סרטן ראש-צוואר: אין מודעות

(0)
לדרג

למרות שמדובר בסרטן השישי בשכיחותו, סקר חדש מגלה כי 80% מהציבור לא שמעו על סרטן ראש-צוואר. התוצאה עגומה: אבחון מאוחר מוביל לפגיעה בסיכויי ההישרדות

מאת: ד"ר אהרון פופובצר

דווקא מחלת הסרטן השישית בשכיחותה, סרטן ראש-צוואר, אינה נמצאת במודעות הציבור הרחב בכלל ובקרב קבוצת הסיכון בפרט. בסקר שנערך לאחרונה על-ידי חברת רותם TRI נמצא שכ- 80% מהנשאלים לא שמעו על סרטן זה. מדובר בממצא מטריד ביותר מכיוון שבהיעדר מודעות למחלה, בוודאי שאין מודעות לגורמי הסיכון או לחשיבות האבחון בשלבים מוקדמים.

סרטן ראש-צוואר מכיל קבוצת של מחלות ממאירות הפוגעות ברקמות באזורי הראש והצוואר ועלול להתבטא בגידולים בבית הבליעה, במיתרי הקול, בלוטות הרוק, החך, הלשון, השפתיים, האף ועוד. גורמי הסיכון העיקריים כוללים בעיקר עישון, אלכוהול וחשיפה לווירוס הפפילומה האנושי (HPV). גורמים אלו ניתנים למניעה, ולכן העובדה שרוב הנשאלים אינם קושרים גורמים אלו למחלה מגבירה את הסיכון ללקות בה. רוב הנשאלים 97.2%)) קשרו עישון לסרטן ריאות, ובצדק, אך רק 58.3% קשרו את העישון לסרטן ראש צוואר. המודעות לווירוס הפפילומה האנושי, האחראי על12% ממקרי סרטן ראש-צוואר וכ-3% ממקרי סרטן חלל הפה והגרון, נמוכה אף יותר. וירוס הפפילומה המועבר על-ידי מגע מיני התקבע במודעות הציבור בעיקר כמחולל סרטן צוואר הרחם. על-פי הסקר, רק 15.2% ידעו שמין אוראלי יכול להוות סכנה לסרטן ראש-צוואר.

סרטן ראש צוואר
סרטן ראש צוואר

אבחון מוקדם מציל חיים

החשיבות שבגילוי מוקדם של סרטן ראש-צוואר היא מכרעת בכל הנוגע להישרדות של החולה והן לדרכי הטיפול במחלה. מחקרים מוכיחים שכאשר המחלה מאובחנת בשלביה הראשונים סיכויי הריפוי עומדים על 80%-90% והטיפול פשוט יחסית, אך למרבה הצער כ-60% מהחולים מאובחנים בשלב מאוחר שבו כבר פרצה מחלה מקומית מתקדמת ויש צורך בטיפול אגרסיבי ושיעור ההישרדות נמוך משמעותית. בדיקה לגילוי סרטן ראש צוואר מתבצעת אצל רופא אף אוזן גרון, אשר נעזר באמצעי הדמיה במידת הצורך.

עם זאת, אחת הדרכים לזהות חשד לגידול באזור ראש-צוואר היא בזמן בדיקה שגרתית אצל רופא השיניים, שכן הוא יכול לזהות כיבים או פצעים בחלל הפה, בסיס הלשון או השקד. אך מנתוני הסקר עולה שרק כשליש מהנשאלים יודעים שרופא שיניים יכול לסייע בתהליך האבחון של סרטן הראש-צוואר. נתון מדאיג עוד יותר הוא שרק 2% עברו אבחון מוקדם על-ידי רופא השיניים שלהם.

כאמור, ככל שאבחון המחלה נעשה מאוחר יותר, כך הטיפול בה הופך קשה יותר. הטיפול בסרטן ראשצוואר בשלב מוקדם הינו פשוט יחסית וניתן בעזרת קרינה בלבד או לחלופין הוצאת הגידול. בשלבים יותר מתקדמים מנסים בדרך-כלל שילובים של קרינה וכימותרפיה ולעתים שילובים של ניתוח, קרינה וכימותרפיה.


השילוב המנצח

ככל שהמחלה מאובחנת מוקדם יותר, כמו ברוב מחלות הסרטן, סיכויי ההישרדות גבוהים יותר ולא פחות חשוב הטיפולים יעילים וסבילים יותר. שטח ההקרנות אצל חולים המאובחנים בשלבים מוקדמים של המחלה יהיה קטן יותר ופחות איברים חיוניים ייפגעו במהלך הטיפול. כאשר המחלה מאובחנת בשלבים מאוחרים יותר, עולה הצורך בהקרנת אזורים נרחבים וסכנת הפגיעה באיברים חיוניים גדלה. כך למשל, אם במהלך ההקרנה יש צורך בפגיעה בכל בלוטות הרוק הגדולות, יסבול החולה מיובש בפה, דימום, כאבים ועששת. הטיפולים המשולבים של קרינה וכימותרפיה מלווים בתופעות לוואי וההערכות הן שכ-30% מהחולים מפסיקים אותם בשל אי סבילות ורעילות וכך עולה הסיכון לחייהם.

בשנים האחרונות נעשה שימוש גם בטיפול משולב עם תרופות ביולוגיות כגון ארביטוקס שעובדת על רצפטורים ספציפיים ואינה פוגעת בכל התאים. נמצא ש-45.6% מהחולים שקיבלו טיפול משולב (קרינה וביולוגי) שרדו 49 חודשים, לעומת 36.4% מהחולים שטופלו בקרינה בלבד ושרדו 29.3 חודשים בלבד.

הטיפול המשולב הוכח כמשפר איכות חיים שכן הוא מפחית את תופעות הלוואי ללא פגיעה ביעילות, עובדה שיש בה חשיבות רבה לחולים אשר מתמודדים מדי יום עם המחלה וההשלכות הטיפוליות המורכבות שלה. לכן בחלק מהחולים עם מחלה מתקדמת ניתן להחליף את הטיפול הכימותרפי בטיפול ביולוגי.

הכותב עובד במרכז דוידוב לסרטן, מרכז רבין, קמפוס בילינסון

בואו דלבר על זה בפורום אף אוזן גרון וניתוחי ראש צוואר.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום