מדיטציה לגוף, לנשמה וללב

(0)
לדרג

מחקר חדש מגלה כי מדיטציה יעילה למניעת אירועי לב וכלי הדם ומצמצמת תמותה בקרב החולים. עוד היא תורמת לירידת לחץ הדם ולשליטה בכעסים

מאת: ד"ר עמית עקירוב

מדיטציה טרנסצנדנטלית מסוגלת לצמצם אירועי תמותה מכל סיבה, וכן אירועי לב או אירועים מוחיים בחולי לב. כך לפי מחקר חדש שפורסם לאחרונה בכתב העת Circulation.

המחקר כלל 200 גברים ונשים ממוצא אפרו-אמריקאי עם עדות להיצרות (50% ומעלה) בלפחות עורק כלילי אחד. החולים חולקו באקראי לשתי קבוצות, כשבאחת מהן נלמדה טכניקת Vedic של מדיטציה טרנסצנדנלית, והמשתתפים התבקשו לתרגל את השיטה 20 דקות ביום. בקבוצה השנייה קיבלו המשתתפים הדרכה על מניעת מחלות ותמיכה חברתית. לאחר מכן התבקשו להקדיש 20 דקות ביום לתרגילי התנהגות בריאה ללב, דוגמת פעילות גופנית, הכנת ארוחה בריאה או הרפייה.

לאחר יותר מחמש שנות מעקב מתו 20 איש בקבוצה שעסקה במדיטציה, תמותה על רקע אוטם לבבי, אירוע מוחי או סיבה אחרת. לעומת זאת, בקבוצת הביקורת תועדו 32 אירועים, כך שמדובר בירידה משמעותית של 48% בסיכון לתמותה מכל סיבה שהיא, אוטמים לבביים או אירועים מוחיים עם מדיטציה. מעבר לתמותה, תועדו 44 אירוע לב וכלי דם בקבוצת המדיטציה ו-54 מקרים בקבוצת הביקורת (כלומר ירידה של 24% בסיכון). בנוסף דווח גם על ירידה של 5 מ"מ כספית בלחץ הדם, כמו גם ירידה בגורמי סיכון נפשיים, דוגמת כעס, בקרב מי שעסקו בתרגילי מדיטציה.

לדברי החוקרים, מחקרים קודמים כבר הראו כי חלו שינויים פיזיולוגיים עם מדיטציה טרנסצנדנטלית. הירידה בלחץ הדם הסיסטולי עשויה להוות מנגנון פיזיולוגי להפחתת אירועים קליניים במחקר זה, מאחר שהיקף הירידה באירועי לב וכלי הדם עמד על 15%. הירידה בביטויי כעס והעלייה ביכולת שליטה בכעס עשויים גם הם לתרום להארכת תוחלת החיים, מאחר שכעס היה קשור באירוע לב וכלי דם בחולים עם מחלת לב כלילית.


בואו לדבר על זה בפורום שיקום לב.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום