סוכרת: היזהרו מתרופות ללא מרשם

(0)
לדרג

כל מוצר הנמכר ללא מרשם ונחשב בטוח למשתמש איננו כה בטוח לחולה בסוכרת. חולי סוכרת נדרשים להיזהר בעת נטילת תרופות ללא מרשם ולהתייעץ עם רוקח

מאת: מערכת zap doctors

חולי סוכרת צריכים לנקוט משנה זהירות כאשר הם נוטלים תרופות. גם כשמדובר בתרופות ללא מרשם עליהם לקבל ייעוץ לגבי יכולתם לנוטלן ולהיות מודעים להשפעתן על בריאותם". כך אומרת ליאת איבגי, רוקחת מניו-פארם. לדבריה, על חולי סוכרת תיתכן השפעה רבה במיוחד מאחר שמצבם הבריאותי מושפע במהירות ממזון ומתרופות.

סוכרת ותרופות ללא מרשם
סוכרת ותרופות ללא מרשם

משנה זהירות

המדפים בבתי המרקחת וברשתות הפארם עמוסים מוצרים רבים שהציבור אינו מחשיב כתרופה, וחולי סוכרת רבים אינם מודעים לסכנה שבמוצר תמים למראה. כשמדברים על תרופות ללא מרשם צריך להבדיל בין שני סוגים: תרופות לשיווק כללי ותרופות לשיווק על ידי רוקח. תרופות לשיווק כללי הן תרופות בעלות פרופיל בטיחותי גבוה יחסית וללא פוטנציאל לשימוש לרעה. תרופות אלה יכולות להימכר במדפי החנות ולא בבית המרקחת. לדברי איבגי, תרופות אלה מגיעות לרוב באריזות מוקטנות, מסומנות כתרופות לשיווק כללי, ובעלות מידע רלוונטי הרשום על האריזה עצמה. כמובן שמקום המוכר תרופות כאלה צריך להציגן ולאחסנן על-פי נהלים שקבע משרד הבריאות. לצד אלה ישנן תרופות ללא מרשם לשיווק על ידי רוקח. אלה נמכרות על ידי הרוקח בבית המרקחת ואינן מופיעות לראווה במדפי החנות. לדברי איבגי תרופות אלה מגוונות יותר, ויכולות להגיע באריזות גדולות יותר. אלה הן גם תרופות בעלות פרופיל בטיחותי גבוה יחסית, ויש ניסיון רב של טיפול באמצעותן. "בניפוק תרופות אלה יש חשיבות לידיעותיו של הרוקח על יחסי הגומלין בין תרופות אלה לתרופות מרשם שנוטל הלקוח או למחלות רקע שהוא סובל מהן", אומרת אבגי.

לצד התרופות ישנם סירופים, תמיסות מגוונות, פרחי באך, מוצרי דיאטה, מוצרים הומיאופתיים, ויטמינים ועוד מוצרים שנמכרים בדלפק ברחבי החנות. אם כל אדם יכול פשוט לגשת ולקחת משהו מהתרופות הללו, הרי שחולה הסוכרת חייב להתייעץ עם רוקח גם לגביהן מאחר ו"תכשירים רבים הניטלים דרך הפה עלולים להתערב במהלך הטיפול בסוכרת, מדגישה איבגי ומסבירה כי "גם מוצרים 'תמימים' עם פרופיל בטיחותי גבוה שאינם עלולים להשפיע לרעה על אנשים בריאים עלולים להזיק לחולה הסוכרת. לכן חולי סוכרת אינם יכולים לצרוך כל תכשיר רפואי או טבעי. במקרים רבים יכולה להיות התנגשות עם המחלה או עם התרופות שנלקחות לטפל במחלה. חולי סוכרת צריכים להיזהר בעת שימוש בתרופות מרשם, בעת שימוש בתרופות ללא מרשם וכן בעת שימוש בשלל מוצרים 'טבעיים', 'הומיאופתיים' וכדומה העלולים להשפיע על בריאותם. מורכבות יחסי הגומלין בין התרופות והתכשירים לתרופות הקבועות שנוטלים חולי סוכרת; המחלות הנלוות כמו יתר לחץ דם; הנזק האפשרי לאיברי מטרה (כמו כבד וכליות האחראים לפינוי תרופות מהגוף); ההשפעה על רמות הסוכר בדם כתוצאה מנטילת תרופות או מוצרים טבעיים עם אלכוהול ו/או סוכר ועוד- כל אלה הם גורמים המצריכים מחולי הסוכרת לנקוט משנה זהירות ולהתייעץ עם רוקח לפני קניית תרופות או מוצרים".

בטוח לשימוש?

איבגי מוכנה לנדב מידע כללי לגבי בטיחותם של מוצרים אלה ואחרים אך מתנה זאת בכך שהקוראים, חולי הסוכרת יבינו כי מידע זה לא יכול בשום אופן להחליף התייעצות עם רוקח בעת הרכישה של מוצר ספציפי. תרופות רבות ללא מרשם, אלה שבמדפי המכירה ובוודאי אלה שנמכרות על ידי רוקח, עלולות להפחית את האפקט ההיפוגליקמי (אפקט הורדת רמות הגלוקוז בדם) של האינסולין או להגבירו. עם סירופים, תמיסות וויטמינים ללעיסה יש להיזהר במיוחד משום שהם לרוב מכילים מרכיבים לא פעילים כמו סוכר או אלכוהול העלולים לגרום ליציאה מאיזון סוכרתי. ישנם צמחי מרפא בעלי יכולת להוריד רמות סוכר בדם ושילובם עם טיפול תרופתי עלול להגביר את האפקט ההיפוגליקמי של הטיפול, דבר המסכן את החולה. כמובן, גם בתכשירים אלה צריך לשים לב למרכיבים הלא פעילים כמו סוכר ו/או אלכוהול.
מוצרי דיאטה, שמעכבים פירוק וספיגה של פחמימות, יכולים להגביר אפקט של תרופות לטיפול בסוכרת. לרוב, תכשירים הומיאופתיים ופרחי באך שאינם מכילים מרכיבים פעילים ופועלים ברמה אנרגטית הם בטוחים לשימוש בדרך כלל.

לסיכום, לא כל מוצר הנמכר ללא מרשם ונחשב בטוח למשתמש הינו בהכרח בטוח גם עבור חולה סוכרת. חולי סוכרת נדרשים להיזהר בעת נטילת תרופות ללא מרשם ותכשירים אחרים ולהתייעץ עם רוקח לגבי הכדאיות בנטילתם ולגבי האופן בו יש לנוטלם. כמו שלפני אכילה הם קוראים את האותיות הקטנות על גבי האריזה, כך עליהם לעשות בעת נטילת תרופות או תכשירים שונים בבית המרקחת. בכל מקרה עליהם להיות במעקב ולשים לב להשפעת מוצרים נצרכים על בריאותם.

בואו לדבר על זה עם ליאת איבגי בפורום תרופות ורוקחות.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום