זיהום אוויר, ויטמין D ודם טבורי

(0)
לדרג

חשיפה לזיהום אוויר משפיעה על רמות ויטמין D של היילוד כבר ברחם אמו. ההסבר לכך טרם ברור, אך הממצא בולט בשליש האחרון של ההריון ואצל תינוקות שנולדו בחורף

מאת: ד"ר עמית עקירוב

חשיפה לזיהום אוויר בהריון עלולה לגרום להפחתת רמות ויטמין D בתינוקות, כך עולה מתוצאות מחקר צרפתי שפורסם לאחרונה בכתב העת Journal of Clinical Endocrinology and Metabolism.

המחקר להערכת השפעת זיהום אוויר על רמות ויטמין D בדם טבורי נערך במהלך 27 חודשים בשתי ערים בצרפת, וכלל 375 זוגות של אמהות ותינוקות. מניתוח הנתונים עולה כי חלה ירידה בממוצע רמות ויטמין D בדם עם עלייה בהיקף החשיפה לזיהום אוויר בהריון, כאשר ההשפעה הבולטת ביותר של זיהום אוויר תוארה בשליש השלישי. החוקרים מסבירים כי 80% מהמינרלזיציה התוך רחמית של העצם מתרחשת בשליש השלישי, ולאור העובדה שוויטמין D תורם למינרליזציה של העצם, הדרישה העוברית לוויטמין D עולה וחלה ירידה ברמות הוויטמין באספקת הדם האמהית.

בנוסף, נמצא כי תינוקות שנולדו בעיר שבה רמות זיהום אוויר גבוהות יותר ומזג האוויר פחות שמשי, היו רמות הוויטמין נמוכות יותר. כמו כן זוהה קשר בין הכנסה ביתית נמוכה לרמות נמוכות יותר של ויטמין D.

עם זאת מסכמים החוקרים כי טרם ברור כיצד חשיפה תוך רחמית לזיהום אוויר תורמת לחסר ויטמין D בדם טבורי, במיוחד נוכח כך שרמת הזיהום בערים שנבדקו הייתה בטווח המקובל לפי ארגון הבריאות העולמי. ייתכן שהמזהמים משפיעים על מטבוליזם ויטמין D בכבד האם, הפרעה בספיגה של ויטמין D במערכת העיכול או על ירידה בחלבונים הקושרים ויטמין D באם וביילוד. מכל מקום, המחקר מעלה חשיבות האפשרית של נטילת תוספי ויטמין D בשליש השלישי של ההריון.

בואו לדבר על זה בפורום תזונה בהריון.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום