אמצעי מניעה: מה צופן העתיד

(0)
לדרג

ג'ל שמורחים על הגוף, זריקה פעם בשנה, גלולה שמדכאת את ייצור הזרע ועוד. האם אמצעי המניעה שיופיעו בעתיד הקרוב יפחיתו את מספר ההריונות הלא רצויים?

מאת: ד"ר ליאורה אברמוב

לו הייתם צריכים לשים את האצבע על המהפכות ששינו את פני האנושות בדורות האחרונים, סביר להניח שלא הרחק מהכדור הגדול הנחיתה על הירח, היה ניצב כדור קטן בהרבה הגלולה למניעת היריון. רגע הופעתה בשווקים באמצע שנות ה-50' של המאה ה-20 שינה את העולם וגרם למהפכה עצומה. הנשים שלטו מעתה בגופן ובחייהן ותיכננו את חיי המין והמשפחה, מה שיצר מהפכה חברתית והשפיע כמובן על תפקודן והתנהגותן בתחומי חיים אחרים.

אלא שחצי מאה עברה, הגלולה היא עובדה קיימת ולצדה מגוון אמצעי מניעה חדשים, ועדיין - למרות הזמינות, הידע והאפשרויות - כמות ההריונות הלא רצויים בקרב נשים צעירות בחברה המערבית עצומה ומגיעה למיליוני הפלות בשנה ברחבי העולם, מה שמשאיר את החוקרים מעט מבולבלים.
מחקרים שעסקו בנושא מצאו כי הסיבות להריונות הלא רצויים שונות בקרב צעירות לעומת נשים מבוגרות: אצל הנערות מדובר בחוסר ידע, ואילו בקרב נשות קריירה או אמהות לילדים העומס הגדול בחיי היומיום גורם להן לפספס מדי פעם גלולה, דבר המפחית את היעילות של אמצעי המניעה.

הנשים הקרייריסטיות והאמהות העסוקות של האלף השלישי רוצות אמצעי מניעה נוח וקל לשימוש, שיכיל את הכמות הקטנה ביותר של הורמונים, שיאפשר נטילה של פעם בחודש לכל היותר, שלא יגרום להשמנה, לשינויי מצברוח או תופעות לוואי אחרות, ובקיצור שיהיה עם אפקט מקסימלי וטרחה מינימלית. מה מתרחש כבר כיום בשוק אמצעי המניעה ומה צופן לנו העתיד?

אמצעי מניעה
אמצעי מניעה

אמצעי מניעה חדישים

גלולות פרוגסטרון: אמצעי נוח ועדיין פופולרי שמיועד למי שמקפידה לקחת את הכדור מדי יום. גלולות על בסיס פרוגסטרון בלבד ניתנות כיום לנשים מיניקות שאסור להן ליטול אסטרוגן, לנשים עם בעיות של קרישיות יתר או לנשים שהאסטרוגן גורם להם לתופעות לוואי. חלק מהנשים נמנעות כיום משימוש בגלולה זו בשל ההורמונים שהיא מכילה או כיוון שיש ליטול אותה מדי יום, הגלולה מחייבת מרשם רופא יכולה לגרום לדימומים לא סדירים ועד להפסקת המחזור לגמרי.

מדבקות: מדביקים על הזרוע או הבטן, ושוכחים לשבוע, מה שיותר נוח מנטילה יומית. יש יתרון במעבר ההורמונים ישירות למחזור הדם תוך מעקף של מערכת העיכול, מה שאומר שימים של שלשול או הקאה או אפילו נטילת אנטיביוטיקה לא משפיעים על ספיגת הורמונים. החיסרון: המדבקה עלולה להינתק, אם כי במקרים נמוכים, ואם שוכחים להחליף מדבקה, היא הופכת את המצב לפחות בטוח, בדומה לגלולה.

נובה רינג: טבעת נרתיקית עשויה סיליקון דק, בקוטר 5 ס"מ, שקופה וגמישה המוחדרת לנרתיק אחת לחודש בהחדרה פשוטה וקלה, ללא צורך בביקור אצל רופא הנשים. משחררת הורמונים במינון נמוך יותר מכל אמצעי מניעה אחר הקיים בשוק כיום. ההורמונים נספגים למחזור הדם ישירות דרך הנרתיק (ולא דרך מערכת העיכול בדומה לגלולה), כך שבמידה שקיימות בעיות הקשורות במערכת העיכול (הקאה, שלשול) ספיגת ההורמונים אינה נפגעת. שומרת על מחזורים סדירים, וכיוון שיש להחליפה רק אחת לחודש, היא נוחה מאוד לצעירות קרייריסטיות, לנשים עסוקות ולאמהות טרודות.

זריקת פרוגסטרון: ניתנת אחת לשלושה חודשים ומאפשרת קיום יחסי מין בטוחים ללא צורך לקחת גלולה כל יום. מכילה פרוגסטרון בלבד ולכן מתאימה לנשים שלא יכולות לקחת גלולות עם אסטרוגן. תופעות לוואי: יכולה לגרום לדימומים לא סדירים ואפילו להפסקת הווסת.

קונדום נשי: מזכיר במראהו את הקונדום הגברי ומעט רחב ממנו. מוחדר לנרתיק לפני קיום יחסי המין, כשמבחוץ נותרים שוליים רחבים המאפשרים הגנה נרחבת מפני מחלות מין ופליטות זרע. מאפשר לנשים לא להסתמך על הגברים. מאידך, עלול לפגום בספונטניות ואולי גם בהנאתן של הנשים.

אמצעי המניעה העתידיים

פיתוח של אמצעי מניעה אורך 12-15 שנה. מדענים שוקדים כיום על פיתוח גלולה על בסיס חומרים לא הורמונליים אלא טבעיים, אשר יורידו משמעותית את תופעות הלוואי. במקביל מנסים לאתר את הגן האחראי לפוריות במטרה לאפשר חסימה שלו באמצעות חומרים שונים כל עוד אין רצון להרות. גם אמצעי המניעה ה"סטנדרטיים" ישתפרו מאוד בעתיד הם יהיו נגישים יותר, טווח הנטילה שלהם יגדל, החומרים יהיו יותר ידידותיים לגוף, וניתן יהיה למצוא אותם בין מוצרי המדף מה שיחסוך את זמן ההגעה לרופא. הנה כמה דוגמאות:

ג'ל למניעת הריון: מדובר בקרם שיכיל מינון מזערי של פרוגסטין ואסטרדיול (סוג של אסטרוגן), אשר בעת מריחה ידכא את הביוץ. ההערכה היא שהג'ל צפוי להיכנס לשימוש בחמש השנים הקרובות.

טבעת שנתית: דומה בפעילותה לטבעת הנובה רינג (שכבר מצויה בשימוש). מוחדרת בקלות לנרתיק ומשחררת פרוגסטרון ואסטרוגן סינתטי אתינלאסטרדיול, אלא שבמקרה זה ניתן יהיה להשתמש באותה טבעת במשך שנה.

זריקה: בדומה לחיסון נגד שפעת, ניתן יהיה לקבל זריקה למניעת היריון פעם בשנה.

ספריי: תכשיר בעל מינון נמוך של פרוגסטין, המזכיר קצת את הג'ל. בהתזה על הזרוע ישתחררו הורמונים שיחדרו דרך העור לדם.

גלולה לאשה העסוקה: גלולה שבמקום לדכא את הביוץ תאחר אותו, ובכך תאפשר לנשים לשלוט לא רק בשעון, אלא גם בשעון הביולוגי.

גלולה לגברים: גלולה שפוגעת בייצור תאי הזרע, מפחיתה את כמותם והופכת אותם ללא פעילים כל עוד נוטלים אותה.

ד"ר ליאורה אברמוב, מומחית במיילדות וגניקולוגיה, מנהלת המרפאה לטיפול מיני במרכז הרפואי ת"א

בואו לדבר על זה בפורום גלולות ואמצעי מניעה.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום