להקדים תרופה למכת הקור

(0)
לדרג

בסוף החורף יגיע, וכשהוא יבוא יצטרפו אליו כל האורחים המוכרים: וירוסים, חיידקים, נזלות ושיעולים. רגע לפני שזה קורה, כדאי לעשות סדר בארון התרופות

מאת: אילן שקד

החורף אמנם מתעכב השנה יותר מהרגיל, אבל אין ספק שזה עניין של ימים עד שהקיץ הארוך ייגמר סוף סוף ויפנה את מקומו לעונה הקרה והגשומה. הימים החמימים האחרונים הם הזדמנות מצוינת לעשות סדר בארון התרופות, להיפטר מתרופות שפג תוקפן ולהצטייד בתכשירים למניעת מחלות חורף ולטיפול בסימפטומים שונים כמו נזלת שיעול וחום.

מרבית מחלות החורף נגרמות על ידי נגיפים (וירוסים), ובמקרים אלה ניתן פשוט לטפל בתסמינים עד שהווירוס יעבור. עם זאת, חלק מהמחלות נגרמות על ידי חיידקים, ובמקרים כאלה יש צורך בטיפול אנטיביוטי. דלקות ריאה ושקדים וגם התקררויות ויראליות שכיחות יותר בחורף מכיוון שאנו נוטים להתקבץ יותר יחד, החדרים פחות מאווררים וההדבקה מתרחשת ביתר קלות. אוורור של הבית או של המשרד ושמירה על כללי היגיינה יסייעו לנו להגן על עצמנו, וארון תרופות מצויד יאפשר לנו להתמודד טוב יותר עם הווירוסים והחיידקים השונים. בנוסף, חשוב לחזק את המערכת החיסונית כטיפול מונע, מה שעשוי להפחית הידבקות במחלות שונות. לשם כך ניתן להשתמש בוויטמינים ומינרלים שונים המחזקים את המערכת החיסונית.

ארון תרופות
ארון תרופות

אז מה כדאי שיהיה בבית?

ילדים ותינוקות

תרופה להורדת חום: כדאי שיהיו בארון התרופות סירופ או נרות לילדים להורדת חום. במקרה של הקאה או פליטה ניתן להשתמש בנרות או בפראצטמול בטיפות.

מי מלח להקלת גודש באף: ילדים רבים ותינוקות במיוחד סובלים בחורף מהתקררות ונזלת. דרך יעילה להקל עליהם היא באמצעות תכשיר טבעי, ולכן מומלץ להצטייד בתרסיס מי מלח דוגמת "אוטריוויני" לניקוי מערות האף וטיפול בגודש.

מכשיר אדים: זהו אינו מוצר שנכנס בארון התרופות, אבל מומלץ שיהיה בכל בית. שימוש במכשיר אדים נפוץ בעיקר לילדים, אך אין סיבה לא להשתמש בו גם בקרב מבוגרים - העלאת הלחות במהלך החורף באמצעות מכשיר אדים היא דבר בריא לכל אנשי הבית. מכשיר אדים קרים יכול לפעול 24 שעות ברציפות, אינו גורם לעיבוי מים, ומתאים בעיקר במקרים של אלרגיה נשימתית ולטיפול בסטרידור.

מכשיר אינהלציה: מיועד לטיפול במקרים קלים של נזלת באמצעות מי מלח, או לטיפול בילדים שסובלים מצפצופים ושיעול באמצעות תרופות הניתנות על ידי הרופא. בדקו האם המכשיר ידידותי למשתמש מבחינת הגודל והצורה. קיימים היום בשוק מכשירים בצורות החביבות על ילדים, כמו צורת הכלבלב במכשיר האינהלציה של לייף. העדיפו מכשיר שאינו כבד ומסורבל לתפעול, שזמן הפעולה שלו קצר יחסית, וכן בחרו במכשיר שקט.

ערכה למשטח גרון ביתי: בבתי המרחקת נמכרות כיום ערכות ביתיות של משטח גרון, המאפשרות לדעת תוך מספר דקות אם מדובר בזיהום חיידקי המצריך אנטיביוטיקה או שמא בזיהום ויראלי. הבדיקה לא מחליפה בדיקת רופא - מומלץ להגיע עם האריזה לקופת החולים ולתת לרופא או לאחות לבצע את הבדיקה, כדי לא לחכות מספר ימים עד שתגיע תרבית מעבדה.

מבוגרים

משכך כאבים ומוריד חום: התרופות משככות החום והכאבים נחלקות לשתי קבוצות עיקריות: פראצטמול (פראמול, אקמול, דקסמול) ואיבופרופן (נורופן, אדויל, איבופרופן). במקרים שבהם יש קושי בהורדת החום ניתן לשלב בין תרופות משתי הקבוצות.

לכסניות לכאב גרון: קיימים שני סוגים עיקריים - לכסניות על בסיס טבעי, ותרופות הנמכרות ללא מרשם. התרופות מכילות בדרך כלל חומר מאלחש מקומי להקלת הכאב וחומרים לחיטוי הגרון. הלכסניות על בסיס טבעי מכילות מרכיבים טבעיים, כגון תמצית פרי הסמבוק השחור שהוא בעל תכונות אנטי ויראליות, פרופוליס שהוא בעל תכונות אנטי בקטריאליות, תמצית קורנית (מכייח) ומרווה שהיא בעלת אפקט חיטוי.

טיפות, תרסיס או ג'ל להקלת גודש באף: קיימים מגוון תכשירים בטיפות, בתרסיס או בג'ל שגורמים לכיווץ כלי הדם באף. השימוש בתכשירים אלה הוא לתקופה של 3-4 ימים בלבד. בנוסף ניתן להשתמש בתרסיס מי מלח או מי ים לניקוי מערות האף וטיפול בגודש.

תוספים טבעיים

ויטמין C: ויטמין C הוא נוגד חמצון חשוב שמפחית את האפקט ההרסני של הרדיקלים החופשיים בגוף ויכול לשחזר אנטיאוקסידנטים אחרים כמו ויטמין E. כל אלה משפיעים לטובה על התפתחות תהליכי מחלה, ולכן חשוב מאד לשמור על רמה נכונה של הוויטמין בדם. תכונה חשובה נוספת של ויטמין C היא גירוי מערכת החיסון. הוא משפיע על תאים רבים הקשורים למערכת החיסון, ולכן טוב בזמן הצטננות ואלרגיה. מינון מומלץ לקראת החורף למבוגרים - עד 1 גרם ביום של ויטמין C. מרבית התוספים למבוגרים מגיעים במשקל של 500 מ"ג או 1,000 מ"ג. לאנשים הסובלים מצרבות וחומציות יתר בקיבה מומלץ לבקש מהרוקח ויטמין C לא חומצי . לוויטמין C יש אפקט משתן ולכן חשוב להרבות בשתייה כשלוקחים אותו.

אבץ: מינרל המסייע להתפתחות וגדילה, וכן לחיזוק המערכת החיסונית. האבץ מסייע לתאי הדם הלבנים להילחם בחיידקים ובווירוסים. בחורף מומלץ ליטול אבץ לטיפול בהצטננות, שפעת, כאבי גרון וזיהומים, כאשר המינון המומלץ הוא 15-25 מ"ג ליום. תוסף האבץ מומלץ גם לספורטאים או לאנשים שסובלים מהזעת יתר, שכן הוא מופרש החוצה בזיעה, וכן לחולים במחלות אוטואימוניות (פסוריאזיס, קרון, קוליטיס כיבי ועוד). את האבץ יש ליטול לפני השינה ובנפרד מכל תוסף אחר.

פרופוליס: זהו חומר טבעי בעל סגולת ריפוי רבות, הנאסף מכוורות דבורים ומכונה "האנטיביוטיקה של הטבע". הפרופוליס מסייע בריפוי זיהומים שנוצרים עקב חיידקים ופטריות ובריפוי מחלות שנגרמות על ידי וירוסים. ניתן לצרוך אותו במגוון צורות: טבליות לבליעה, משחות לעור, שפתונים, תרסיסי פה, כדורי מציצה, משחת שיניים ועוד.

אכיניצאה: מכילה מרכיבים המעלים את ספירת תאי הדם הלבנים, הלימפוציטים והמאקרופאג'ים המסייעים בחיזוק המערכת החיסונית, וכן מעלה את ריכוז האינטרפרון. החומר מופק מגבעול ושורש ומסייע לטיפול בשפעת ומחלות חורף. את האכיניצאה יש ליטול 3-4 פעמים ביום למשך שבועיים ולמניעה של מחלות יש ליטול לתקופת זמן ממושכת יותר. האכיניצאה אינה מומלצת לנשים בהיריון ולמיניקות.

סמבוק שחור: משפיע לטובה על פעילות מערכת החיסון. החומר הפעיל מופק מהפרח עצמו, מהעלים ומהפירות ומסייע לטיפול בכאבי גרון, הצטננות, הרפס בשפתיים ושפעת. מומלץ מאוד לטיפול בקרב ילדים ותינוקות מאחר שרעילותו של הצמח נמוכה ביותר.

חשוב להדגיש כי חולים במחלות כרוניות ואנשים הנוטלים תרופות חייבים להתייעץ עם רופא ורוקח לפני לקיחה של תוספי תזונה.

הכותב הוא רוקח ומנהל מחלקת סחר בית מרקחת וטבע ברשת סופר-פארם

בואו לדבר על זה בפורום תרופות ורוקחות.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום