שפעת: להתחסן או לא?

(0)
לדרג

גם השנה ממליץ משרד הבריאות להתחסן נגד שפעת, וגם השנה רבים יבחרו לא לעשות זאת. ד"ר נצר חירם מסביר למה לא צריך לחשוש מהחיסון ואיך ניתן לצמצם את ההדבקה

מאת: מערכת zap doctors

הוא מגיע כל שנה ברגע שהטמפרטורות יורדות, ומתחבר לכל אדם ללא הבדלי מין, צבע וגיל. מדובר כמובן בנגיף השפעת, שגם החורף נוכחותו כבר מורגשת. "נגיף השפעת עובר שינויים כל הזמן", אומר ד"ר נצר חירם, מומחה לרפואת משפחה. "לנגיף יש קצב מוטציות די גדול, ולעתים הוא אף מתחבר עם נגיפי שפעת של בעלי חיים, למשל שפעת העופות או שפעת החזירים. שינוי גנטי קטן בנגיף של בעלי החיים הופך אותו לרלוונטי גם לבני אדם - ואז הוא עלול לפגוע בהם".

כמדי שנה, גם השנה פירסם משרד הבריאות המלצה לתושבי ישראל להתחסן נגד שפעת. על-פי המלצות המשרד, מומלץ להתחסן כבר עכשיו משום שהחיסון יעיל אם הוא ניתן כשבועיים לפני החשיפה למחלה ולא פחות. החיסון ניתן בחינם בקופות החולים, וההתחסנות מומלצת לכל התושבים החל מגיל שישה חודשים, ובמיוחד לאוכלוסיות בסיכון כמו חולים במחלות כרוניות (בדגש על חולי ריאה), נשים בהריון, מבוגרים וילדים.

חיסון השפעת מורכב על בסיס תחזיות של ארגון הבריאות העולמי המדווח על הזנים הצפויים להופיע השנה. החיסון מכיל שלושה נגיפים בהתאם לזני השפעת השנה - שניים מקבוצה A ואחד מקבוצה B. כבכל שנה, שני מרכיבים שהכיל החיסון בשנה שעברה הוחלפו באחרים.

למרות ההמלצות של משרד הבריאות וארגון הבריאות האמריקאי, הקוראים לציבור להתחסן, אנשים לא ממהרים לקבל את החיסון בטענה שהוא עלול לגרום למחלה. לדברי ד"ר חירם החשש הזה מוטעה. "המתחסנים מקבלים נגיף מומת, כלומר החיסון לא מכיל נגיף פעיל. תופעות הלוואי מהחיסון עשויות להיות אודם ואי נוחות באזור הזריקה, ויכול להיות חום נמוך וחולשה במשך יומיים, אך מלבד תופעות אלה אין תופעות נוספות והחיסון לא גורם למחלה. יכול להיות שאנשים שהצטננו אחרי החיסון חשבו בטעות שיש להם שפעת".

שפעת
שפעת

מה ההבדל בין שפעת להצטננות?

"הצטננות היא לא מחלה אלא אוסף של סימפטומים הכוללים נזלת, חום, חולשה ושיעול. שפעת, לעומת זאת, היא מחלה הכוללת בנוסף לכל הסימפטומים של ההצטננות גם כאבי שרירים הנמשכים מספר ימים עד שבוע. תפוצתה של השפעת רחבה יותר, משום שמדובר במגפה המועברת על-ידי טיפות באוויר באמצעות שיעול או עיטוש. אנשים שחוסנו נגד שפעת יעברו את החורף בקלות יותר, וגם אם יהיו מצוננים, הצינון יהיה חלש יותר באופן יחסי".

שפעת גורמת בדרך כלל לכמה ימים של מחלה סוערת, וחולפת לאחריהם, אך במקרים מסוימים היא עלולה להסתבך ולהיות מסוכנת מאוד. הוכחה לכך ניתן לראות במגפות השפעת הגדולות: השפעת הספרדית ב-1918 קטלה יותר מ-50 מיליון איש. גם השפעת האסייתית ב-1957 והשפעת שתקפה את הונג-קונג ב-1968 גרמו לתחלואה ומוות של עשרות אלפי אנשים. גם כשלא מדובר בנגיף קטלני יש מדי שנה מקרים של תמותה בעקבות הסתבכויות של שפעת.

"הסיבה למגפות הגדולות היא הופעת מוטציות שהגוף האנושי לא מכיר ולא יכול להתמודד איתן", אומר ד"ר חירם. "השוני בין סוגי השפעות הוא בעצם עד כמה הנגיף הנוכחי שונה מהקודמים לו ועד כמה הוא מוכר למערכת החיסון. אי אפשר לדעת מראש עד כמה הנגיף קטלני, משום שאי אפשר לאבחן אותו מראש".

איך ניתן לצמצם את הסיכוי להדבקה?

"זה לא פשוט, אבל יש כמה דברים שניתן לעשות: חשוב לדאוג לאוורור טוב של חללים, לצאת הרבה לאור ולשמש, להקפיד על היגיינה טובה ועל שטיפת ידיים לעתים קרובות, להתעטש ולהשתעל לכיוון המרפק ולא לכף היד, וכמובן לשמור על מצב בריאותי טוב. חוסר שינה, מתח ותזונה לקויה מגדילים את הפגיעות של הגוף למחלות והסיכויים להדבקה עולים בהתאם".

בואו לדבר על זה בפורום רפואת משפחה.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום