גלאוקומה: העדיפו תרופה מקורית

(12)
לדרג

מחקר שהשווה בין התרופה המקורית "קסלטן" ל"גלאוטן" הגנרית בדק את הירידה בלחץ התוך עיני. מומחה: "בשנים הקרובות יתעוורו חולי גלאוקומה רבים עקב היעדר איזון מתאים"

מאת: מערכת zap doctors

לא כל התרופות לגלאוקומה אותו דבר. מחקר חדש שבוצע במחלקת עיניים במרכז הרפואי תל אביב מצא כי יעילות התרופה הגנרית "גלאוטן", שיוצרה לאחר תום תקופת הפטנט על "'קסלטן" של פייזר, פחותה מזו של התרופה המקורית. יותר מכך, התרופה הגנרית עלולה לגרום לתופעות לוואי רבות.

המחקר נערך בקרב 18 איש שטופלו במשך חודש בתרופה המקורית ולאחר מכן טופלו במשך חודש נוסף בתרופה הגנרית. "נמצא כי הורדת הלחץ התוך עיני משמעותית יותר בחולים המקבלים את התרופה המקורית", מסביר ד"ר שמעון קורץ, מנהל מרפאת עיניים והמרפאה לגלאוקומה במרכז הרפואי תל אביב. לדבריו, "החולים שקיבלו את התחליף סבלו מתופעות לוואי רבות יותר כגון כאבי עיניים, תחושת גוף זר, דמעות וטשטוש ראייה". לדברי ד"ר קורץ, אילו היו חולים אלה ממשיכים להשתמש בתרופה הגנרית, היה חשש ממשי כי תופעות הלוואי הקשות מהן סבלו היו גורמות להם להפסיק ליטול את התרופה, מה שהיה מסכן באופן ודאי את ראייתם. תוצאות המחקר פורסמו השבוע בכנס איגוד רופאי העיניים ולפי ד"ר קורץ, "גרמו לתדהמה בקרב רופאי העיניים בישראל".

מחלה של התעוורות הדרגתית

מחלת הגלאוקומה היא הגורם השני בחשיבותו לעיוורון בעולם המערבי. היא נגרמת לרוב כתוצאה מלחץ תוך עיני מוגבר בעין, דבר שגורם לנזק מתקדם ובלתי הפיך בעצב הראייה, מה שעלול להוביל לעיוורון. הלחץ אינו מורגש על ידי החולים ולכן רובם מאבדים את הראייה בהדרגה מבלי לחוש בכך. הטיפול במחלה זו נעשה לרוב על ידי טיפות עיניים להורדת הלחץ. התרופה השכיחה ביותר היא טיפות בשם "קסלטן" (XALATAN). הטיפה נכנסה לשוק בשנת 1996 באמצעות חברת "פייזר", והיוותה פריצת דרך בטיפולים בגלאוקומה, מכיוון שבאמצעות טיפה בודדת ניתן היה לשלוט בחלק לא מבוטל מהמקרים בלחץ התוך עיני, ובכך למנוע את הידרדרות הראייה.

הפטנט של התרופה "קסלטן" הסתיים לפני כשנתיים ואפשר לחברות אחרות לייצר תרופה דומה אך לא זהה, ואכן חברת "יוניפארם" הישראלית ייצרה טיפה דומה הקרוייה "גלאוטן" (GLAUTAN), שהיא בעלת מרכיבים דומים למקורית. החברה המייצרת תרופה גנרית מחויבת בפני משרד הבריאות להראות שהתרופה בעלת אותם מרכיבים, אבל אינה מחויבת לבצע מחקר קליני המשווה בין התרופות, וגם אין לה שום אינטרס כלכלי לבצע זאת. קופות החולים קיבלו בזרועות פתוחות את התרופה הגנרית, מכיוון שהיא זולה יותר בהשוואה לתרופת המקור.

3 תרופות חדשות לגלאוקומה בשוק

"בקרב עמיתיי בישראל עלה חשש כי התרופה הגנרית החדשה פחות יעילה בהורדת הלחץ התוך עיני בחולי הגלאוקומה", מסביר ד"ר קורץ. לדבריו, החשש התגבר לאחר שנחשפה פרשת האלטרוקסין, וחולים רבים יצאו מאיזון בעקבות מעבר לטיפול בתרופה גנרית. ד"ר קורץ מתריע כי לאחרונה יצאו לשוק עוד 3 תרופות גנריות שמחליפות טיפות לטיפול בגלאוקומה, זאת מבלי שבוצעה השוואה מחקרית בין תרופות המקור לתחליפים. "נוכח התוצאות העגומות, אנו צפויים לגלות שבשנים הקרובות יתעוורו חולי גלאוקומה רבים עקב היעדר איזון מתאים בלחץ התוך עיני וזאת בעקבות מעבר לתרופות גנריות. התוצאות ההרסניות של הנזק בחולים אלה יעלו לקופות החולים ולמשלם המסים מעל ומעבר ל'חיסכון' כביכול שהיה במעבר לתרופות אלו".

לפרטים נוספים על טיפול חדש - ניסוי קליני לסובלים מגלאוקומה.

בואו לדבר על זה בפורום גלאוקומה - בניהול העמותה לחקר בריאות העין.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום