מי צריך תוספי תזונה?

(0)
לדרג

מסתבר שלכל אחד יש הרכב תוספים שמתאים לו באופן אישי. למרות חשיבותם, צריכה לא מבוקרת של תוספי תזונה עלולה להיות מסוכנת

מאת: מערכת zap doctors

הדעות על חשיבותם של תוספי תזונה חלוקות. אמנם אפשר לראות על המדפים של רשתות הפארם מגוון עצום של תוספי תזונה, אך במרבית המקרים, הם נקנים ללא ליווי מקצועי של דיאטנית. לצד מחקרים רבים המוכיחים את יעילותם של התוספים, קיימים מחקרים המראים כי צריכה לא מבוקרת, ללא התחשבות בתזונה ובמצב הבריאותי, עלולה לגרום לאפקט ההפוך.

אורח החיים המערבי המודרני מקשה עלינו לספק את כל הצרכים התזונתיים של גופנו, ולכן נשאלת השאלה האם תוספי תזונה הם הפתרון הנכון. "כאשר צורכים מולטי-ויטמין רגיל מ"המדף", מקבלים 100 אחוזים ולעיתים אף יותר מההמלצה היומית המומלצת ללא כל התייחסות לתזונה. לכן, בחלק לא מבוטל מהמקרים, יוצא שאדם מקבל כמות עודפת של ויטמינים ומינרלים", מסבירה ד"ר אנה ארוניס, מרצה באוניברסיטה העברית בתחום תוספי תזונה ומדענית בחברת פראנה, המספקת תוספי תזונה בהתאמה ובהכנה אישית. "לצד תועלות רבות של תוספי תזונה, מחקרים מראים כי צריכה של ויטמינים שלא לצורך, עלולה לגרום לתחלואה מסוגים שונים כגון סרטן, מחלות כלי דם ולב".

תוספי תזונה
תוספי תזונה

האם תזונה לא מספקת את כל צרכינו?

ד"ר ארוניס: "קשה להגיע באמצעות תזונה בלבד להמלצה היומית בויטמינים ומינרלים שנקבעו. לשם כך נדרשת חשיבה, השקעה והתמדה רבה בתכנון התפריט היום-יומי, ולצערינו אורח החיים האינטנסיבי בעולם המודרני לא תמיד מאפשר לנו לקבל את כל מה שהגוף צריך. השאיפה היא לבנות תפריט מאוזן, אך בדרך כלל יש פערים שאנשים לא מצליחים לספק לגוף באמצעות תזונה".

חברת פראנה (Prana Essentials), הבינה את הצורך הזה, ובסיועם של מדענים מתחום התזונה פיתחה מערכת מומחה ייחודית וראשונה מסוגה בעולם, המאפשרת לדעת האם קיימים חוסרים תזונתיים בגוף, ואם כן כיצד ניתן להתאים ולייצר תוסף במינון אישי ומדויק. את תהליך האבחון התזונתי ניתן לעבור רק מול דיאטנית קלינית העובדת בשיתוף פעולה עם החברה. התהליך כולל את רמת הדיוק הגבוהה ביותר שקיימת על בסיס הרגלי התזונה והמצב הבריאותי לרבות סקירת מחלות, אלרגיות, רקע משפחתי, ניתוחים, תרופות, בדיקות דם ועוד. לאחר בדיקת הנתונים מתקבלת ההחלטה אם יש צורך בתוסף תזונה, ואם כן מחליטים על הרכב התוספים הנדרש.

"היתרון הגדול בתוספי תזונה המותאמים אישית הוא שאדם לא יקבל מעבר למה שהוא צריך", מדגישה ד"ר ארוניס. "אם בבדיקות דם נמצא כי יש לו חסרים בברזל או מגנזיום לדוגמה, הוא יקבל תוספים בהתאם ולא מעבר לכך. בנוסף לכך, אחת לשלושה חודשים מתבצע תהליך של הערכה מחודשת, הכולל בדיקות דם, ומחליטים האם לשנות את הרכב התוספים. אם המחסור טופל וחלף, אין צורך להמשיך בתגבור מעבר להמלצה היומית".

צריכה מושכלת

ד"ר ארוניס מציינת כי "על-פי מחקרים, אם תוספי תזונה נלקחים בצורה נכונה הם יכולים לעזור בהורדה של מינון תרופות ליתר לחץ-דם, יתר כולסטרול וסוכרת. אך כאשר התוספים נצרכים בצורה בלתי מבוקרת, הם עלולים אף לסכן את הבריאות".

נקודה נוספת שצריך להביא בחשבון בעת נטילת תוספים היא אינטראקציה בין תוסף לתוסף ובין תוסף לתרופה. החשיבות בהרכב ובסדר של נטילת התוספים משפיע על ספיגתם ויעילותם, ובשילוב של נטילת תוספים ותרופות.

ישנם מקרים שעלולים להיות מסוכנים. לדברי ד"ר ארוניס, מינון יתר של Q10 או אומגה-3 משמן דגים עלול לגרום לדילול יתר של דם, ולכן חשוב להתייחס למצב הבריאותי ולטיפול תרופתי לפני שנוטלים תוספים, במיוחד למטופלים שכבר נוטלים מדללי קרישה כאספירין או קומדין.

בואו לדבר על זה בפורום תוספי תזונה.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום