בחילות הריון: פתרונות טבעיים

(0)
לדרג

מעטות הן הנשים שלא סובלות במהלך הריונן מבחילות. הרפואה הטבעית מציעה מגוון דרכים להיפטר מהתופעה המעיקה, או לפחות למתן אותה

מאת: מור דואני

האשפוז הקצר של הדוכסית קייט מידלטון העלה לתודעה הציבורית את מה שכמעט כל אישה שהיתה בהריון לא שוכחת הבחילות. מדובר בתופעה שפוסחת רק על נשים הרות מעטות. מרבית ההריוניות סובלות מבחילות בוקר, וחלק ניכר גם סובלות מבחילות הנמשכות לאורך כל היום.

רבים מתייחסים לבחילות ההריון כאל עובדה קיימת ובלתי ניתנת לשינוי, סוג של גזירה שהנשים הסובלות ממנה צריכות פשוט להתמודד איתה ולקוות שתחלוף מהר. עולם הרפואה הטבעית, לעומת זאת, מציע הסברים לתופעה ואף מספק מגוון דרכים לנסות להקל את הסבל.

בחילות הריון
בחילות הריון

ויטמינים ומינרלים

בחילות הריון יכולות להצביע על מצב של חוסר מגנזיום וחוסר ויטמין B6. התמודדות עם הבחילות במקרה זה תעשה על ידי תפריט עשיר במזונות המכילים מגנזיום וויטמין B6.
בין המזונות העשירים במגנזיום ניתן למצוא גרעיני חמניות, אורז מלא, אגוזי לוז, שקדים, קשיו, אבטיח, בוטנים, פקאן, קמח חיטה מלאה, שעועית לימה, במיה, בננות, פולי סויה, נבט חיטה, תרד, אבוקדו ועוד. מקורות מומלצים לוויטמין B6 הם קטניות, דגנים מלאים, דגים, בשר בקר, תפוחי אדמה, בננות, גויאבה, תות שדה, גמבה ועוד. אפשרות נוספת היא שימוש בתוספי תזונה שמכילים רכיבים אלה, ויכולים להיות יעילים גם הם להקלה על הבחילות.

המלצה נוספת להתמודדות עם בחילות ההיריון היא שילוב של תוסף תזונה של אבץ, שכן בין התפקידים הביוכימיים החשובים שאבץ משתתף בהם, יש לו גם חשיבות באיזון מערכת העיכול - תכונה המקלה על בחילות.

סוכר

סיבה אפשרית נוספת לבחילות היא היפוגליקמיה - רמות סוכר נמוכות מדי בדם. במצב זה, מומלץ להרכיב תפריט אנטי היפוגליקמי, שישמור על רמת סוכר יציבה יותר בדם לאורך היום. תפריט אנטי היפוגליקמי כולל ארוחות קטנות ותכופות, המכילות פחמימות מורכבות בכל אחת מהן, ובנוסף מרכיב חלבוני כגון לחם עשיר מדגן מלא עם ביצה מבושלת או מרכיב שומני דוגמת פרוסת לחם מלא עם אבוקדו.

כחלק מהתפריט האנטי היפוגליקמי יש להימנע משתיית משקאות ממותקים בסוכר ומצריכת ממתקים וסוכרים פשוטים. במקומם יש לצרוך מזונות בעלי אינדקס גליקמי נמוך עד בינוני דוגמת שעורה, אפונה יבשה, לוביה, שעועית שחורה, ספגטי מקמח מלא, פולי סויה, סובין אורז, עדשים, גרגרי חומוס, מש, דובדבנים, משמש, אגס ועוד . כמו כן, יש לבצע בדיקות של רמת הסוכר בדם באופן סדיר.

אכילת מנות קטנות ותכופות במהלך היום מסייעת למניעת הבחילות בשני רבדים. באופן ישיר, ארוחות קטנות שומרות על אספקה סדירה וקבועה של סוכרים לגוף, ובכך תורמות ליצירת רמת סוכר יציבה בדם לאורך היום. הרובד השני קשור להימנעות מאכילה לזמן ממושך, שכן רבות מהנשים שסובלות מבחילות הריון נמנעות מאכילה במשך שעות ואף ימים שלמים מבלי להבין שהן רק מחמירות את התופעה.

אותה הימנעות מאכילה גורמת לגוף למחסור בצרכים האנרגטיים שהוא צריך לקיים, מחסור שנובע מהעדר סוכר זמין בדם. במצב זה, יתחיל הגוף לפרק שומן במטרה לייצר אנרגיה, פירוק שדווקא מגביר את תחושת הבחילה עוד יותר.

הרגלי אכילה ודרך חיים

ישנם כמה הרגלי אכילה שמומלץ לנשים לסגל לעצמן במהלך ההריון כדי להפחית את הבחילות. ראשית, במהלך הארוחה חשוב להפריד בין מוצקים לנוזלים, שכן שילוב של מזון ושתייה מגדיל את נפח תכולת הקיבה ויכול להחמיר בחילות בהריון. מומלץ למתן את השתייה בזמן הארוחות, אבל בו בזמן חשוב לשתות הרבה יותר בין הארוחות.

למי שממש מתקשה לאכול בכגלל הבחילות מומלץ לבשל מרק סמיך מירקות שורש וירקות כתומים המקלים על מערכת העיכול. יש לטחון את המרק ולאכול מנות קטנות ממנו לאורך היום, ובכך לוודא שהגוף מקבל את כל מה שנחוץ לו: אלקטרוליטים, מינרלים, ויטמינים ונוזלים, בד בבד עם אספקת פחמימות לצורכי אנרגיה. אפשרות נוספת להקלה על הבחילות היא תבשיל או דייסה העשויים מדוחן מבושל.

בקטגוריית התבלינים חשוב להמעיט במלח ובתבלינים ארומאטיים, שיכולים להחמיר את תופעת הבחילות. מאידך, ישנם תבלינים שמומלץ לעשות בהם שימוש ולשלבם בבישול במהלך ההריון היות והם מקלים על עיכול המזון ובכך מקלים את הבחילות. עם התבלינים המומלצים נמנים כורכום, קימל, קמומיל, עלי דפנה וכמון. יחד עם זאת, חשוב מאוד להימנע ממזון שמן, חריף או מגרה העלול להחמיר את מצב הבחילות.

המלצה מוכרת ויעילה להקלת הבחילות הינה שימוש בשורש ג'ינג'ר טרי כחלק ממרכיבי חליטת צמחים. ניתן להשתמש בשורש ג'ינג'ר חתוך לפרוסות או בכמוסות ג'ינג'ר, ולעיתים ניתן אף להסתפק בהרחת ג'ינג'ר מגורד כדי לסייע לבחילות. לעומת זאת, חשוב להימנע משתיית חליטת נענע, למרות שלכאורה נראה הגיוני לשתות חליטות צמחים מקררות. חליטת הנענע אינה מומלצת בשלבי ההיריון הראשונים (עד שבוע 14), היות שלצמח השפעה חזקה על הכיוון האנרגטי והוא עלול לעורר צירים מוקדמים.

מומלץ מאוד לאוורר את חדר השינה היטב על מנת להקל על התופעות, שכן חדר מחומם מדי עלול להחמיר את תגובת הבחילה.

הפן הרגשי

עודף מתח, סטרס, רגשות מודחקים ואף פחדים - כל אלה הינם רגשות מוכרים ולגיטימיים בכלל, ובהריון בפרט. אולם, חשוב לדעת שרגשות אלה עלולים לעכב את הפעילות ההרמונית של הכבד, עיכוב אשר בשילוב עם הלחץ התוך בטני הגדל באופן פיזיולוגי, יחמיר את הבחילות בהריון. על כן, חשוב להפחית ככל הניתן את רמות המתח, ללמוד לנשום נכון והרבה, לחשוב מחשבות חיוביות ולעשות כמה שיותר פעולות ופעילויות שמשפרות את מצב הרוח.

הכותבת היא דיאטנית קלינית Bs.c., נטורופתית, מטפלת בכירה בשיאצו ומרצה לנטורופתיה, תזונה סינית ומודעות גוף ונפש בבית בספר לרפואה משלימה בסמינר הקיבוצים.

בואו לדבר על זה בפורום רפואה משלימה בהריון ולידה.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום