לידת בית: כך תעשו זאת נכון

(0)
לדרג

בעקבות הדיווח של בית חולים "וולפסון" על תינוקת שנולדה בלידת בית ונקלעה למצוקה נשימתית, הנה כל מה שצריך לדעת כדי ללדת בבית בצורה טבעית ובטוחה

מאת: יאנה גימפלביץ', מערכת zap doctors

תינוקת ממרכז הארץ הובהלה לבית חולים "וולפסון" בחולון, כשהיא סובלת ממצוקה נשימתית לאחר שנולדה בביתה, ללא פיקוח רפואי וללא מכשור מתאים. כך לפי הודעה שפרסם היום (ה') בית החולים. במחלקה לטיפול נמרץ הצליחו לייצב את מצבה של התינוקת, אך ד"ר יצחק ברלוביץ, מנהל המרכז הרפואי, הזהיר בעקבות המקרה מפני לידות בית. "עם כל הרצון ללכת לקראת ההורים בנושא הלידה הטבעית, מצב שבו מתרחשות לידות בית בהשגחה של מיילדת בלבד מהווה סיכון", מסר.

מבלי להיכנס לפרטי המקרה הספציפי, מבקשת אילנה שמש, מיילדת בית מוסמכת, מחברת הספר "ללדת הבית", להרגיע את הפאניקה. שמש, עם ניסיון של כ-26 שנים שבהן יילדה כאלף נשים בלידות בית, ועוד 6 אלף בבתי חולים, מבהירה כי מחקרים שנעשו בארץ ובעולם מוכיחים כי שיעור הסיבוכים בלידות בית מפוקחות הוא נמוך. "שיעור הלידות המסתיימות בניתוח קיסרי בלידות בית עומד על 2%, בעוד ששיעור הלידות שהחלו בבית החולים ומסתיימות בניתוח הוא כ-20%. לידות בית לרוב לא יכללו התערבויות רפואיות, לידה מכשירנית וכדומה. ודווקא מבחינת תמותה או תחלואה של היולדות או התינוקות, המספרים דומים, כלומר לידת בית בטוחה כמו לידה בבית החולים". הנתונים לגבי לידות בית בישראל, שאותם אוסף בשנים האחרונות הרופא המיילד, ד"ר אבנר שיפטן, עולים בקנה אחד עם תוצאות של מחקרים בעולם.

במדינות מערביות רבות, דוגמת קנדה, אנגליה, הולנד וגרמניה, לידות בית נפוצות יותר וממומנות על ידי המדינה, בניגוד למצב בישראל. כאן זכות הבחירה היכן ללדת לא מוחלטת, שכן יולדת המעוניינת לבחור בדרך טבעית יותר, תיאלץ לשלם מכיסה כ-5 אלף שקל. לידה בבית חולים, דרך אגב, יקרה יותר המוסד לביטוח לאומי משלם לבית החולים כ-8 אלף שקל עבור כל יולדת.

מיהן הנשים שבוחרות ללדת בבית?

בעיקר נשים שרוצות לחוות לידה טבעית, ללא משככי כאבים דוגמת אפידורל, טשטושים וזירוזים, ומי שמעוניינת למזער את ההתערבויות הרפואיות בבית החולים (אינפוזיה, הגבלת תנועה וכו'). רק נשים בריאות שהריונן תקין, מסבירה שמש, יכולות לשקול לידת בית. גם במקרה של תאומים או מצג עכוז של העובר, עדיף ללדת בבית חולים.

לידת בית היא לידה טבעית תוך שימוש רב בתנועה, אמצעים טבעיים לשיכוך כאבים כגון עיסוי ושימוש במים. יש הרבה השתתפות של דולות בלידות בית, הורי התינוק נמצאים בשליטה מלאה על התהליך ויש דגש על חוסר הפרדה מהאם אחרי הלידה. כמו כן בלידות בית מעודדים הנקה מיידית והנחה של התינוק מיד בתום הלידה על האם, דבר שמייצר קשר אם-תינוק ומעודד את כיווץ הרחם.

זה אולי לא מתאים לכל אחת, מסייגת שמש, אבל מי שרוצה ללדת בבית, בדרך כלל יודעת לעבר מה היא הולכת - מדובר בנשים שקוראות חומר רב, מתכוננות ללידה ולרוב שביעות הרצון שלהן מהלידה שעברו גבוהה יותר מהממוצע אצל יולדות בבתי החולים.

גיבוי רפואי למקרה של סיבוכים

על פי החוק בישראל, לידת בית צריכה להיות מלווה במיילדת מוסמכת בעלת רישיון ממשרד הבריאות, ניסיון בבית חולים וציוד רפואי. כמו כן, בין אם הלידה מתרחשת בבית היולדת או במקום אחר, היא צריכה להיערך במרחק נסיעה של חצי שעה מבית החולים לכל היותר.

"המיילדת צריכה לדעת לזהות מקרים חריגים ולדעת מתי לפנות לבית החולים ומתי צריך להתערב, אבל צריך גם לזכור שרוב הלידות מסתיימות בבית בשלום. למיילדת יש דופלר, מכשיר למעקב אחר הדופק של התינוק, אבל היולדת לא מחוברת כל הזמן למוניטור כפי שזה נעשה בדרך כלל בבית החולים".

לידת בית, אבל לא לבד

בכל מקרה, מדגישה שמש, לא מומלץ ללדת לבד בלי מיילדת פרטית. חשוב שהמיילדת תהיה מיומנת בהחייאה ושיהיה לה ציוד להחייאה, להפסקת דימום ולהכנסת עירוי גם אם אלו דברים שכמעט ולא נעשה בהם שימוש.

כך לצד קולות הקוראים לאסור לידות בית כליל, מציע ד"ר דוד קהלת, מנהל המחלקה לטיפול מיוחד ביילוד (פגייה) ב"וולפסון", סוג של פשרה; "ייתכן שבמצב הנוכחי, צריך לשקול התערבות של משרד הבריאות, לחייב זמינות של רופא יילודים להתערבות מהירה בנוהל לידת בית, אשר יהיה ב'היכון' עד לסיומה של הלידה המוצלחת".

בואו לדבר על זה בפורום לידה טבעית.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום