לחץ: שרק לא יהפוך לדיכאון

(7)
לדרג

רבים נקלעים לדיכאון כתוצאה מלחצים ואינם יודעים כיצד להתמודד ולהתגבר על הקשיים. מדריך קצר לבעיות ופתרונן באופן עצמאי

מאת: ד"ר שרון זיו-ביימן

רובנו פוגשים מצבי לחץ בחיינו בדרגות חומרה שונות. המדובר במצבים קשים של פרידה מבן זוג, פיטורין, אובדן של אדם קרוב, התמודדות עם מחלה או מצב בריאותי מאיים, משבר חריף בזוגיות, חרדה ביטחונית, מצוקה כלכלית, לחץ כבד בעבודה, ריב עם אדם קרוב ועוד. ברוב המקרים, המערכת הנפשית והפיסית שלנו יודעת לגייס באופן טבעי מערך תגובות יעיל המאפשר התמודדות עם הקושי. עם זאת, פעמים רבות מצבי הלחץ מובילים להתפתחות של משבר מלווה בסימפטומים פיסיים ונפשיים. בחלק מהמצבים נחווה זאת בצורה קשה ובמצבים אחרים בצורה מתונה או בכלל לא.

גם אנשים עם כוחות נפשיים רבים עלולים בעת מצב לחץ פתאומי לפתח תגובת משבר מלווה סימפטומים חריפים כאשר מצב האיום חריף, נוגע ברגישות מיוחדת או חושף אותם למצב חולשה המאיים עליהם. תמיכה, הדרכה, מידע, הנחיות ברורות וליווי יכולים למנוע ממצב הלחץ להפוך למשבר ואולי בעקבותיו לדיכאון וחרדה.

התגובות היעילות למצב לחץ

המערכת הפסיכו-פיזיולוגית שלנו מכוונת אותנו בדרך כלל להסתגל למצב בצורה יעילה:

כל האנרגיות מכוונות להתמודדות תוך התמקדות בגורם הדחק וירידת עניין בנושאים אחרים.

המיקוד הוא במה ניתן לעשות ולא בתוצאות השליליות האפשריות. אצל חלקינו מתקיימת מידה בריאה של הדחקה רגשית, לעיתים תוך התנתקות רגשית מהמשמעויות המאיימות.

אנו מקדמים עיבוד של המצב שמאפשר לנו לנתח אותו ולחדד את תגובותינו, זאת בדרך כלל על ידי התחלקות עם אחרים, התייעצות ואיסוף מידע. אנו מחפשים הנחיה והדרכה מה ניתן לעשות.

נעזרים באנשים שיש להם ניסיון במצבים דומים, מקיימים איתם מגע אינטנסיבי ונתמכים. לעיתים, יש שימוש בהסחת דעת לנושאים אחרים בצד ההתמודדות. רובנו נוכל להתמודד עם הלחץ על ידי גיוס דרכי התמודדות אלו באופן ספונטני וטבעי.

למשל, בעת משבר זוגי, חשד למחלה או פיטורין מהעבודה, נדבר על כך עם אנשים קרובים, נעבד את המצב, נגבש דרכי התמודדות, נפנה לייעוץ, נתמקד במה ניתן לעשות ולא בתוצאות שליליות אפשריות ונפעל לקידום המצב. פעמים רבות, התפקוד ומצב הרוח איתנים דווקא בעת המשבר, ורק לאחריו במעין תגובת נגד המערכת הנפשית-פיסית משחררת תגובה המבטאת חרדה, מתח וחולשה בתום הגיוס הפיסי והנפשי שליווה את ההתמודדות הראשונית.

סימנים מזהים למשבר

מצב הלחץ מלווה בדרך כלל גם בסימפטומים שחלקנו חווים אותה בצורה חלשה וחלקנו במידה רבה, כגון: חרדה, דאגה בלתי פוסקת, מחשבות חוזרות וטורדניות. יש גם סימפטומים פיסיים כמו הפרעות בשינה, הזעת יתר, הגברה או הפחתה של אכילה, אי שקט פיסי, דפיקות לב וקשיי נשימה. אלה סימפטומים שחשוב לבדוק ברמה הרפואית לפני שמסיקים באופן ברור שהם נובעים מחרדה.

הלם, חוסר יכולת להגיב ולפעול, ניתוק רגשי, הכחשה לא מודעת של המצב והימנעות מנקיטת צעדים נדרשים, גם הם מוכרים בחיינו.

כללים למניעת משבר

מידע מידע מותאם על גורם הדחק, משמעותו, התגובות שהוא מעורר וכלים יעילים להתמודדות עמו יקטינו את הסיכוי שמצב הדחק יידרדר למשבר.

הדרכה רבים זוכרים את תפקיד "המרגיע הלאומי" שמילא נחמן שי בימי מלחמת המפרץ הראשונה, עת הנחה את הציבור להיכנס לחדר האטום ומה לעשות בו. למרות חילוקי דעות בדיעבד לגבי יעילות ההוראות, אין ספק שההנחיה וההדרכה הרגיעו ואפשרו לציבור לנהל את הדחק ולמתן סימפטומים של חרדה.

שיתוף זה עוזר לדבר ולחלוק עם אחרים את הבעיות. השיתוף מאפשר עיבוד של הנתונים ומגייס את כוחות ההתמודדות.

אמפטיה למצוקה חשוב להיות אמפטיים לקושי, ולא לבטלו בחשיבה רציונלית מדי.

השראה חיובית חשוב להעביר מסר של אמון בהתמודדות וחיפוש משמעויות חיוביות במצב, גם אם הוא קשה. יש לברר מהם יתרונותיו היחסיים ביחס למצבים אחרים. אם התגלתה מחלה קשה, כדאי לברר מהם היתרונות בגילוי ובטיפול; בעת אובדן של אדם קרוב, כדאי להתמקד בכוח שנתן ונותן הקשר עמו מול השבר הגדול מנשוא.

תמיכה חום, התעניינות של אנשים קרובים, קרבה לאחרים ושהייה במחיצת אנשים קרובים מסייעים מאוד. כך ניתן להסביר את היעילות הרבה של מנהג השבעה וניחום אבלים לאחר פטירת אדם קרוב - מנהג שממתן את השפעות הדחק מקטין את הסיכוי להתפתחות משבר. מובן שכל אחד הוא בעל יכולת אינדיבידואלית להתמודדות: החלשים שביננו זקוקים למיקוד כוחם ולמעקב מקצועי, לפחות בשלב ראשון, כדי לא להיכנס לדיכאון.

הכותבת היא פסיכולוגית קלינית, מרצה במרכז ללימודים אקדמיים אור יהודה

בואו לדבר על זה בפורום התמודדות עם מתח, לחץ וחרדה.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום