חיוך יפה הוא חיוך בריא

(0)
לדרג

רפואת השיניים עברה מהפך משמעותי, כאשר מי שתופס כיום את מרכז הבמה הם הטיפולים האסתטיים. גם כשמטרת הטיפול רפואית, הוא נעשה תוך חתירה לתוצאה אסתטית

מאת: מערכת zap doctors

בעשור האחרון עבר עולם רפואת השיניים תפנית משמעותית, והטיפולים המסורתיים פינו את מקומם לטובת טיפולים אסתטיים, או כאלה המשלבים גם ריפוי וגם שיפור אסתטי. השאיפה כיום היא לפה יפה, ולא רק בריא, וההתקדמויות הרבות בתחום מאפשרים לרופא השיניים לשלב בין השניים.

"בכל טיפול שיניים הנחוץ מבחינה רפואית יש היום גם התחשבות בצד האסתטי", אומר רופא השיניים ד"ר רם שמואל. "למעשה, רוב הטיפולים בשיניים נכללים כעת בקטגוריית טיפולי שיניים אסתטיים. גם אם הטיפול נועד לטפל בבעיה כלשהי בשיניים, הוא יבוצע ב'פזילה' תמידית לתוצאה אסתטית: שחזורים בשל עששת, כלומר סתימות, יבוצעו כיום מחומרים מורכבים שצבעם כצבע השן ולא מאמלגם שצבעו כסוף; למי שאיבד שיניים יחדירו שתלים, המאפשרים בנוסף להחזרת פונקציית הלעיסה גם אסתטיקה ברמה הגבוה ביותר; בניתוחים אורתוגנטיים, שמבוצעים בעיקר בשל בעיות בנשימה, יעמוד לעיני המנתח המראה הסופי של מיקום השיניים והלסתות אחת כנגד השנייה".

רפואת שיניים אסתטית
רפואת שיניים אסתטית

הכל מתחיל ונגמר באסתטיקה

לדברי ד"ר רם, גם בתיקוני מנשך שנעשים בצורה אורתודונטית או פרותטית, המטרה הראשונה היא אמנם תיקון הסגר, אך לנגד עיני הרופא המבצע אותם עומדת תמיד התוצאה הנאה. "התוצאה הסופית תישפט גם - ואולי בעיקר - על פי ההצלחה האסתטית", הוא אומר.

לצד ההתמקדות בתוצאות יפות בכל טיפול, הרופאים נדרשים היום יותר ויותר לביצוע של טיפולים שהם אסתטיים לחלוטין, וכל מטרתם היא לשפר את מראה הפה של המטופל ולהעניק לו חיוך צחור ושיניים ישרות ככל האפשר. "הטיפולים האסתטיים נפוצים מאוד כיום, וביניהן ניתן למצוא הבהרת שיניים, ציפויי שיניים, כתרים ללא בסיס מתכת, יישור שיניים אורתודונטי, החלפת כתרים בעלי שוליים כהים והחלפת שחזורים מסגסוגת הכסף והכספית (אמלגם) לחומרים מורכבים".

טיפול השיניים האסתטי הנפוץ ביותר הוא הבהרת שיניים. זהו טיפול המבוצע במרפאה, בבית או בשניהם, ומטרתו להבהיר את צבע השיניים. במסגרת הטיפול מוחדר מתחת לזגוגית השן חומר הבהרה שמיועד להבהיר את השכבה הראשונית הצמודה לזגוגית ולגרום למראה בהיר יותר. הטיפול במרפאה כולל לאחר מריחת החומר על השיניים גם הפעלת מקור חום או אור שמפעיל את החומר וגורם לו לחדור לשן. הטיפול בבית כולל שימוש בסד שרופא השיניים מכין למטופל. הסד עשוי מחומר אקרילי או סיליקוני המותאם במדויק ללסת המטופל המקבל לידיו גם מזרקי ג'ל המכילים חומר מלבין פעיל. על המטופל "להרכיב" את הסד למשך מספר שעות ביום למשך מספר ימים. ד"ר רם מציין ומדגיש כי תוצאות ההבהרה בכל השיטות הן לזמן קצוב ולובן השיניים יישמר למשך חצי שנה עד שנתיים.

דרך נוספת לקבלת מראה שיניים בהיר ולבן היא על ידי יצירת חזיתיות - ציפויי חרסינה המודבקים על החלק הקדמי של השן. לדברי ד"ר רם טיפול זה מתאים למי שלא יכול להשתמש בשיטות ההלבנה המסורתיות מסיבות שונות (ריבוי שחזורים, כתרים, ריבוי צבעים וכתמים). החזיתיות מודבקות על גבי השיניים ומסייעות לקבלת מראה שיניים צחור ואחיד, לצד סגירת מרווחים, תיקון פינות שבורות, תיקון חוסר סימטריה ועוד.

מותר "להקריב" שן בריאה

הדבר שמאפיין אולי יותר מכל את המעבר הגורף לכיוון האסתטיקה הוא השינוי שחל ביחסם של רופאי השיניים לפגיעה בשיניים בריאות תוך כדי הטיפול האסתטי. בעוד שבעבר כמעט אף רופא שיניים לא היה מוכן לפגוע בשן בריאה לשם טיפול אסתטי, כיום יותר ויותר רופאים מוכנים לשקול את הרעיון.

"כולנו למדנו שלא 'פוגעים' בשן בריאה לצורך אסתטי", אומר ד"ר רם. "ההתייחסות הזו הייתה נכונה ומקובלת לפני כשלושים שנה, כשהייתי סטודנט לרפואת שיניים, והיא נכונה ומקובלת גם כיום, אבל הגישה הרווחת היום מדברת על 'אינטגרציה'. כיום אנחנו לא מסתכלים על שיפור האסתטיקה כעל פגיעה במשנן הקיים, אלא כעל טיפול שיניים הדרוש למטופל כמו כל טיפול אחר. אם מטופל התבייש שנים לחשוף שיניים, ועכשיו, לאחר שעבר טיפול אסתטי לשיפור קו החיוך הוא מאושר ויכול לחייך ולצחוק בפה מלא, הרי שהטיפול בשיניים הצליח, גם אם היה כרוך בגרימת נזק מינימלי לשיניים בריאות.

"הדגש הוא על ניסיון לצמצם הנזק ככל הניתן, לצד השאיפה לתוצאה אופטימלית. כיום יש בידי רופא השיניים את הידע והאפשרות להסביר למטופלים מה נדרש על מנת להגיע לתוצאה המקווה, ולבחור ביחד איתם את הדרך אשר בה ה'נזק' לשיניים יהיה הקטן ביותר".

בואו לדבר על זה בפורום אורתודונטיה ומחייכים - יישור שיניים.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום