רמב"ם: בן שנתיים שב לראות

(1)
לדרג

לאחר שאיבד את ראייתו בעין ימין, התבשרו הורי הפעוט כי הוא עלול להתעוור לחלוטין. הפתרון: ניתוח ראש דחוף, להסרת גידול בגודל של ביצה באמצעות סיב אופטי

מאת: מערכת zap doctors

בן שנתיים מהצפון עבר לאחרונה ניתוח ראש מורכב במרכז הרפואי "רמב"ם", הראשון מסוגו שבוצע בישראל בילד כה צעיר. הניתוח ללא פתיחת ראש וחתכים הצליח להשיב לפעוט את מאור עיניו, וכעבור מספר ימי אשפוז הוא שב לביתו.

הפעוט הגיע לפני מספר שבועות למרכז הרפואי כשהוא סובל מעיוורון חלקי בעינו הימנית. הבירור הרפואי העלה כי בבסיס גלגלתו של התינוק, התפתח גידול מסוג היסטיוציטוזיס, שגודלו כביצה, והוא יושב בנקודה קריטית, ליד עצב הראייה. הגידול, כך התברר, לחץ גם על עצבי גלגל העין והגביל את יכולתו של הפעוט להזיז את עינו הימנית. בנוסף היה חשש שהגידול יתפשט לכיוון עינו השמאלית של הפעוט ולמעשה יגרום לו לאבד את ראייתו לחלוטין.

בשל החשש מהידרדרות בראייתו של הילד, החליטו הרופאים לבצע ניתוח ראש דחוף, בשיטה אנדוסקופית (מונחה מצלמה), דרך אפו של הפעוט. בשל גודלו הקטן של ראש הפעוט וחוסר התפתחות הסינוסים, הניתוח חייב גישה המתאימה לגילו הצעיר של המטופל. בביצוע הניתוח עמדו בפני הרופאים אתגרים לא פשוטים, ובבסיסם, יצירת "מסדרון עבודה", דרך נחיר האף, שדרכו יוכלו לשלוף את הגידול מבסיס המוח. בסופו של דבר חדרו הרופאים אל אפו של הפעוט באמצעות סיב אופטי בקוטר של מילימטרים ספורים, שבקצהו ממוקמת מצלמה קטנה המשדרת למסך שבחדר הניתוח. משם המשיכו הרופאים לכיוון עצב הראייה, שם התפתח הגידול. בעזרת כלים זעירים, הסירו הרופאים את רוב הגידול עד למעטפת המוח, כשהם נעזרים בהכוונת מערכת ניווט מיוחדת, במטרה למנוע פגיעה בעורקים ובעצבים.

החסר הגדול בבסיס הגולגולת של הפעוט, היכן שהיה הגידול עד להוצאתו, תוקן על ידי השתלה של רקמה מרירית מחיצת האף, אשר הועברה בשלמות, יחד עם אספקת הדם שלה, אל בסיס הגולגולת לשם הגנה על עצב הראייה. הניתוח, כמו גם התיקון, בוצעו באמצעים אנדוסקופיים וללא פתיחת הגולגולת, או חתכים בפנים או בראש. יום למחרת הניתוח, שבוצע במשך 4 שעות על ידי צוות רופאים בראשותו של פרופ' זיו גיל, מנהל מחלקת א.א.ג ניתוחי ראש וצוואר ברמב"ם, החל הפעוט להזיז את עינו. כעבור יומיים חזרה ראייתו בעין ימין ולאחר מספר ימים בהם אושפז להשגחה, שוחרר הפעוט לביתו.

בואו לדבר על זה בפורום ניתוחי ראש צוואר.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום