רפואה אינטגרטיבית: הדבר הבא

(0)
לדרג

מצבו הנפשי של החולה משפיע על סיכויי הצלחתו להתמודד עם המחלה. בארץ ובעולם כבר מבינים כי יש להציע לחולים טיפולים משלימים כדי לחזק את חוסנם המנטלי

מאת: מערכת zap doctors

"רפואה אינטגרטיבית המשלבת בין טיפול קונבנציונלי וטיפול משלים היא העתיד", כך אומרת שרה דנוס, אחות אחראית במרפאה האונקולוגית בבית חולים רמב"ם. "כבר עכשיו יישומה של הרפואה האינטגרטיבית בעולם ובישראל נושא פירות. עוד ועוד בתי חולים ומרפאות מקצים משאבים לשילוב טיפול תומך בכל חולה, לרבות טיפול משלים. מגמה מבורכת זו מועילה לכולנו, גם למטופלים וגם לצוות. במכון האונקולוגי ברמב"ם יש פעילות ענפה בתחום הרפואה המשלימה".

פרויקט "רוש מושיטה יד", שדנוס היתה מראשוני מיישמיו, הוא פרויקט הדגל של חברת התרופות הבינלאומית רוש, במסגרתו יוזמת החברה ותומכת בפעילויות מקומיות למען המטופלים, אשר נערכות במוסדות רפואיים בכל רחבי הארץ. במסגרת הפרויקט הקיים כבר עשור, שהושקעו בו כעשרה מיליון שקל במהלך השנים, מוצעות לחולים פעילויות מגוונות הנעשות בשיתוף פעולה הדוק עם הצוותים הרפואיים. הפעילויות כוללות הרצאות, ימי עיון, חוגים וסדנאות הפתוחים בפני המטופלים והצוותים הרפואיים. בשנת 2011 נהנו מהפרויקט 20,000 מטופלים ב-80 מחלקות, מרפאות ומכונים רפואיים ברחבי ישראל .

"זוהי פעילות מבורכת שהתרומה שלה לצוות ולמטופלים עצומה", אומרת דנוס, "יש מחלקה שלמה ברמב"ם שמתמקדת בטיפול תומך למטופלים אונקולוגים הנאבקים על חייהם. בכל שבוע יש מפגש אחד או שניים, והמטופלים בוחרים מבין שפע של אפשרויות את הסדנה המתאימה להם. הסדנאות הקיימות ברמב"ם ובבתי חולים רבים נוספים ברחבי הארץ מגוונות. ניתן למצוא סדנאות בתחומים רבים, כגון יוגה צחוק, פילאטיס, אמנות, ליצנות, דמיון מודרך, צילום, יצירה ומוסיקה.

להושיט יד לחולה

גוף, נפש ורוח אחד הם", אומרת דנוס ומסבירה כי זהו הבסיס להצלחתו המרובה של שילוב הטיפולים התומכים בטיפולים הרפואיים. מחקרים הבודקים את השפעת הטיפולים המשלימים על רווחתם של חולי סרטן נעשו ברחבי העולם ומסקנותיהם, לדברי דנוס, הובילו להקצאת משאבים אדירים בארה"ב ואירופה לתחום רפואי זה. בארץ מסתיים בימים אלה מחקר בתחום זה בבית חולים רמב"ם שכולל 170 חולים.

לדברי דנוס, "יש כאן הושטת יד לחולה, לבני משפחתו ולצוות המטפל. שמים את החולה במרכז ומתמקדים בצרכים שלו ובנשמה שלו. אני רואה איך זה תורם למטופלים, מחזיר להם את הצבע לפנים ואת האור לעיניים".

אי של שפיות

תרומתה של הפעילות לרווחת החולים מתבטאת גם במישור הנפשי רגשי וגם במישור הפיסי. לדברי דנוס, יש "עלייה לרגל" של מטופלים למשרדה אשר מתארים את התרומה הרבה של הטיפולים שגורמים להם להתנתק ממחלתם ומהטיפולים הקשים ולהתרכז בפנימיותם. "זה ממש אי של שפיות עבור החולים", היא אומרת. "בזכות הפעילויות האלה הם נהנים מכמה רגעים של שקט, מתחברים לעצמם, מוציאים מעצמם רגשות, מבינים תהליכים שגופם ונפשם עוברים. החולים האלה פחות מדוכאים וחרדים, יותר נינוחים ומשוחררים. אצל רבים מהם יש שיפור ביכולת להתמודד עם השלכות הטיפול הקשה ואצל חלקם יש אפילו נסיגה במחלה.

מטופל אחד שהתקשה לישון במשך שנתיים מאז גילוי המחלה סיפר לי בעיניים נוצצות שהצליח לחזור לישון רק בזכות הטיפולים המשלימים. פתאום העיסוק הוא לא רק בגוף, לא מדברים רק על טיפולים ותרופות, אלא יש טיפול תומך בנפש ובנשמה. המטופלים גם נהנים מהסדנאות שמעבירים מדריכים מצוינים בתחומם".

דבריה של דנוס מתיישבים עם מגמה שצוברת תאוצה בעשורים האחרונים ברפואה המערבית. המדובר בהכרה גוברת בחשיבותו של טיפול תומך בחולה ושל שילוב טיפולים המתמקדים במצבו הנפשי של האדם ולא רק במצבו הפיסי. כיום, גם הרפואה המודרנית מכירה בהשפעה של החוסן הנפשי על סיכויי הצלחתו של המטופל להתמודד עם המחלה, ומסיקה מכך מאת המסקנה המתבקשת.

בואו לדבר על זה בפורום תמיכה לחולי סרטן ובני משפחותיהם.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום