זרניך רעיל באורז? ה-FDA יבדוק

(0)
לדרג

בעקבות ממצאים על כמויות גבוהות של זרניך (ארסן) באורז, יבדוק מינהל המזון והתרופות האמריקאי מעל אלף מוצרים. כמות גבוהה של החומר עלולה לסרטן

מאת: ד"ר עמית עקירוב

במוצרי אורז עלול להימצא זרניך (ארסן), יסוד רעיל ומסרטן, בכמות גבוהה מהמותרת במי השתייה. כך לפי בדיקה חדשה של כתב העת האמריקאי לצרכנות Consumer Report. בהמשך לממצאי הבדיקה, התחייב מינהל המזון והתרופות האמריקאי (FDA) לבדוק מעל אלף מוצרי אורז עד סוף השנה.

ברקע לבדיקה מסבירים המומחים כי ברמות גבוהות, זרניך עשוי לגרום לשינויים בצבע העור, לכאבי בטן, בחילות, הקאות, שלשולים, לתחושת נימול, שיתוק ועיוורון. עם זאת ברמות הנמוכות שאליהן נחשפים מרבית האנשים באמצעות מזון ומי שתייה, הסכנות פחות ברורות. ידוע כי בקרב אנשים השותים לאורך זמן מי שתייה עם כמויות מתונות של זרניך גבוהות מהרמות האופייניות בארה"ב - תועדו שיעורים גבוהים יותר של ממאירויות של השלפוחית, הריאות והעור. חשיפה ארוכת טווח נקשרה גם עם מחלות לב, ועם בעיות למידה והפרעות קוגנטיביות בילדים.

בעקבות הבדיקה הנוכחית, שכללה 60 מוצרים, הומלץ לילדים ולמבוגרים לעקוב אחר כמות האורז שהם צורכים, במטרה להפחית את החשיפה שלהם לחומר. החוקרים מזהירים כי כל מוצרי דגני אורז שנבחנו הכילו זרניך - תוצאה מטרידה בהתחשב בכך שאלה מהווים לעתים קרובות את המזון המוצק הראשון הניתן לתינוקות.

הדיווח עולה בקנה אחד עם בדיקות שנעשו על ידי ה-FDA, בהן נמצאו גם כן רמות מזיקות של זרניך; הבדיקות כללו 200 מוצרי אורז רגילים ואורגניים, כולל דגנים לתינוקות, דגנים רגילים בקופסה, עוגות אורז, חלב אורז ואורז לבן וחום.

בעקבות הממצאים, קרא כתב העת למינהל התרופות והמזון האמריקאי להגביל את כמות הזרניך באורז ובמוצרי אורז. מהסוכנות נמסר בתגובה כי הנושא דורש מחקרים נוספים וכי בכוונתם להמשיך ולבחון מוצרי אורז נוספים, כשהיעד הוא 1,200 מוצרים עד סוף השנה. בשלב זה, נמסר, אין מספיק עדויות כדי להמליץ על הגבלת צריכת האורז בתזונה. לפיכך, ההמלצה לעת עתה היא להמשיך בדיאטה מאוזנת, הכוללת מגוון רחב של דגנים.

בואו לדבר על זה בפורום תזונה קלינית.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום