חידושים שנשמעים מצוין

(0)
לדרג

להבדיל ממכשירי השמיעה המגושמים של פעם, עזרי השמיעה הדיגיטליים החדשים והזעירים משפרים משמעותית את איכות החיים. בתנאי שהשימוש בהם מתחיל מוקדם

מאת: מערכת zap doctors

ההתפתחויות הטכנולוגיות התכופות משפיעות על כל היבט של החיים שלנו, ובכלל זה גם בתחום הרפואי והטיפולי. אחד המקומות שבהם רואים את ההשפעה הזו בצורה בולטת הוא תחום עזרי השמיעה, שעבר מהפכה של ממש ומציע היום מגוון מכשירים מתוחכמים שעונים על מגוון רחב של לקויות מורכבות וקלות כאחת.

פתרון גם לליקוי קל

"כל מי שסובל מליקוי בשמיעתו זקוק למכשירי שמיעה, גם אם מדובר בליקוי קל ביותר", אומרת קלינאית התקשורת ענת כוכבא, מנכ"ל רשת "הדים". "האוזניים מהוות מנגנון העברת מידע שמיעתי למרכז השמיעה במוח. הפענוח של אותות אקוסטיים במוח תלוי באיכותם, כמותם ועוצמתם של האותות המגרים את מרכז השמיעה במוח. אדם שסובל מליקוי בשמיעתו ולא משתמש במכשירי שמיעה, מפחית משמעותית את כמות הגירויים המגיעים אל מרכז השמיעה במוח. כתוצאה מכך הוא עלול לסבול מליקוי בלתי הפיך ביכולת הבנת הדיבור הוא ישמע את המילים, אך יהיה לו קשה להבין גם כאשר ישמע אותן בעוצמה נוחה.

"מכשירי השמיעה מביאים את קולות הסביבה אל תוך האוזן. הם אינם גורמים להחלמתה של האוזן, אלא עוזרים לה לקלוט ללא מאמץ את האותות הנשמעים בסביבתה. האותות הללו מועברים למרכז השמיעה במוח, שמפענח אותם, וכך יוצא, למעשה, שהאדם שומע ומבין".

סטיגמה שלילית

למרות שמכשירי השמיעה מקילים מאוד על לקויי השמיעה, רבים מהם לא ממהרים להיעזר בהם. "חלק ניכר מלקויי השמיעה מגלים התנגדות רגשית להרכיב מכשירי שמיעה בשל הסטיגמה השלילית של המכשירים, המעוררים אסוציאציות של זקנה, חולי, נכות ותפקוד קוגניטיבי ירוד", מסבירה כוכבא. "בנוסף לכך, יש לרבים מלקויי השמיעה קושי כלכלי לעמוד בעלות המכשירים. אבל אחת הסיבות המרכזיות לרתיעה היא שבעבר הרחוק מכשירי השמיעה לא היו איכותיים כמו היום וגרמו קשיים למי שהרכיב אותם.

"עד לפני מספר עשורים עזרי השמיעה היו למעשה מגברים בסיסיים, שגרמו המון רעש כי הגבירו את כל הקולות באותה מידה, ללא שום סינון. בנוסף לכך, המכשירים היו בצבע בז' לא אסתטי והרכיבים האלקטרוניים שלהם תפסו הרבה מקום וגרמו להם להיות גדולים ומגושמים. את המכשירים הללו לא ניתן היה להתאים לצרכים השמיעתיים האישיים של כל משתמש, לא הייתה שום הפרדה בהגברה בין רעשים לקולות דיבור, לא היה ויסות חכם של עוצמה, ההגברה הייתה כללית מאוד וכל זה גרם סבל רב מאוד למשתמשים שבחרו פשוט להימנע משימוש במכשיר".

מהפכה טכנולוגית

לדברי כוכבא אין כיום סיבה לוותר על מכשיר שמיעה, כי הודות להתפתחויות הטכנולוגיות התמונה כיום היא שונה לחלוטין. "המעבר ממכשירי שמיעה אנלוגיים לדיגיטליים יצר בתחום הזה מהפכה", היא אומרת. "כמות הרכיבים האלקטרוניים במכשיר פחתה וגם מידות הרכיבים קטנו, מה שאפשר צמצום דרסטי של מידות מכשירי השמיעה. מכשירי השמיעה הדיגיטליים החדישים הם קטנים יותר ואסתטיים יותר, וגם יעילים וחכמים יותר. מכשירי השמיעה של היום נעימים לאוזן גם בסביבה רועשת בזכות ויסות רעשי רקע, גם כאשר מדובר ברעש חד ופתאומי.

"בנוסף, האוריינטציה של מכשירי השמיעה החדישים היא להבליט קולות דיבור הקרובים אל האדם גם כשהשיחה מתרחשת בסביבה מלאת רעשי רקע. כתוצאה מכך הנזקקים למכשירים משלימים יותר בקלות עם מצבם, ואם פעם מכשירי השמיעה היו נחלתם של ילדים וקשישים היום יש כבר שינוי בגישה - יותר ויותר אנשים רוכשים מכשירי שמיעה בעשור החמישי או השישי לחייהם, כי חשובה להם איכות החיים".

לדוגמה חברת יוניטרון הקנדית (UNITRON) הוציאה במהלך שנה זו סדרת מכשירי שמיעה בשם Quantum על בסיס מעבד חדש, המבצע 200 מיליון פעולות בשנייה - בזכותו מופק צליל טבעי מאוד.

כוכבא נותנת כמה טיפים שיעזרו בבחירה ובשימוש במכשיר שמיעה:

שימוש נכון במכשירי שמיעה

להתחיל מוקדם: אף מכשיר שמיעה לא גורם להחלמתה של האוזן, וזו הסיבה שיש להתחיל להרכיב מכשירי שמיעה מוקדם ככל הניתן. חשוב מאוד להתחיל בהרכבת מכשירי שמיעה מוקדם, מיד עם זיהוי הליקוי, ולא לחכות עד שהמצב הופך לממש גרוע. לליקוי שמיעה יש נטייה להחמיר בהדרגה. ככל שמרכז השמיעה במוח יקבל פחות גירויים, כך תפקודו ואיכותו ייפגמו. מכשיר שמיעה מעביר לו אותות, ולכן מונע את הידרדרותו. אי שימוש במכשיר מזיק לאוזן ולמרכז הבקרה במוח באופן בלתי הפיך, ושום מכשיר לא יכול לתקן את הנזק ולשקם את השמיעה לאחר מכן. ככל שמתחילים להיעזר במכשירי שמיעה במצב של ירידת שמיעה קלה יותר נהנים יותר מהתוצאות - לא נגרם נזק בלתי הפיך לשמיעה, ההסתגלות למכשיר השמיעה קלה וקצרה יותר וגם לא צוברים תסכולים הנוצרים עקב פספוסים ועקב קשיים בתפקוד היומיומי.

לעבור ייעוץ והתאמה אישית במכון מוסמך: לא פעם שואלים אותי אם שימוש במכשירי שמיעה עלול לפגוע בשמיעה. התשובה חד משמעית - אם התאים את המכשיר קלינאי תקשורת מוסמך, המתמחה בתחום מכשירי שמיעה ושומר על כל כללי הפרוטוקול, אין סיכוי שמכשיר השמיעה יפגע בשמיעה. חשוב מאוד לפנות למכון אודיולוגי מוכר, המעסיק בעלי מקצוע מוסמכים ומעניק שירות מקצועי. במכונים אלה מוצעות שלל בדיקות ואבחונים המאפשרים התאמת מכשיר מיטבי ללקוח בהתאם למאפייני הליקוי שלו ולמאפייניו האישיים.

להתאים את המכשיר בקפידה: מה שמשפיע על בחירת המכשיר זה הגיל, המצב הבריאותי, עוצמת ליקוי השמיעה ואפילו המראה החיצוני. גם אם נחוץ מכשיר שמיעה גדול בשל ליקוי משמעותי, ניתן להתאים מכשיר אסתטי ונסתר שימוקם מאחורי האוזן וצבעו יותאם לגוון העור או לצבע השיער. חשוב לנו לבחור צורת מכשיר המאפשרת למשתמש להיות עצמאי בשימוש היומיומי. ההתאמה של כל מכשיר היא אישית, לפי האופי של ליקוי השמיעה.

להרכיב זוג מכשירי שמיעה במידת הצורך: רוב האנשים סובלים מליקוי שמיעה דו-צדדי, ולכן זקוקים לזוג מכשירי שמיעה לשתי האוזניים הפגועות. למרות זאת, רבים מהם בוחרים להרכיב מכשיר שמיעה אחד באופן שמזיק לבריאותם. קיימת חשיבות רבה להרכיב זוג מכשירי שמיעה במצב של ליקוי דו-צידי. בזכות הרכבת זוג מכשירים השמיעה תשאר מאוזנת בשתי האוזניים והאדם יקלוט קולות מכל הכיוונים ויהיה מסוגל לזהות את כיוון מקור הקול. שימוש במכשיר אחד בלבד יפגע ביכולת הבנת הדיבור, וזו תלך ותפחת בהדרגה. הפגיעה היא בלתי הפיכה. לא פעם קרה שאדם שהשתמש שנים במכשיר שמיעה אחד למרות שהוא סובל מליקוי בשתי האוזניים פנה אלינו וביקש לרכוש מכשיר נוסף, אולם זה היה מאוחר מדי. יכולת הבנת הדיבור שלו כה נפגעה עד שקשה היה לשקמה ולסייע לו.

להכיר טכנולוגיות מתקדמות: הפתרונות המוצעים כיום ללקויי השמיעה הם רבים ומגוונים. חשוב מאוד ללמוד את הנושא ולהכיר את כל החידושים בתחום ואת כל האופציות הטיפוליות. חשוב להכיר, למשל, את בדיקת REM החדשנית שמודדת את התפוקה של מכשיר השמיעה באוזנו של המטופל ומומלץ מאוד לבצעה. חשוב גם להכיר מכשירי שמיעה חדישים - יש כיום מכשירים עם יכולות מרשימות המאפשרות שיחה בטלפון קווי ובטלפון סלולרי וגם הקשבה למוזיקה, לקונצרטים ולמופעים ברמה שלא הכרנו בעבר".

בואו לדבר על זה בפורום מכשירי שמיעה ובעיות שמיעה.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום