לעצב חיוך: ניתוח פלסטי לפה

(0)
לדרג

חיוך מושלם הוא לא רק שיניים צחורות אלא גם יחס נכון בין שיניים לחניכיים וחשיפה אופטימלית של כותרת השן. את אלה ניתן להשיג בעזרת ניתוח חניכיים

מאת: מערכת zap doctors

כולנו מודעים לחשיבותו של חיוך צחור ונאה, וכיום עם ההתפתחות המתמדת בתחום טיפולי השיניים האסתטיים כמעט כל אחד יכול לשפר משמעותית את המראה החיצוני שלו באמצעות עיצוב החיוך. אבל מה הוא חיוך אידיאלי, בעצם?


עצב חיוך: ניתוח פלסטי לפה (אילוסטרציה)
עצב חיוך: ניתוח פלסטי לפה (אילוסטרציה)

"מראה אסתטי של השיניים והחניכיים מבטא הרמוניה וסימטריה בין השיניים, החניכיים והשפתיים", אומרת רופאת השיניים ד"ר רחל ענר. "אנו מצפים כי בחיוך נראה את מרבית גודל השיניים בצבע ומתאר אחיד, שהחניכיים יהיו ורודים וימלאו את המרווחים בין השיניים, ושהשפתיים יכסו את מרבית השיניים התחתונות ויחשפו את מרבית אורך כותרות השיניים העליונות. מובן שחשוב שהשיניים והחניכיים יהיו בריאים, אך יש מצבים שבהם אף שהשיניים והחניכיים בריאות, האסתטיקה איננה מושלמת".

אל תעקרו שיניים בריאות

אמנם חלק מטיפולי השיניים נועדו לשיפור מראה הפה בלבד, אולם ברוב המקרים יש לטיפול האסתטי גם מטרה בריאותית. "דוגמה טובה לטיפול אסתטי המשרת את שתי המטרות היא טיפול ליישור שיניים במבוגרים", אומרת ד"ר ענר. "לטיפול זה יש תפקיד מכריע בשמירה על האיזון בסגירה של הלסתות ומניעת טראומה לשיניים ולשתלים אם קיימים, ויש לו גם מטרה אסתטית ברורה.

"כאשר מדובר בטיפולים שנועדו רק למטרות אסתטיות, יש לשקול את העניין בכובד ראש ולבחון את נחיצות הטיפול, מתוך מודעות לכך שלכל טיפול יש גם מחיר בריאותי לטווח הקצר ובמיוחד לטווח הארוך. כמובן אסור שהטיפול יגרום נזק לשיניים בריאות. כך, למשל, השתלות שיניים יבוצעו רק במקום שיניים חסרות ובשום אופן לא מחליפות שיניים מתפקדות.

"חשוב לבחור תמיד את ההליך שמסייע אסתטית מבלי לפגוע בבריאות הפה. למשל, לעתים ניתן להשיג את יישור השיניים על ידי התקנת כתרים על השיניים העקומות. השחזה של כותרת שן לצורך ביצוע כתר יכולה להוביל בטווח הארוך לטיפולים וסיבוכים אשר מקצרים את תוחלת החיים של השן. לכן רצוי להעדיף טיפולים שמרניים כמו ישור שיניים במקום כתרים, למרות שהם ממושכים ויקרים, מכיוון שבטווח הארוך הם מאפשרים בריאות ותוחלת חיים ארוכה יותר לשיניים מאשר השחזות שונות וכתרים".

גולת הכותרת

לצד הטיפולים האסתטיים הנפוצים כמו הלבנת שיניים, ציפויים, כתרים ויישור שיניים, תופסים תאוצה בשנים האחרונות גם טיפולים כירורגיים אסתטיים. אחד הניתוחים הפופולריים הוא סילוק עודפי חניכיים על מנת לחשוף את מלוא כותרת השן. "ניתוח זה מבוצע במטופלים שאצלם החניכיים עבים במיוחד ומכסות חלק מכותרת השן", מסבירה ד"ר ענר. "לניתוח הזה יש חשיבות אסתטית וגם רפואית, מאחר שמעבר למראה הלא אסתטי של חניכיים מעובים גם מקשים על סילוק רובד החיידקים ובכך מתאפשרת התפתחות של דלקת חניכיים".

סוג נוסף שמשלב בריאות ואסתטיקה הוא ניתוח קדם שיקומי/הארכת כותרות. ד"ר ענר: "בניתוחים אלה 'מזיזים' את קו החניכיים למיקום המאפשר הכנה של כתרים, באופן שהשוליים אינם פוגעים בבריאות החניכיים ומאפשרים שמירה על היגיינה ברמה גבוהה. הניתוחים הקדם שיקומיים יכולים להתבצע על מספר מצומצם של שיניים (1-3), או לחילופין על לסת שלמה. אורך ההחלמה תלוי בסוג הניתוח וגם באישיותו של המטופל. היא נוטה להימשך בין חודש לחודשיים ימים, כאשר לעתים היא קלה מאד ולעתים קשה ומתארכת, בהתאם ליכולת הרפוי האישית של המטופל".

ניתוח נוסף נועד לפתור את הבעיה של חשיפת צווארי שיניים הוא ניתוח לכיסוי שורשים או "השתלת חניכיים". "נסיגת חניכיים וחשיפת צווארי שיניים מהוות בעיה בריאותית", אומרת ד"ר ענר. "הן גורמות לקושי בשמירה על נקיון השיניים והחניכיים, מובילות להיווצרות דלקות וכן גורמות לרגישות מוגברת לקור וחום. לעתים קיימת בנוסף גם הפרעה אסתטית. כיום יש מגוון אופנים ניתוחיים לטפל בתופעה".

בואו לדבר על זה בפורום השתלת שיניים ומחלות חניכיים.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום