פריצת דיסק: כל השיטות לטפל

(6)
לדרג

פריצת דיסק גורמת לכאבים קשים ופגיעה באיכות החיים. לעתים אין מנוס מניתוח, אבל לרוב אפשר להיעזר בטיפולים שמרניים או בסרום המופק מנוגדנים המצויים בדם החולה

מאת: מערכת zap doctors

כאבים בגב התחתון הם תופעה שכמעט כל אחד מאיתנו מכיר - 80% עד 90% מהאוכלוסייה יסבלו במהלך חייהם מכאבים בגב התחתון. הסיבה הנפוצה ביותר לכאבי גב תחתון, ולכאבי גם בכלל, היא פריצת דיסק.

פריצת דיסק
פריצת דיסק

מהי פריצת דיסק?

הדיסקים ממוקמים בין חוליות עמוד השדרה, כאשר חלקם החיצוני מורכב מטבעת העשויה סחוס, והחלק הפנימי מכיל נוזל צמיגי הפועל כקולט זעזועים בחוליות. פריצת דיסק נוצרת כאשר הנוזל הצמיגי פורץ החוצה. כתוצאה מכך, נוצר לחץ וגירוי על שורש העצב ובעקבותיו נוצרת דלקת.

דלקת זו מתפתחת בתעלה המכילה את חוט השדרה ואת העצבים המוליכים לכל הגוף וגורמת לכאבים חריפים, להקרנה, לנימול ואפילו לחוסר תחושה לאורך מסלול העצב לגפה.

הסיבות לפריצות דיסק יכולות להיות שונות ומגוונות: תנועות פתאומיות ולא נכונות, הרמת חפצים כבדים בצורה לא נכונה תוך הפעלת עומסים על הגב, פציעות ספורט, חוסר פעילות גופנית (תזוזת הדסקית תלויה בתנועתיות עמוד השדרה), עודף משקל, תורשה, שרירים חלשים בגב התחתון. לעיתים הפריצה קורית גם ללא כל סיבה נראית לעין.

הסימן השכיח ביותר לפריצת דיסק הוא כאב. הכאב מלווה את הסובל מפריצת דיסק גם ביום וגם בלילה. הכאבים מתגברים בזמן שעושים פעילות, גם כאשר מדובר בתנועות מינוריות כמו הליכה קצרה, החלפת בגד ואפילו שיעול.

כיצד לטפל בבעיה?

הטיפולים בפריצת דיסק משתנים בהתאם לחומרת המצב. ב-20%-30% מהמקרים הפריצה לוחצת על העצב והמטופל מרגיש חולשה בגפיים. במקרים אלה הטיפול הנכון הוא ניתוחי כדי להוריד את הלחץ על העצב. מצב שבו יש חוסר תחושה עצבית חריפה בגפיים בנוסף לתופעות נוירולוגיות אחרות דורש אף הוא ניתוח.

אולם ב70-80% מהמקרים אפשר לפתור את הבעיה באופן שמרני, ללא התערבות ניתוחית, טיפולים אילו כוללים מנוחה, תרופות לשיכוך כאבים, פיזיותרפיה וזריקות סטרואידים.

לאחרונה התווסף לשורת הטיפולים הקיימים בפריצות דיסק גם טיפול שנקרא אורטוקין. מדובר בשיטה ביולוגית מתקדמת שפותחה בגרמניה, ומבוססת על שימוש בחומרים המופקים מדמו החולה עצמו. השיטה מיושמת באירופה כבר עשור, ובישראל כשלוש שנים. "מדובר בטיפול ביולוגי טבעי לחלוטין ללא שימוש בחומרים זרים", אומר ד"ר סטפן בן-שושן, מנהל היחידה לרדיולוגיה פולשנית בבית-החולים מעייני הישועה ומבצע טיפולים פולשניים באסיא מדיקל סנטר.

הטכנולוגיה פועלת על-ידי לקיחת דם פשוטה מהמטופל והפקת סרום המורכב מחלבונים טבעיים של הגוף, הנאבקים באופן טבעי בדלקת ועוזרים לריפוי. החלבונים משמשים כתרופה אנטי דלקתית ומשככת לאחר שהם מוזרקים למקום הדלקתי. השיטה מאפשרת ייצור גבוה במיוחד של חלבונים אנטי דלקתיים וחלבוני הגנה נוספים, כמות שהגוף לא מסוגל לייצר בכוחות עצמו. כך למעשה עוזרים לגוף לעצור את הדלקת באופן טבעי.

"שיטת הטיפול באורטוקין, דם עצמי, בטוחה וללא תופעות לוואי", מסביר ד"ר בן-שושן. "הטיפול ניתן באמצעות זריקות לתוך תעלת השדרה בהנחיית CT בקרינה מאוד נמוכה, כך שניתן לזהות את מקום הפריצה ולהזריק במדויק את הסרום העשיר בחלבונים נוגדי דלקת וחלבוני הגנה נוספים מבלי לפגוע באלמנטים אנטומיים הנמצאים בסביבת פריצת הדיסק. דיוק זה והסרום שמוזרק, הדם העצמי, נותן בטיחות מקסימלית למטופל. הפעולה נמשכת 20 דקות, הטיפול אינו מצריך אשפוז והחולה חוזר לביתו לאחר התאוששות קצרה".

האם השיטה מתאימה לכל אחד?

"מכיוון שהזריקות הן ביולוגיות-טבעיות הן מתאימות לכל סוגי המטופלים, ובמיוחד לאוכלוסיות שלא יכולות לעבור ניתוח מסיבות רפואיות כלשהן . הטיפול גם מתאים לספורטאים שלא יכולים לקבל סטרואידים בגלל חוקי התחרויות, וכן לחולי סוכרת, שאצלם הסטרואידים מעלים את רמת הסוכר בדם".

לדברי ד"ר בן-שושן, "לרוב נדרשות 2 עד 3 זריקות בהתאם למצבו של המטופל עד להשלמת הטיפול ולשיפור המצב. כבר בימים הראשונים לאחר הטיפול מרגישים הקלה בכאבים. מלבד העובדה שהטיפול מפחית כאבים, הוא עוצר את התהליך הדלקתי ומשפר תנועתיות".

ומה לגבי סיכונים?

"כמו בכל טיפול הכרוך בהזרקה ישנו סיכון מסוים, אולם השימוש בסריקת ה-CT והעובדה שהסרום המוזרק מופק מדמו של המטופל, מפחיתים אותו מאוד. מעבר לכך מדובר בטיפול שהוכח כבטוח במחקרים קליניים".

בואו לדבר על זה בפורום כאבי גב.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום