שתלים: ממשיכים ללעוס באותו צד

(0)
לדרג

ממש כפי שלרובנו יש יד דומיננטית, יש לנו צד אחד שבו אנו בוחרים ללעוס. מחקר ישראלי חדש מצא כי גם לאחר השתלה דנטלית, אנו לא משנים את העדפתנו

מאת: מערכת zap doctors

גם לאחר השתלת שתלים דנטליים, אנו לא משנים את הצד שבו אנו רגילים ללעוס. כך על פי מחקר חדש, שנערך לאחרונה בבית חולים "בילינסון" בשיתוף בית הספר לרפואת שיניים באוניברסיטת תל אביב.

הרקע למחקר הוא הצורך למנוע עומס יתר של השתלים הדנטליים על שרירי הלסת, לאחר התאמת השחזור הסופי הכולל שתלים. החוקרים סברו בתחילה שהמטופלים ישנו את הרגלי הלעיסה, אך הממצאים המפתיעים הראו את ההיפך: המטופלים לא שינו את צד הלעיסה המועדף עליהם, זאת למרות נוכחותם של שתלים העלולים לגרום לאי נוחות מסוימת. עוד נמצא כי קיים קשר מובהק בין העדפת צד הלעיסה לבין איברים דומיננטיים אחרים בגופנו, דוגמת יד, רגל, עין ואוזן.

כל משתתפי המחקר, בעלי שתלים וכאלה שאין להם שתלים, עברו סדרת בדיקות על מנת לבחון מהו הצד הדומיננטי אצלם, כפי שזה בא לידי ביטוי בהעדפות השימוש בידיים, רגליים, עיניים ואוזניים. נמצא כי גוף זר בחלל הפה לא משנה את הצד שבו אנו מרבים ללעוס, וכן כי קיים קשר מובהק בין צד הלעיסה הדומיננטי לבין איברים אחרים דומיננטיים בגוף. הימצאותם של השתלים לא השפיעה על ההעדפה לצד מסוים - המטופלים המשיכו ללעוס בהתאם לצד הדומיננטי מיום היוולדם.

"מדי שנה עוברים עשרות אלפי אנשים בישראל טיפול משקם הנתמך על ידי שתלים דנטליים, ולכן חשוב שמידע על העדפת צד הלעיסה (הצד הדומיננטי) יהיה חלק מהבדיקה השגרתית לפני ביצוע שיקום נתמך שתלים", מסביר פרופ' גבריאל צ'אושו, ראש מחלקת פה ולסת בבית החולים. "הדבר חשוב כדי לתכנן באופן מיטבי את הליך ההשתלה. אם השתל מותקן בצד הדומיננטי, יוכל הרופא לתכנן עומס מופחת כדי לאפשר לעיסה יעילה".

בואו לדבר על זה בפורום שיקום הפה ושתלים דנטליים.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום