איך לגרום לילד לאכול פירות?

(0)
לדרג

מחקר שנערך בבי"ס נורווגי מצא: כאשר מציעים לילדים פירות בחינם, הם יעדיפו אותם ויאכלו פחות ג'אנק פוד. בנוסף, ילדים להורים משכילים אוכלים יותר בריא

מאת: ד"ר עמית עקירוב

קח פרי ותהיה לי בריא. בניגוד לסברה הקיימת, בכלל לא בטוח שילדים מעדיפים ג'אנק פוד; ייתכן שהם מנשנשים פשוט את מה שנמצא בהישג ידם. כך לפי מחקר נורווגי חדש, לפיו ילדי בית ספר העדיפו פירות על פני חטיפים לא בריאים ומשקאות קלים.

במסגרת המחקר, שפורסם לאחרונה בכתב העת The American Journal of Clinical Nutrition, נשלחו שאלונים לכ-1,300 תלמידי כיתות ו' ו-ז' ב-27 בתי ספר ברחבי נורווגיה הראשון בשנת 2001 והשני בשנת 2008. בשנת 2001, לפני שבתי הספר החלו בתוכניות לעידוד צריכת פירות, הילדים אכלו בממוצע 6.6 חטיפים לא בריאים בשבוע (כולל משקאות קלים, סוכריות וצ'יפס). בשנת 2008, חמישה בתי ספר יישמו את תוכנית חלוקת פירות ללא עלות, 10 בתי ספר הציעו פירות למכירה ו-12 בתי ספר לא נקטו כל יוזמה חדשה ושימשו כביקורות. בשלב זה, ילדים בכל בתי הספר דיווחו כי אכלו פחות ג'אנק פוד (ממוצע של 4.4 פעמים בשבוע).

בקרב ילדים בבתי ספר שהציעו פירות ללא עלות נרשמה ירידה גדולה יותר בכמות הג'אנק פוד שאכלו, בהשוואה לבתי ספר בהם לא הייתה מדיניות מיוחדת בנושא. לדוגמה, ילדים שלמדו בבתי ספר בהם לא חולקו פירות אכלו בממוצע 3 חטיפים יותר בשבוע בשנת 2008, בהשוואה למקביליהם בשנת 2001. בשנת 2008 אכלו הילדים חטיף וחצי יותר מחבריהם מבתי ספר שבהם מעודדים תזונה בריאה.

החוקרים כותבים כי אף שידוע כי התוכניות המעודדות צריכת פירות מביאות להגדלת צריכת הפירות, לא היה ברור אם הילדים פשוט הוסיפו את הפירות לחטיפים שכבר אכלו ממילא. מחקרים קודמים הדגימו עלייה בצריכת הפירות כשהציעו לילדים פירות חינם, אך מהמחקר הנוכחי עולה גם כי חלה ירידה בצריכת ג'אנק פוד, כלומר שהילדים העדיפו פירות.

החוקרים מדווחים כי הירידה הכוללת משקפת את היוזמה הארצית להפחתת משקאות ומזונות עתירי סוכר. בנוסף, ההשפעות השליליות האפשריות של תוספי סוכר בתקופת זמן זו זכו להד תקשורתי נרחב. גם לחינוך בבית יש משמעות - נמצא כי ילדים להורים ללא השכלה גבוהה צרכו לרוב כמות גדולה יותר של ג'אנק פוד, בהשוואה לאחרים. עם זאת, דווקא באוכלוסיה זו נרשמה הירידה הגדולה ביותר בצריכת החטיפים לאורך השנים.

בואו לדבר על זה בפורום תזונת תינוקות וילדים.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום