סרטן השד:

(0)
לדרג

אחת משבע נשים תחלה בסרטן השד במהלך חייה, אבל יש מה לעשות כדי לשפר את הסיכויים שזו לא תהיי את. הנה עשר עצות קלות ליישום, שיכולות לעשות שינוי עצום

מאת: ד"ר ערן שרון

סרטן השד הוא הסרטן הנפוץ ביותר בקרב נשים ברחבי העולם. לפי הסטטיסטיקה המעודכנת, אחת מכל שבע נשים תחלה בסרטן השד במהלך חייה. יותר מ-4,000 חולות חדשות מאובחנות בישראל מדי שנה, וכ-900 נפטרות מהמחלה. שיעורי התחלואה הגבוהים נובעים בין היתר מאורח החיים המערבי המתאפיין בתזונה מתועשת, השמנת יתר, העדר פעילות גופנית, סטרס, חשיפה לזיהום אוויר, הולדה בגיל מאוחר, ירידה במספר הלידות, הימנעות מהנקה ועוד. יחד עם זאת, ועל אף הנתונים המבהילים, חשוב לדעת שסרטן שד אינו גזירת גורל. באמצעות שינויים באורח החיים ניתן להפחית את הסיכון לחלות בסרטן השד ובמקרים רבים אף למנוע את המחלה כליל. להלן 10 עצות הזהב שיסייעו לכן להישאר מחוץ לסטטיסטיקה:

סרטן השד
סרטן השד

1. בצעי פעילות אירובית: העדר פעילות גופנית ועודף משקל אחראיים לכ-10%-30% ממקרי סרטן השד. נמצא שנשים המבצעות פעילות אירובית לאורך זמן נהנות ממערכת חיסונית חזקה יותר וחולות פחות בסרטן השד. בצעי פעילות גופנית ארובית כגון הליכה, ריצה או שחייה במשך 30-60 דקות ביום לפחות.

2. שמרי על משקל גוף תקין: הקפידי על מסת גוף (BMI)ברמות שבין 18.5-24.9 ועל היקף מותניים מתחת ל-88 ס"מ. רמות גבוהות של אסטרוגן עלולות לעודד התפתחות תאים סרטניים. ירידה במשקל תורמת להפחתת תאי שומן המפרישים אסטרוגן, ומכאן גם להורדת הסיכוי לפתח סרטן שד.

3. הגבילי את צריכת האלכוהול: צריכת של יותר מ-20 גרם אלכוהול ביום מגבירה את הסיכון לחלות בסרטן השד בכ-30%. הגבילי את הצריכה שלך למקסימום משקה אחד ביום (כ-15 גרם), והעדיפי יין אדום העשיר בנוגדי חמצון למיניהם. נמצא כי צריכה מתונה של יין אדום (כוסית אחת ביום) מפחיתה את הסיכויים לחלות בסרטן השד.

4. הפחיתי את החשיפה לאסטרוגן: ההורמון אסטרוגן מעודד שינויים היסטולוגיים (רקמתיים) במבנה השד. הסיכון לחלות בסרטן השד גדל ככל שהאישה נחשפת לרמות גבוהות יותר של אסטרוגן במהלך חייה. נשים שיולדות בגיל מאוחר יותר, חוות פחות לידות ואינן מניקות, חשופות יותר לאסטרוגן. כדי להפחית את רמות האסטרוגן בגוף מומלץ להניק לפחות עד גיל חצי שנה (נמצא כי אמהות שהניקו הן בעלות סיכון נמוך יותר לפתח סרטן שד).

בנוסף, מומלץ להימנע מצריכת מזונות עתירי שומן ולהפחית צריכת מזונות מן החי כמו בשר, עוף או ביצים העשירים באסטרוגן. ידוע כי אחד הגורמים המרכזיים לסרטן השד הוא rBGH הורמון גדילה הניתן לפרות כדי להגדיל את תפוקת החלב. העדיפי מוצרים אורגניים נטולי הורמונים, המכילים רמות נמוכות יותר של אסטרוגן.

5. שני את תזונתך: הקפידי על תזונה עתירת סיבים תזונתיים (פירות, ירקות ודגנים מלאים). תזונה עתירת סיבים תורמת להסדרת מערכת העיכול ומסייעת לגוף להיפטר מעודפי אסטרוגן בהפרשות הצואה. נמצא כי היא מפחיתה את הסיכוי לחלות בסרטן השד ביותר מ-50%. העדיפי ירקות ממשפחת המצליבים (כרוב, כרובית או ברוקולי) - הם עשירים בחומרים החוסמים את קולטי האסטרוגן ומאיטים את פעולתו. שתי תה ירוק הוא מפחית את רמות האסטרוגן בגוף ומונע היווצרות תאים סרטניים. אכלי אגוזי מלך הם עשירים באנטי אוקסידנטים ובפיטוסטרולים ונמצא כי צריכתם עשויה להקטין באופן משמעותי את הסיכון לסרטן השד. צרכי מוצרי סויה. הם עשוים להפחית את הסיכוי לחלות בסרטן שד פולשני. הוסיפי לתפריט סיבי פשתן ודגי ים (העשירים באומגה 3). הוסיפי שמן זית - הוא מפחית את הצפיפות הממוגרפית של השד, שעלולה להוביל לסרטן. השתמשי בכורכום - אנטי אוקסידנט רב עוצמה שמנקה את הגוף מאסטרוגן ומפחית את הסיכון לחלות בסרטן השד.

6. שתי יותר קפה: נמצא כי שתיית 3-4 כוסות קפה ביום עשויה להפחית את הסיכון להתפתחות סרטן השד או לדחות את התפתחות הגידול, זאת היות שהקפאין מונע ומעכב התפתחות תאים סרטניים ואף מכיל רכיבים המעודדים את הגוף לייצר מינונים טובים יותר של אסטרוגן.

7. קחי אספירין: נטילת אספירין על בסיס יומיומי מפחיתה את הסיכוי להתפתחות סרטן שד בשיעור של
16%-20%, כך על פי מחקרים שנערכו בנושא. מומלץ כמובן להיוועץ קודם לכן ברופא.

8. קחי ויטמין D: נמצא כי חסר בוויטמין D עלול לגרום להתפתחות סוגים מסוימים של סרטן, ביניהם סרטן השחלות וסרטן השד, וכי נטילת 1,000 יחידות בינלאומיות של ויטמיןD ביום מפחיתה בכ-50% את הסיכון להתפתחות המחלות הללו. ניתן לצרוך את הוויטמין כתוסף או באמצעות חשיפה מתונה לשמש, מזונות מועשרים וצריכת מוצרי חלב כמו גבינות ויוגורט.

9. הפחיתי חשיפה לכימיקלים מזהמים: זיהום אוויר מכלי רכב ושימוש מרובה בחומרי ניקוי עלולים להביא לפגיעה בקוד הגנטי, לשבש את חלוקת התאים ולהגביר את הסיכון לסרטן השד.

10. הפחיתי את רמות הסטרס בחייך: נמצא כי נשים רגועות ושלוות יותר חולות פחות בסרטן השד, זאת לאור העובדה שקיים קשר ישיר בין רמת הסטרס בחיינו ובין עמידותה של מערכת החיסון שלנו. לחץ מדכא את המערכת החיסונית ומגדיל את הסיכוי לפתח מחלות שונות ובהן סרטן השד.

הכותב הוא מומחה לכירורגיית שד ומנהל תחום השד בבילינסון ובמרכז סרג'יקר לכירורגיה אונקולוגית

בואו לדבר על זה בפורום סרטן השד.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום