. לא להרטיב: רבים חושבים שמקלחות מרובות מסייעות לשמירת הלחות. זו טעות נפוצה וחמורה. מים מייבשים את העור, ולכן מקלחות ממושכות או רבות, שטיפת ידיים תכופה, ליקוק שפתיים יבשות באמצעות הלשון וכדומה - כל אלה מגבירים את היובש ויש להימנע מהם. מכיוון שלתינוקות יש הפרשת רוק מוגברת, שאף מתגברת בשימוש במוצץ, יש לנסות לשלוף לילד את המוצץ מדי פעם ולספוג את העור הרטוב עם מגבת כדי שהרוק לא יתייבש על הפנים ויחמיר את היובש.


לכל איבר בגוף התכשיר המתאים לו. צילום: שאטרסטוק

3. בלי מגבונים: יש להימנע משימוש במגבונים לחים, במיוחד על עור יבש ומגורה. המגבונים מכילים לרוב אלכוהול אשר מחמיר את היובש של העור.

4. להתייעץ עם רופא: כשמופיע יובש חשוב מאוד לקבל ייעוץ מרופא עור שיתאים את הקרם למטופל בהתאם למצב העור שלו, גילו, סוג העור והאיברים השונים המעורבים.

5. תכשירי רחצה איכותיים: חשוב להשתמש בתכשירים איכותיים ועתירי לחות. כמו כן, חשוב לא פחות, להקפיד גם על תכשירי רחצה מתאימים: סבון ללא סבון. סבון רגיל עלול להחריף את תופעת היובש בעור. לסדרה "ליפיקאר", שהוכחה במחקרים כיעילה לטיפול ביובש עור קל עד עור יבש, מגורה ואטופי יש מספר תכשירים לבעלי עור רגיש. למשל, סבון רחצה ללא סבון וקרם לחות העשירים בלחות ומטיבים מאוד עם העור, מרגיעים את העור ואת הגירודים הנובעים מהיובש ומגנים על העור לאורך זמן. כמו כן, יש גם שמן רחצה המתאים לתינוקות.

6. שימוש בתכשירים המתאימים לסוג העור: יש לבחור מוצרים המתאימים לסוג העור שלכם. על כל מוצר מצוין האם הוא מתאים לעור יבש, רגיל או שמן. בעלי עור פנים יבש צריכים להשתמש בתכשיר שומני יותר ובעלי עור שמן זקוקים לתכשיר קליל יותר. גם הגיל משפיע לתינוקות, למשל, מתאימים תכשירים אחרים, עדינים יותר, מאשר לאשה מתבגרת שזקוקה לתכשיר עשיר בלחות שהוא גם אנטי אייג'ינג, או לקשיש שזקוק לתכשיר כבד מאוד ועשיר מאוד בלחות.

7. תכשיר יעודי לכל איבר: העור בכל מקום בגוף מגיב אחרת למזג האוויר, ולכן חשוב לבחור מוצרים המתאימים למיקום הספציפי. האזורים המכוסים בבגדים, למשל, לא חשופים לאוויר, הם מבודדים יותר וגם נוטים להזיע יותר, מה שעוזר בשמירה על הלחות. לכן אזורים אלה זקוקים לתכשיר פחות עשיר ולמריחה בתכיפות נמוכה פעם-פעמיים ביום.

לעומת זאת הידיים החשופות, שרובנו שוטפים מספר פעמים ביום, זקוקות למריחת תכשיר עשיר מאוד בלחות פעמים רבות ביום.

כך גם הפנים, הזקוקים לקרם מיוחד, וכן השפתיים, שלהן עור עדין ודק הנוטה מאוד להתייבש. לשפתיים חשוב להתאים תכשיר עדין ועשיר בלחות אתו יש למרוח פעמים רבות ביום.

לכפות הרגליים יש להשתמש בתכשיר שמקלף יותר את העור, שאיננו מומלץ לשימוש באיברים אחרים. במקרים קשים יותר, מעבר לשימוש בתכשירי לחות ניתן להשתמש בתכשירים שמכילים סטרואידים - לאחר התייעצות עם רופא עור.

יש להזין בלחות את עור התינוק במיוחד בחורף. צילום: שאטרסטוק

8. הדרכה לרגישים: כדאי שאלה המשתייכים לאוכלוסיות רגישות (תינוקות, קשישים, חולים במחלות עור), יקבלו הדרכה מרופא עור לגבי טיפול מניעתי וטיפול בעור במשך החורף.

9. תינוקות: כפי שצוין תינוקות משתייכים לאוכלוסיות רגישות ולכן גוברת החשיבות לשימוש במוצרים המיועדים ספציפית לתינוקות. בהתאם לכך, חשוב לבדוק על גבי המוצרים שהם אכן מותאמים לתינוקות. חשוב לא פחות להתייעץ עם רופא במקרה של יובש קיצוני העלול להעיד על "אסתמה של העור" (אטופיק דרמטיטיס) הנפוץ מאוד בקרב תינוקות וילדים עד לגיל 7 במיוחד בתקופת החורף ושעלול להחמיר ללא טיפול מתאים.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום