השתלות שיניים ועצם הלסת

(0)
לדרג

השתלת שיניים היא הליך יעיל המאפשר לשקם את הפה, אולם הצלחת הטיפול תלויה באיכות עצם הלסת. במקרה של עצם לסת חלשה או דלילה, מומלץ לעבור גם השתלת עצם

מאת: מערכת zap doctors

קרוב ל-100 אלף השתלות שיניים מתבצעות כל שנה בישראל. יותר ויותר אנשים מודעים לאפשרות של השתלה, והטיפול צובר פופולריות בקרב שכבות גיל שונות. שתל דנטלי הוא התקן בצורת בורג שעליו מורכב כתר חרסינה. השתל מוחדר לעצם הלסת, ובתוך כמה חודשים נקלט בתוכו כגוף יציב וקבוע. על השתלים מורכבים הכתרים, המשמשים כשיניים בריאות ויפות.

"להליך השתלת שיניים אחוזי הצלחה גבוהים, ועם השנים מתפתחות שיטות המשפרות את סיכויי ההצלחה והמקצרות את משך ההחלמה", אומר הפריודונט (מומחה למחלות חניכיים) ד"ר בני רצקין. "ההשתלה מתאימה למי שאיבד שן או שיניים ומעוניין להשלימן מבלי לפגוע בשיניים סמוכות, כמו גם לאנשים נטולי שיניים לחלוטין, המעוניינים להחליף את השיניים התותבות בשתלים או בעיגון תותבות נשלפות".

כמות מספקת של עצם לסת לקליטה טובה של השתל (אילוסטרציה shutterstock)
כמות מספקת של עצם לסת לקליטה טובה של השתל (אילוסטרציה shutterstock)

חלופות לא מספקות

למרות היעילות הרבה של השתלת השיניים, יש מטופלים רבים שבוחרים בחלופות אחרות בין אם מתוך חשש מניתוח, בין אם בשל העלות הכספית ולעתים בשל חוסר ידע מספיק. "יש כאלה המרכיבים גשר או כתרי חרסינה במקום לעבור השתלה", אומר ד"ר רצקין. "התהליך הזה כרוך בהשחזת שיניים סמוכות, פעולה שלטעמי איננה מומלצת מאחר שהיא פוגעת בשיניים ועלולה ליצור צורך בטיפולי שורש ואף במבנים. יש גם אנשים שבוחרים בשיניים תותבות, שאינן מעוגנות בפה ולכן זזות ומציקות. במקרים אלה ניתן לשפר באופן משמעותי את איכות חייו של המטופל על ידי התקנת שני שתלים או יותר, ובאמצעותם לעגן את התותבות לפה ולמנוע את תזוזתן. כמובן שניתן להוסיף שתלים, כך שהתותבת הנשלפת תהפוך לקבועה".

מהי השתלת עצם ומתי יש בה צורך?

על מנת שהשתלים ישתרשו בפה ויחזיקו מעמד שנים רבות, תאי העצם של הלסת צריכים לכסות את השתל ולהפכו לחלק ממנה. ישנם גורמי סיכון שמשפיעים על הצלחת ההשתלה שיש לקחת אותם בחשבון. אחד מגורמי הסיכון המשפיעים והשכיחים ביותר, העלול לגרום לשתלים שלא להחזיק מעמד, הוא עצם לסת דלה. עצם דלילה ודקה לא מסוגלת לספק תמיכה מספיקה וטובה לשתל לאורך השנים, וכדי למנוע מצב זה, יש צורך בהשתלת עצם ושחזור רכס העצם.

עצם לסת דלילה תפגע בקליטת השתל (אילוסטרציה shutterstock)
עצם לסת דלילה תפגע בקליטת השתל (אילוסטרציה shutterstock)

באיזה אופן ניתן לבצע השתלת עצם לסת?

ישנן מגוון אפשרויות להשתלת עצם: החלופה הראשונה, הנחשבת פשוטה והמספקת פתרון יעיל וטוב, היא שימוש בעצם מבנק עצם. העצם מגיעה בבקבוק בצורת אבקה, או בצורת בלוק המעובד לצורה הנדרשת. חלופה נוספת, ומצוינת בעיניי, היא השתלת עצם ממקור עצמי. בשיטה זו מנוסרת עצם מאתר סמוך בגוף המטופל. העצם החסרה באתר ההוצאה מתחדשת, והגוף מקבל את העצם המושתלת וקולט אותה ללא כל בעיה.

כיצד מתבצעת השתלת העצם הלכה למעשה?

במסגרת ניתוח השתלת העצם מניחים את העצם החדשה בפיו של המטופל במקום הנדרש ומהדקים אותה למקומה בעזרת ממברנה - מעין כיסוי - השומרת על הצורה של עצם הלסת ומבטיחה כי העצם לא תזוז.

מהם אחוזי ההצלחה של השתלת עצם לסת?

להליך השתלת שיניים אחוזי הצלחה גבוהים, ועם השנים מתפתחות שיטות המשפרות את סיכויי ההצלחה והמקצרות את משך ההחלמה.

מהם הסיכונים הכרוכים בהשתלת העצם?

הסיכונים הקיימים בהשתלת עצם קטנים, אולם ככל שהניתוח מקיף יותר, כך תופעות הלוואי, הכוללות כאב, נפיחות, שטפי דם וכדומה, יהיו רבות יותר ויימשכו זמן רב יותר. לרוב, תופעות אלה חולפות לאחר מספר ימים.

לסיכום, השכיחות של השתלות השיניים הולכת וגדלה באופן מתמיד. יותר ויותר מטופלים לומדים על התהליך ומבינים את יתרונותיו הרבים, ושמים את חששותיהם בצד. רבים מהמטופלים שבוחרים בהשתלת שיניים, יהיו חייבים בהשתלת עצם מקדימה על מנת שהצלחת השתלים תהיה טובה יותר.

חשוב להבהיר כי אין מה לחשוש מהשתלת שיניים ובוודאי שאין מה לחשוש מהשתלת שיניים המערבת השתלת עצם. רופא מיומן, הבקי בפרוצדורות של התקנת שתלים והשתלת עצם יבצע את הפעולה בקלות וביעילות. שתלים שורדים בפיהם של המטופלים שנים רבות, ושרידותם וחוזקם עולים כשמושתלת לפני כן עצם המחזקת אותם.

בואו לדבר על זה בפורום שיקום הפה ושתלים דנטליים.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום