סוכרת: הוסיפו קטניות לתפריט

(0)
לדרג

מחקר חדש: תפריט עשיר בקטניות עשוי לסייע לחולי סוכרת מסוג 2 לאזן את רמות הסוכר, להוריד את לחץ הדם ובאופן כללי להפחית את הסיכון למחלות לב

מאת: ד"ר עמית עקירוב

צריכה מוגברת של קטניות כחלק מדיאטה בעלת ערך גליקמי נמוך מביאה לאיזון רמות הסוכר בדם ולהפחתת הסיכון למחלות לב בחולים עם סוכרת מסוג 2, בהשוואה לדיאטה עתירת סיבי חיטה. כך לפי מחקר חדש שפורסם לאחרונה בכתב העת Archives of Internal Medicine.

במחקר השתתפו 120 איש שהיו תחת מעקב בין פברואר 2010 לאוגוסט 2011. כל המשתתפים סבלו מסוכרת מסוג 2 למשך לפחות חצי שנה, ונטלו תרופות למשך לפחות חודשיים לפני המחקר. המשתתפים חולקו באקראי לשתי קבוצות למשך שלושה חודשים. קבוצה אחת הקפידה על דיאטה דלת סוכר עם דגש על קטניות, הקבוצה השנייה שמה דגש על דיאטה עתירת סיבי חיטה.

בתחילת המחקר וכל שבועיים עד לשבוע 12 למחקר, המשתתפים ביקרו במרכז המחקר להערכת משקל, היקף מותניים, בדיקות דם בצום ולחץ דם. המשתתפים מילאו גם יומני תזונה.

נמצא כי ערכי HbA1c (המוגלבין מסוכרר) המשמשים להערכת איזון רמות הסוכר במהלך שלושת החודשים האחרונים ירדו בהיקף של 0.5% בקרב משתתפים בקבוצת דיאטה עתירת קטניות, בהשוואה לירידה של 0.3% עם דיאטה עתירת סיבי חיטה. החוקרים חישבו כי הסיכון למחלת לב כלילית עם דיאטת קטניות ירד ב-0.8%, בעיקר נוכח הירידה היחסית בלחץ דם סיסטולי, בהשוואה לקבוצה המקבילה (ירידה של 4.5 מ"מ כספית). בנוסף, בהשוואה לדיאטה עתירת סיבי חיטה (לחץ דם דיאסטולי ירד ב-3.1 מ"מ כספית; וקצב לב ב-3.1 פעימות לדקה).

החוקרים כותבים כי למיטב ידיעתם, זהו המחקר הראשון שהדגים ירידה בלחץ עם צריכת קטניות בחולים עם סוכרת מסוג 2. ירידה זו הייתה הרבה יותר בולטת מאחר שלחץ הדם הממוצע היה בטווח התקין כבר בתחילת המחקר.

בואו לדבר על זה בפורום סוכרת.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום