סוכרת: 10 מיתוסים על תזונה

(0)
לדרג

אסור לאכול פירות ואסור לשתות אלכוהול, מוצרים "ללא סוכר" הם בטוחים ואם אני מרגיש טוב סימן שהכל בסדר. להלן המיתוסים הנפוצים על תזונה לחולי סוכרת

מאת: בתיה אלימלך

למרבה הצער סוכרת היא מחלה נפוצה, ומיתוסים רבים שמקורם באמונות תפלות ובתרופות סבתא אופפים אותה. ויתור על מאכלים מסוימים או אכילה משולחת כל רסן מאחרים, במחשבה כי הם בטוחים, עלולים להפר את איזון הסוכר בגוף. זו הסיבה לכך שחשוב מאוד לקבל תפריט מסודר מגורם מקצועי. להלן המיתוסים הנפוצים על תזונה לחולי סוכרת.

1. לחולי סוכרת אסור לאכול פירות לא נכון

אם ערכי הסוכר עומדים בערכים שהגדיר הרופא, גם לחולה הסוכרתי מותר לאכול כ-2-3 מנות פרי, בדומה להמלצה לאוכלוסיה הכללית. עם זאת, ההמלצה היא לא לאכול יותר ממנת פרי אחת בארוחה ולהפריד את הפרי מארוחה שכללה מנות פחמימה רבות. אם ערכי הסוכר או הטריגליצרידים (שומנים בדם) הם גבוהים, יש להיוועץ בדיאטנית באשר לכמות הפירות היומית, שתיקבע באופן פרטני על פי מצבו של כל חולה.

2. מיץ רימונים מוריד ערכי סוכר לא נכון

בדומה לשאר מיצי הפירות, גם מיץ הרימונים מכיל כמות גבוהה מאוד של סוכרים פשוטים הגורמים לעלייה מהירה של ערכי הסוכר בדם. כיום אין תוסף או מזון כלשהו שהוכח כי הוא מוריד ערכי סוכר.

3. אלכוהול מעלה את ערכי הסוכר בדם לא נכון

להיפך, אלכוהול שנצרך בצורתו הנקייה גורם להפחתת היכולת של הכבד לייצר סוכר ועל כן יכול לגרום לירידה בערכי הסוכר. על כן ההמלצה היא לשתות במידה מתונה ולא על קיבה ריקה. ערבוב של אלכוהול עם מיץ או משקה אנרגיה ממותקים עלול לגרום לעלייה בערכי הסוכר, ועל כן יש חשיבות גדולה לניטור הסוכר סמוך לשתיית אלכוהול.

4. אכילת מזונות מטוגנים מעלה את ערכי הסוכר בדם לא נכון

שומן שנאכל בכמות מתונה מכיל כמות זניחה של פחמימות, ואם אינו מלווה במזון פחמימתי הוא לא מעלה בצורה ניכרת את ערכי הסוכר. כלומר, אם אכלתי צ'יפס, ערכי הסוכר שלי יעלו בעקבות תפוח האדמה, ולא בעקבות השמן שבו הוא טוגן. עם זאת, אכילה של כמות גדולה של שומן כגון 4 אבוקדו שלמים או כוס טחינה יכולים להשפיע על ערכי הסוכר במידה מסוימת.

5. כל התרופות לטיפול בסוכרת גורמות לעלייה במשקל לא נכון

כיום ישנן בשוק תרופות לטיפול בסוכרת שאף מסייעות לשמור על משקל גוף תקין. ברוב המקרים עודף המשקל נובע מצריכה מוגברת של קלוריות, מעבר לצרכים של הגוף, ומחוסר בפעילות גופנית.

6. אם אין תופעות לוואי בערכים נמוכים של סוכר אין נזק לא נכון

ערכי סוכר נמוכים - היפוגליקמיה - גורמים למחסור של סוכר במוח, וזה הגורם העיקרי לפגיעה בתאי המוח ובתפקודו התקין אם תדירות המקרים גבוהה.

7. אם אני לא מרגיש ערכים גבוהים של סוכר, לא נגרם לגוף נזק לא נכון

ערכי סוכר גבוהים שאינם מאוזנים עלולים לגרום לנזקים רב מערכתיים באיברים שונים בגוף והפגיעה היא לעתים קשה ובלתי הפיכה. לכן, גם אם אין תופעות לוואי, יש להימנע מהגעה לערכי סוכר גבוהים בתדירות גבוהה.

8. אם ערכי הסוכר שלי נמצאים בטווח התקין, אין צורך לנטר סוכרים לא נכון

אחת הדרכים החשובות ביותר לשימור על ערכי סוכר מאוזנים היא הניטור העצמי. אמנם ככל שהאיזון טוב יותר, כך תדירות הניטור המומלצת יכולה לרדת, אך עדיין חשוב לנטר את הסוכר בשעות שונות ביום. זאת על מנת "לשמור את היד על הדופק" ולמנוע מצבי קיצון של סוכרים.

9. מוצרים ללא סוכר אינם מעלים את ערכי הסוכר בדם לא מדויק

מוצרים ובעיקר מאפים המכילים תחליפי סוכר גם הם מכילים פחמימות ולעתים מורכבים מקמח לבן או מפחמימות אחרות, ועל כן עלולים להעלות את ערכי הסוכר. לכן חשוב לצרוך גם מוצרים שהינם ללא סוכר במתינות.

10. ממתיקים מלאכותיים מזיקים יותר מאכילת סוכר לא נכון

אכילת דברי מתיקה מעלה באופן מיידי את ערכי הסוכר ומשפיעה על האיזון הכללי של חולה הסוכרת. כיום ישנם תחליפי סוכר שנחקרו והוכחו כבטוחים ועדיפים על צריכת סוכר. כמובן שגם אותם מומלץ לצרוך במתינות.

הכותבת היא דיאטנית קלינית מומחית לסוכרת, האגודה הישראלית לסוכרת. מידע נוסף ניתן למצוא באתר האגודה. אין בהמלצות אלו תחלופה להתייעצות עם הצוות הרפואי.

בואו לדבר על זה בפורום סוכרת והשמנה.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום